توصیه‌هایی برای روزهای همراه با آلودگی

 |  نوشته شده توسط :
آلودگی هوا و ریزگردها در کرمان

در روزهای آلوده مصرف انواع لبنیات را بالا ببرید و دقت داشته باشید از شیر کم‌چرب استفاده کنید؛ چرا که کلسیم موجود در نوع کم‌چرب آن بیشتر بوده و کلسیم از جذب سرب و فلزات سنگین در بدن جلوگیری می‌کند.

دکتر مهدی نجمی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین بیان کرد: امروزه با صنعتی شدن زندگی و تولید گازها و ذرات آلوده و معلق موجود در هوا، سلامتی مردم را تحت تاثیر قرار داده است، حال آلاینده‌های موجود در هوا هنگامی که وارد بدن شده واکنش‌هایی را با سلول‌های بدن انجام می‌دهند که عوامل مخربی چون رادیکال‌های آزاد را در پی دارد. رادیکال‌ها سلول‌های بدن را تخریب کرده و باعث تضعیف سیستم ایمنی نیز می‌شوند.

وی در ادامه افزود: آلودگی هوا برای تمامی افراد جامعه مضر است اما در میان چند گروه بیشترین میزان مواجه با آسیب را به خود اختصاص داده‌اند. کودکان، سالمندان، زنان باردار و بیماران قلبی و عروقی جزو گروه‌های پرخطر نیز محسوب می‌شوند؛ بنابراین هر توصیه‌ای که به عموم مردم می‌شود در رابطه با گروه‌های پر خطر نیز به شدت جدی‌تر است.

این متخصص متذکر شد: اگر مردم بخصوص افراد سالمند و بیماران قلبی می‌توانند شهر را ترک کنند بهترین راهکار برای اجتناب از مضرات آلودگی هواست. اما با توجه به این موضوع که خیلی از افراد نمی‌توانند به دلایل مختلف این اقدام را انجام دهند توصیه می‌شود، تا جایی که می‌توانند در سطح شهر تردد نداشته باشند به‌ویژه در مراکزی که میزان آلودگی بالاتراست.

نجمی هشدار داد: مردم حتما از ماسک‌های فیلتردار برای تردد در سطح شهر استفاده کنند و دقت داشته باشند ماسک‌های ساده و کاغذی به هیچ عنوان کارآمد نیستند و باید از ماسک‌های دارای فیلتر استفاده نمایند، البته اثر محافظتی پیشگیرانه ماسک‌های فیلتر دار نیز نسبی است. در روزهایی که آلودگی هوا در مرز هشدار قرار دارد مردم دقت داشته باشند از انجام ورزش و فعالیت‌‌های فیزیکی زیاد در هوای آزاد خودداری کنند، چرا که هنگامی که ورزش می‌کنیم و یا فعالیت بالایی داریم سرعت تنفس بدن افزایش پیدا می‌کند بنابراین هوای آلوده بیشتر را وارد سیستم تنفسی می‌کنیم.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت توصیه کرد: مردم درها و پنجره های خانه را بسته نگه دارند. افراد هنگامی که وارد خانه می‌شوند حتما استحمام کرده و اگر آلودگی بسیار شدید بود باید روزی سه مرتبه بینی خود را با سرم و یا آب شستشو دهند تا جذب آلاینده‌ها در مخاط بینی به حداقل برسد. شستشوی روزانه چشم‌ها را فراموش نکنند چرا که آلودگی به سادگی از مخاط چشم وارد بدن می‌شود. حتما قبل از غذا خوردن دهان خود را با آب بشورید تا آلاینده‌ها از داخل سطح دهان نیز پاکسازی شود.

به گفته وی، نگهداری گل و گیاه در منازل، در کاهش آلودگی هوای داخل خانه نیز موثر است.

نجمی در رابطه با تغذیه مردم در روزهای آلوده به جام جم آنلاین گفت: یکی از ترکیبات مهمی که می‌تواند در عملکرد رادیکال‌های آزاد موثر باشد و جلوی عمل آن‌ها گرفته تا باعث تخریب سلول‌های بدن نشوند، ترکیبات آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال های آزاد مضر را از بین می برند لذا ما توصیه می‌کنیم در این روزها از مواد غذایی بیشتر استفاده کنند که دارای آنتی‌اکسیدان بالایی است.

به گفته این متخصص، میوه و سبزیجات تازه غنی از آنتی‌اکسیدان هستند.

رئیس اداره بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت ادامه داد: ویتامین C و E سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و در میوه و سبزی بسیار یافت می‌شوند؛ ازجمله منابعی که دارای ویتامین C است می‌توان به پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، کلم بروکلی، فلفل سبز، سبزیجات برگ سبز، اسفناج، گوجه فرنگی، توت فرنگی و کیوی اشاره کرد. همچنین برای ویتامین E نیز می‌توان از روغن سویا، آفتابگردان، زیتون و روغن ماهی استفاده کرد.

نجمی نقش ویتامین A را در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر دانست و گفت : مواد غذایی که دارای بالاترین بتاکارتن هستند می توان به هویج، کلم بروکلی، اسفناج و گوجه فرنگی اشاره کرد. بتاکارتن‌ها در بدن تبدیل به ویتامین A می‌شوند؛ لذا به مردم توصیه می‌شود در این روزهای آلوده از این دسته از خوراکی‌ها ذکر شده بیشتر استفاده کنند.

وی در واکنش به اظهار نظر یک متخصص مبنی بر اینکه نوشیدن شیر در جلوگیری از آسیب‌های آلودگی هوا یک باور غلط است خاطرنشان کرد: افراد در روزهای آلوده مصرف انواع لبنیات را بالا ببرند، مردم دقت داشته باشند از شیر کم‌چرب استفاده کنند چرا که کلسیم موجود در نوع کم‌چرب آن بیشتر بوده و کلسیم از جذب سرب و فلزات سنگین در بدن جلوگیری می کند. بیماران ریوی به هیچ عنوان از مواد غذایی پرچرب استفاده نکنند.

به گفته این متخصص، در روزهایی که آلودگی هوا وجود دارد مردم باید مصرف مایعات بخصوص آب را افزایش دهند، چرا که مصرف مایعات بیشتر برابر است با تولید ادرار بیشتر و این موضوع به تنهایی به دفع آلودگی ها در بدن کمک می‌کند. علاوه بر آن مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت، مرغ، ماهی و حبوبات کاهش عوارض آلودگی را نیز در بدن کاهش می‌دهد. همچنین از مصرف مواد غذایی که دارای ارزش غذایی پایینی هستند مانند سوسیس، کالباس، چیپس و پفک به شدت پرهیز کنند.

به اشتراک بگذارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



مطالب مرتبط >