واکنش صندوق توسعه ملی به حواشی پیش‌آمده در مورد طرح گلخانه هیدروپونیک

طی روزهای گذشته هجمه‌هایی در فضای مجازی متوجه سازمان عمران کرمان که متولی اجرای طرح گلخانه هیدروپونیک در جنوب استان است، شد.

این طرح قرار بود در مساحت 750 هکتار اجرا شود و به گفته حسین زنده روح، مدیرعامل شرکت توسعه و عمران گلخانه‌های کرمان برای اجرای این طرح 500 میلیون دلار اعتبار نیاز است. این تسهیلات قرار بود از سوی صندوق توسعه ملی اعطا شود.

اما به گفته حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران طرح گلخانه هیدروپونیک از حدود یک ماه پيش و در مرحله نهايى دريافت تسهيلات بانكى بر اساس گزارش اطلاعات سپاه توسط دادسراى تهران به‌طور موقت متوقف‌شده است.

اکنون صندوق توسعه ملی در خصوص حواشی پیش‌آمده در مورد این پروژه پاسخ داده است.

در اطلاعیه این صندوق آمده است که امور مربوط به طرح گلخانه‌های کرمان از سال 1392 با دستور وزارت جهاد کشاورزی و با نقش‌آفرینی بیش از 300 نفر از فعالان عرصه کشاورزی و تولید محصولات آغاز شد و بانک کشاورزی نیز جهت رسیدگی پس از ارائه طرح در سال 1393 نسبت به بررسی امور مربوط به بخش بانکی و مالی پروژه اقدام نمود. بنا بر اعلام صندوق توسعه ملی، بانک کشاورزی به‌عنوان یکی از بانک‌های عامل صندوق توسعه ملی در اعطای تسهیلات به متقاضیان بخش‌های مختلف اقتصادی، ضمن تائید توجیه فنی، مالی و اقتصادی طرح شرکت توسعه عمران گلخانه‌های کرمان، جهت ایجاد گلخانه با تکنولوژی اروپا و باهدف تولید گوجه‌فرنگی، نشاء و گل رز در استان کرمان، درخواست اعطای تسهیلات ارزی به مبلغ یک‌صد و شصت‌وپنج میلیون (165،000،000) دلار به طرح شرکت مذکور را به صندوق توسعه ملی ارسال نمود.

در ادامه این اطلاعیه آمده است که صندوق توسعه ملی نیز متعاقب دریافت درخواست مذکور نسبت به بررسی تطابق شرایط و مشخصات فنی طرح ارسالی با قوانین و مقررات موضوعه، نظامنامه شرایط و ضوابط اعطای تسهیلات صندوق و مفاد قرارداد منعقده با بانک عامل اقدام کرده و با عنایت به وجود برخی ایرادات و اشکالات فنی، پرونده طرح شرکت توسعه عمران گلخانه‌های کرمان را به بانک عامل ذیربط عودت نمود.

صندوق توسعه ملی در ادامه این گفته است که در همین راستا و با عنایت به طرح برخی از ایرادات و اشکالات فنی از سوی هیات نظارت صندوق توسعه ‌ملی در خصوص شناسنامه طرح مذکور، جلسه مشترکی نیز با حضور معاون امور باغبانی وزارت جهاد، قائم‌مقام معاون وزیر جهاد در امور برنامه‌ریزی و اقتصادی، مدیرعامل و مدیران ذیربط بانک کشاورزی و نمایندگان هیات نظارت صندوق توسعه ملی (معاونین سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات و سازمان حسابرسی کشور و معاون اجرایی هیات نظارت صندوق) در محل صندوق توسعه ملی برگزار و موضوعات مرتبط با پرونده موردبررسی قرار گرفت.

به گفته صندوق توسعه ملی درنهایت پس از رفع ایرادات مطروحه و انجام اصلاحات لازم، شناسنامه اعتباری طرح مجدداً از سوی بانک کشاورزی به این صندوق ارسال گردید و صندوق توسعه ملی نیز با توجه به انطباق اطلاعات و مستندات ارسالی بانک عامل با قوانین و مقررات مربوطه و ضوابط و شرایط اعطای تسهیلات صندوق، نسبت به صدور اعلام وصول طرح جهت انجام اقدامات بعدی اقدام نمود.

آن‌طور که در این اطلاعیه آمده است، پس از دریافت دستور قضایی از بازپرس محترم شعبه 10 دادسرای کارکنان دولت (امور ارزی) ناحیه 28 تهران مبنی بر جلوگیری از ارائه هرگونه تسهیلات به شرکت توسعه عمران گلخانه‌های کرمان، به دلیل مطرح بودن مواردی از سوی مراجع نظارتی، دستور مقام محترم قضایی توسط این صندوق سریعاً به بانک کشاورزی منعکس و درخواست گردید کلیه عملیات اجرایی مربوط به اعطای تسهیلات به شرکت مذکور متوقف شود.

بررسی روز| اجرای گلخانه‌ هیدروپونیک در کرمان؛ خوب یا بد؟

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19628
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.