کارخانه اسید برای رفع آلایندگی 80 درصد پیشرفت دارد

حسین احمدی امروز در بازدید از غرفه موسسه مطبوعاتی پیام‌آوران در چهارمین نمایشگاه مطبوعات استان کرمان در پاسخ به این سوال ما که «محیط زیست کرمان آلایندگی مس سرچشمه را 33 برابر حد مجاز اعلام کرده، چه فکری برای رفع این آلایندگی کرده‌اید» گفت که تنها راهی که در این زمینه در دنیا وجود دارد، راه‌اندازی کارخانه اسید است.

به گفته حسین احمدی، کارخانه اسید مس سرچشمه که برای رفع آلایندگی so2 است، 80 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

او در پاسخ به اینکه اخیرا رییس سازمان حفاظت محیط زیست از به دنیا آمدن جنین مرده در رفسنجان به دلیل آلایندگی مس سرچشمه خبر داده، آیا در رفسنجان هم قرار است فاجعه تلف شدن 30 دام در خاتون‌آباد رخ دهد، گفت که من چنین صحبتی را که رییس سازمان محیط زیست زده‌اند، نه می‌توانم تایید کنم و نه تکذیب‌. فقط می‌توانم بگویم تاکنون گزارشی از به دنیا آمدن جنین مرده در رفسنجان به دست ما نرسیده است.

او تاکید کرد که محیط زیست کرمان بر روی مس سرچشمه نظارت دارد و خبر داد فیلترهای دودکش مس سرچشمه هم راه‌اندازی شده است.

در حالی قرار است کارخانه اسید مجتمع مس سرچشمه تا پایان سال جاری برای رفع آلایندگی راه‌اندازی شود که بهمن‌ماه سال گذشته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان خواسته بوده ظرفیت تولید کارخانه مس سرچشمه تا زمان راه‌اندازی کارخانه اسید این مجموعه کاهش یابد.

او همچنین تاکید کرده بود که مقامات شرکت مس برای حفظ سلامت مردم در ایامی که با وارونگی دما و سکون هوا مواجه هستیم باید ظرفیت تولید را کاهش دهند.

چندی پیش محمدرضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم به مهر گفته بود که نگرانی‌ها در خصوص آلایندگی زیست‌محیطی باید در یک برنامه زمان‌بندی‌شده رفع شود که منطقی‌ترین راه در این مسیر راه‌اندازی کارخانه اسید و تبدیل so2 به اسیدسولفوریک است که سرمایه‌گذاری در این راستا باید ادامه یابد و عملیاتی شود.

خردادماه سال جاری هم مدیرکل محیط زیست استان کرمان هم گفته بود که خوشبختانه تعاملات طی ماه‌های اخیر افزایش‌یافته است، شرکت مس برای کاهش آلودگی‌ها تعهداتی دارد که این تعهدات باید انجام شود و در ماه‌های اخیر کارهای مناسبی در حال روی دادن است.

جزینی زاده از رصد و پایش دائمی اداره کل محیط زیست در خصوص آلودگی‌های صنعتی خبر داده و گفته بود که استانداردهای زیست‌محیطی در این مجموعه باید رعایت شود برخی از تعهدات انجام‌شده است و امیدواریم این روند ادامه یابد تا به‌مرورزمان از آلودگی‌ها کاسته شود.

اما بیشتر از سه ماه از این اظهارات نمی‌گذشت که نگرانی در خصوص آلاینده بودن مس سرچشمه از سوی رییس سازمان محیط زیست کشور ابراز شد.

عیسی کلانتری شهریورماه سال جاری گفت که مس سرچشمه سال‌هاست که ترکیبات سولفوری تولید می‌کند و تا کیلومترها دورتر، دام‌ها جنین مرده به دنیا می‌آورند.

کمتر از یک ماه از این اظهارنظر وی نگذشته بود که بار دیگر با تاکید بر آلاینده بودن این مجتمع اعلام کرد: « از ابتدای سال ۹۸ اگر مس سرچشمه شرایط سولفور را اصلاح نکرد باید تعطیل شود.»

حال با توجه به اظهارنظر احمدی، مدیر مجتمع مس سرچشمه به نظر می‌رسد با راه‌اندازی کارخانه اسید این مجتمع خطر تعطیلی از بیخ گوششان گذشت.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21043
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.