بحران توالت | در کرمان به ازای هر 1300 نفر یک چشمه سرویس بهداشتی وجود دارد

البته نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که در ایران سرویس‌های بهداشتی زنان از مردان جدا است، اما نیاز زنان به سرویس بهداشتی بیشتر از مردان است و ممکن همین تعداد هم برای زنان کرمانی خیلی کم باشد. زیرا طبق استاندارد جهانی به ازای هر 550 زن باید یک چشمه سرویس بهداشتی  و به ازای هر یک هزار و 100 مرد هم به یک چشمه سرویس بهداشتی نیاز است.

شهر کرمان مرکز استان است. درنتیجه خدمات و امکانات شهری آن نیز باید جوابگوی نیازهای مردم مرکز استان و گردشگران آن باشد.

وجود سرویس بهداشتی در شهر نیز یکی از نیازهای مهم شهری است که باید به آن توجه ویژه شود.

اما بارها از سوی مردم و گردشگران کرمان عنوان‌شده است که وقتی به سرویس بهداشتی نیاز دارند، یا در نزدیکی آن محل وجود ندارد و یا اگر هم وجود دارد فقط در ساعت‌های مشخصی باز هستند و مردم می‌توانند از خدمات آن‌ها استفاده کنند.

این در حالی است که امروزه در بیشتر کشورهای دنیا به کمبود سرویس‌های بهداشتی به‌عنوان یک معضل مهم که ارتباط مستقیمی با سلامت و بهداشت شهروندان دارد، توجه شده و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای در دستور کار قرارگرفته است.

اولین سرویس‌های بهداشتی عمومی در انگلستان

اولین بار سرویس‌های بهداشتی عمومی در انگلستان موردتوجه قرار گرفتند.

در سال 1850 میلادی و با افزایش جمعیت شهرهای انگلستان و لزوم توجه به مسایلی نظیر بهداشت و سلامت شهروندان موجب شد شهرداری، برنامه‌ریزی مشخصی را برای رفع این معضل در دستور کار خود قرار دهد.

در کشور استرالیا هم حتی نرم‌افزاری با عنوان نقشه ملی توالت عمومی که محل و امکانات بیش از 14 هزار سرویس بهداشتی دولتی و خصوصی در سراسر استرالیا را نشان می‌دهد، طراحی‌شده است. به‌نحوی‌که اطلاعات مفید در مورد هر یک از سرویس‌ها مانند مکان، ساعات کار، در دسترس بودن اتاق عوض کردن نوزاد، قابلیت دسترسی برای افراد معلول و … ارائه‌شده است.

روز جهانی «توالت»

دسترسی به سرویس بهداشتی و یا همان توالت آن‌قدر اهمیت داشته است که در تقویم جهانی روزی را به نام «توالت» اختصاص داده‌اند، تا با بحران کمبود سرویس‌های بهداشتی مقابله شود.

از طرفی نقش سرویس‌های بهداشتی را در سلامت انسان و محیط‌زیست نمی‌توان نادیده گرفت.

البته نباید فراموش کرد که به همان میزان که مسوولان شهری موظف به ایجاد سرویس‌های بهداشتی مناسب در شهر هستند، بهره بران از این سرویس‌های عمومی هم باید همکاری لازم را در جهت نگهداری تجهیزات و بهداشت این مکان‌ها داشته باشند.

کرمان شهری با 420 چشمه سرویس بهداشتی

مدیر روابط عمومی شهرداری کرمان تعداد چشمه سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر را 420 عدد عنوان کرد و به «کرمان نو» گفت: پیش از نوروز 97 در شهر کرمان 300 چشمه دستشویی فعال در سطح شهر داشتیم که مورد نوسازی و بهسازی قرار گرفتند و 120 چشمه دیگر هم اضافه شد.

سید رضا میرحسینی در ادامه در خصوص تعطیلی این سرویس‌های بهداشتی در ساعاتی از روز گفت که در بوستان‌ها متاسفانه به دلیل اینکه ممکن است مسایل امنیتی به وجود آید در ساعاتی از روز مجبور به بستن آن‌ها هستیم، اما در مکان‌های عمومی معمولا در طول روز سرویس‌های بهداشتی برای استفاده عموم باز هستند.

وی ضمن گلایه از بعضی از شهروندان یکی دیگر از علت‌های بسته بودن سرویس‌های بهداشتی سطح شهر را دزدیده شدن شیرآلات، لامپ‌ها و دیگر تجهیزات این مکان‌ها عنوان کرد و گفت که متاسفانه هنوز تعدادی از مردم فرهنگ استفاده از این مکان‌ها را یاد نگرفته‌اند.

مدیر روابط عمومی شهرداری کرمان یادآور شد که هنوز شهر کرمان ازنظر دسترسی به سرویس بهداشتی از استاندارد آن فاصله دارد و به همین دلیل ایجاد سرویس‌های بهداشتی جدید و بهسازی و نوسازی سرویس‌های بهداشتی قدیمی در برنامه‌های شهرداری کرمان است.

میرحسینی در ادامه در خصوص اینکه آیا بهتر نیست برای باز بودن و جلوگیری از ایجاد خسارت به سرویس‌های بهداشتی عمومی سطح شهر نگهبانی برای همه آن‌ها در نظر گرفته شود و هزینه اندکی مثل دیگر شهرها از مردم برای جبران هزینه‌ها گرفته شود؟ گفت که درست است که این اقدام در دیگر شهرها انجام می‌شود و شاید فعلا بهترین را برای باز بودن دائمی سرویس‌های بهداشتی واگذاری آنها به بخش خصوصب باشد اما شهرداری کرمان به دلیل اینکه ممکن است این اقدام نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد، فعلا این موضوع را در دستور کار خود قرار نداده.

ریییس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و نظارت شورای شهر کرمان اما در گفتگو با«کرمان نو» تعداد چشمه سرویس‌های بهداشتی فعال سطح شهر را 539 عدد عنوان کرد و گفت که این تعداد چشمه‌های بهداشتی فعال در 67 نقطه شهر قرار دارند.

علی خدادادی در ادامه گفت که به دلیل مهاجرپذیر بودن شهر کرمان نمی‌توان آمار دقیقی را برای سرویس‌های بهداشتی موردنیاز اعلام کرد.

وی ضمن گلایه از بهره بران از سرویس‌های بهداشتی سطح شهر گفت که ایجاد سرویس‌های بهداشتی با امکانات کامل وظیفه شهرداری و شورای شهر کرمان است، اما مردم هم باید درزمینهٔ نگهداری و بهداشت این اماکن همکاری‌های لازم را داشته باشند.

ریییس کمیسیون خدمات شهری، محیط زیست و نظارت نیز در ادامه به ناتمام ماندن قراردادی در خصوص ایجاد 40 چشمه سرویس بهداشتی توسط بخش خصوصی در شهر کرمان اشاره کرد و گفت که متاسفانه به دلیل یکسری اقدامات خلاف آنچه در قرارداد بود، کار فعلا متوقف‌شده است اما در شورای شهر پیگیر این موضوع هستیم که سرمایه‌گذار که 20 چشمه را ایجاد کرده، 20 چشمه باقی‌مانده را هم اجرا کند. آن‌هم در شرایطی که طبق قرارداد می‌بایست درازای تحویل 11 بیلبورد و 500 عدد لمپوست تبلیغاتی در نقاط مختلف شهر به مدت 10 سال، این 40 چشمه سروریس بهداشتی را ایجاد می‌کرد.

پس از بررسی شهر کرمان با یکی از شهرداران شهرستان استان هم تماس گرفتیم تا ببینیم وضعیت در دیگر شهرها به چه شکل است.
علیرضا پشتیبان، شهردار بم نیز تعداد چشمه‌های سرویس بهداشتی فعال در شهر بم را 50 عدد عنوان کرد و گفت که به دلیل اینکه نیاز شهر بم بیش از این‌ها است، ساخت چشمه‌های سرویس بهداشتی جدید در دستور کار شهرداری قرار دارد.

براساس تعداد چشمه های سرویس بهداشتی فعال در شهر بم به ازای هر 2 هزار و 547 نفر یک چشمه سرویس بهداشتی وجوددارد که این تعداد فاضله زیادی با استاندار جهانی دارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20412
1 نظر
  1. هادی می گوید

    واقعا الان تو سطح شهر یه نفر نیاز داشته باشه نمیدونه باید به کجا مراجعه کنه چون اصلا جای به ذهنش نمیرسه.بعد توقع دارین کرمان شهر مسافر پذیری هم باشه این موضوع از نیازی ترین چیزاست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.