سرنوشت نامعلوم نمونه فسیل دایناسوری / مرکز زمین شناسی استان کرمان: منتظر اعلام نظر سازمان هستیم

بعدازظهر 11 شهریورماه بود که موزه 200 ساله برزیل در آتش سوخت.

موزه‌ای که بیش از ۲۰ میلیون شی تاریخی، از نمونه‌های منحصربه‌فرد آثار تاریخی جهان را در خود جای‌داده بود.

اهمیت این موضوع زمانی برای مردم ایران بیشتر شد که علی هژبری (دانشجوی دکتری باستان‌شناسی دانشگاه تهران) گفت: نخستین و ارزشمندترین نمونه دایناسوری که در سال ۱۳۸۱ طی نخستین پی‌جویی دایناسورها در منطقه آب‌بید کرمان کشف‌شده بود در این موزه بوده است. او ادامه داد: با اجازه منوچهر قریشی، رییس وقت پژوهشکده علوم زمین، این نمونه فسیل دایناسوری به‌رسم امانت به موزه ملی برزیل واگذار شد که دیگر هرگز بازنخواهد گشت.

این خبر واکنش های زیادی را به دنبال داشت و نگرانی هایی در خصوص سرنوشت این نمونه فسیل به دنبال داشت.

در این خصوص با علی رشیدی، مدیر مرکز زمین شناسی استان کرمان تماس گرفتیم. وی در پاسخ به «کرمان نو» گفت: تا زمانی که از سوی سازمان اعلام رسمی در این خصوص صورت نگیرد نمی توانم پاسخ دهم. او همچنین هیچ یک از موضوعاتی را که در مطالب فوق به آن اشاره شده بود را رد و یا تایید نکرد و حتی اعلام نظر در خصوص اینکه سرنوشت نمونه فسیل دایناسوری بعد از آتش سوزی چه شده است را به زمان اعلام نظر از سوی سازمان موکول کرد.

آنطور که ایلنا نوشته مرتضی طالبیان، رییس پژوهشکده علوم زمین هم در این خصوص اظهار بی‌اطلاعی کرده است.

او همچنین به این نکته اشاره داشت که وقت نداشته است تا وضعیت و شرایط این فسیل را پیگیری کند و احتمالا در هفته آینده پیگیر خواهد شد.

با این وجود، بهرام صادقی، مدیر موزه علوم زمین با تایید ارسال نمونه اصل فسیل دایناسور ایران به موزه برزیل گفت: تا جایی که اطلاع دارم، فسیل دندان دایناسور بود که در منطقه کرمان پیدا شده بود. در آن زمان پروژه مشترک پژوهشی قرار بود بین موزه برزیل و سازمان زمین شناسی اتفاق بیفتد از این رو این فسیل امانت داده شد.

البته به گفته او، مولاژ ( قالب) این فسیل در ایران نگهداری می‌شود و اصل آن برای انجام کار مطالعاتی به موزه برزیل امانت داده شده بود. طی سال‌های گذشته نامه‌نگاری‌های متعددی برای بازگشت این فسیل به ایران انجام شد اما این امر محقق نشد. با توجه به حجم آتش سوزی در موزه برزیل، بررسی نمونه‌هایی که از آتش سوزی جان سالم به در برده‌اند به سال‌ها زمان نیاز دارد و حتی اگر اکنون پیگیر وضعیت قطعه تاریخی ایران باشیم، فکر نکنم آنها در شرایطی باشند که بتوانند پاسخ درستی ارائه دهند.

صادقی به این نکته اشاره کرد که در بیشتر مواقع موزه‌ها قطعات مطالعاتی را برای بررسی و پژوهش به دانشگاه‌ها امانت می‌دهند. از آنجا که طی ۱۶ سال گذشته اطلاعی از شرایط و وضعیت این فسیل در موزه برزیل در دست نیست ممکن است طی سال‌های گذشته این فسیل توسط موزه برزیل، برای مطالعه به دانشگاه‌های دیگر امانت داده شده‌باشد. ممکن است شانس آورده باشیم و این نمونه برای کار مطالعاتی به دانشگاه‌های دیگر ارسال شده باشد و در این آتش سوزی از بین نرفته باشد.

برخی معتقدند سازمان میراث فرهنگی هم در این خصوص مسوول است.

اما آنطور که ایسنا نوشته محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها در این زمینه به ایسنا گفت که سازمان میراث فرهنگی مسوول نمونه‌های اشیای تاریخی و فرهنگی است، در حالی که نمونه فسیل دایناسوری جزو آثار طبیعی است‌که بیشتر مربوط به محیط‌زیست، زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی می‌شود چیزی که ما اصلا در آن دخالتی نداریم و حتی از این موضوع اطلاعی نداشته‌ایم.

او تاکید می‌کند: از هیچ کدام از موزه‌های ایران، هیچ اثر تاریخی و فرهنگی در موزه‌ی برزیل در معرض نمایش نبوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19591
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.