جشن آزادسازی کوهشاه برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بافت، طی مراسمی جشن آزادسازی کوهشاه در روز جمعه با حضور جمع زیادی از اهالی روستاهای بنگان، تلخه‌چار، بیدان، باغ فخروئیه، آهوئیه و همچنین تعداد زیادی از کوهنوردان، طبیعت دوستان و حامیان کوهشاه با حضور نماینده شهرستان‌های بافت، رابر و ارزوئیه در روستای تلخه‌چار برگزار شد.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی این آیین گفت: در تاریخ انسان‌هایی می‌مانند که با اندیشه زندگی کرده‌اند و امروز اگر من و شما در این منطقه زیبا و مکان کوهستانی جمع هستیم نشانه‌ای از ایثار و از خودگذشتگی شهدا است.

علی بختیاری عنوان کرد: چگونه می‌شود دام یک فردی در منابع طبیعی قرق شده وارد شود آن فرد را جریمه می‌کنیم اما چگونه می‌شود یک لودر به یک فضای زیست‌محیطی لطمه می‌زند اما تنبیه نمی‌شود و این موارد را حتماً پیگیری خواهم کرد.

وی افزود: هزاران هنر ارزشمند در دست ‌زنان و مردان این خطه وجود دارد انواع بافندگی‌ها و انواع شیوه‌های زندگی خوبی که سالهای متوالی بوده که مصداق اقتصاد مقاومتی است و باید برای احیای این موارد تلاش شود.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: امروز با آن سختی‌هایی که در کشاورزی وجود دارد چرا افرادی اعلام می‌کنند با همین سختی‌ها زندگی کنیم اما حاضر نیستند کوه و منابع طبیعی و منطقه‌ای که به ما زندگی بخشیده تخریب شود.

وی تصریح کرد: این بزرگ‌ترین و ارزشمندترین روش حفاظت از محیط‌زیست و زندگی انسان‌ها است اگر کوهشاه زنده بماند من و شما زنده می‌مانیم و هر جا به طبیعت دست‌کاری کردیم لطمه دیده‌ایم.

حمید هرندی از فعالان کمیته مردمی نجات کوهشاه عنوان کرد: کوهشاه دومین کوه از لحاظ ارتفاع در استان و پنجمین کوه بلند کشور است و متأسفانه در قالب مجوزی که گرفته‌شده بود دنبال تخریب کوه بودند که خوشبختانه دوستدارن محیط‌زیست و کوهنوردان و مردم منطقه موجب جلوگیری از تخریب کوهشاه شدند.

وی بیان کرد: هرساله سالروز آزادسازی کوهشاه را جشن می‌گیریم و خود مردم آن را انجام می‌دهند خوشبختانه یک برند زیست‌محیطی شده است و این جشن محلی برای دادخواهی طرفداران محیط‌زیست شده است.

هرندی گفت: متأسفانه یک عده در قالب کوه‌خواری و رانت‌خواری در قالب یک مجوزهای که می‌گیرند شروع به معدن‌کاوی می‌کنند که هیچ فایده‌ای برای منطقه و مردم ندارد و امیدوار هستم مقامات به همین راحتی مجوز ندهند و مسائل زیست‌محیطی را در نظر بگیرند.

وی اظهار کرد: آگهی ماده 24 مکرر قانون صنعت و معدن که موجب ایجاد یک رانت شده انتظار داریم از مجلس شورای اسلامی بازنگری در قانون انجام دهد و ماده 24 مکرر این را می‌گوید که اگر محیط ‌زیست منابع طبیعی و اداره آب منطقه‌ای گفتند که این کوه منطقه ممنوع است یک کمیته چهار نفرِ می‌تواند دوباره درباره آن تصمیم بگیرد.

رسول زندی از فعالان کمیته مردمی نجات کوهشاه نیز عنوان داشت: منطقه کوهشاه منطقه‌ای بود که در هفت سال پیش روی آن فعالیت معدنی انجام گرفت این منطقه برج آب کرمان شناخته می‌شود.

وی گفت: نزدیک به 150 ‌هزار اصله درخت گردوی شناسنامه‌دار در منطقه است که 12 هزار نفر در دامنه کوه و 200 هزار نفر در پیرامون کوه از آب این منطقه و کوهستان استفاده می‌کنند.

زندی تصریح کرد: ولی متأسفانه یک معدن‌کار قصد استفاده از کوه را داشت که گروه‌های زیست‌محیطی و مردم منطقه جلوی او قرار گرفتند و برای اولین بار بود که مردم توانستد جلوی تخریب بسیار وحشتناک زیست‌محیطی را بگیرند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19572
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.