کلید خوردن خط دوم انتقال آب از خلیج‌فارس باوجود مخالفت‌ها

این پروژه تاکنون 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و باهدف تامین آب موردنیاز برای صنایع آب بر و شاید هم تامین آب شرب از سال 92 کلید خورده است.

به گزارش ایسنا محمدرضا پورابراهیمی روز گذشته در جلسه بررسی و گفتگو با کارآفرینان و سرمایه‌گذاران استان کرمان گفت که حدود 800 یورو برآورد اولیه هزینه این خط انتقال است که 250 میلیون مترمکعب آب را انتقال خواهد داد، ضمن آنکه شرکت خط انتقال دوم از چند روز آینده تشکیل خواهد شد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتقال آب از خلیج‌فارس یک پروژه مهم و حیاتی برای استان کرمان است.

پورابراهیمی بابیان این مطلب که با توجه به نیاز پروژه انتقال آب به منابع مالی زیاد، 9 بانک در این سندیکا وجود دارد که ریاست این سندیکا نیز بر عهده نماینده مردم رفسنجان و انار در خانه ملت است، ادامه داد: اعتبار موردنیاز پروژه انتقال آب از خلیج‌فارس حدود 2 هزار میلیارد تومان است که از طریق سندیکا تامین می‌شود که امیدواریم تا حدود 2 سال آینده این ابر پروژه در کشور به بهره‌برداری برسد.

توقف طرح‌های انتقال آب کشور سال‌هاست که خواسته کارشناسان محیط‌زیست کشور است.

به اعتقاد این کارشناسان انتقال آب حوضه به حوضه نه‌تنها دردی از بی‌آبی یک منطقه دوا نمی‌کند بلکه باعث ایجاد بحران آب در مبدأ انتقال آب هم می‌شود.

چندی پیش صندوق جهانی طبیعت اعلام کرد: زمانی که تنها 10 تا 15 درصد آب از یک حوضه گرفته می‌شود، این احتمال هست که خشک‌سالی در دوره‌های کم ‌بارش هر 2 حوضه را تحت ‌تاثیر قرار دهد.

اسماعیل کهرم، فعال حوزه محیط‌زیست می‌گوید تجهیزات و تاسیسات انتقال آب اگر برای مصرف شرب است باید ادامه یابد در غیر این صورت رها شود.

به اعتقاد وی اگر قرار است آب برای کشاورزی یا صنعت انتقال داده شود معلوم می‌شود که آن محل و سرزمین استعداد کشاورزی و توسعه صنعتی را ندارد.

داوود میرشکار، مدیرکل زیست‌بوم دریایی هم سازمان حفاظت محیط‌زیست سال گذشته مخالفت خود را با اجرای طرح‌های انتقال آب بیان کرد و گفت: هر اتفاق انسان ساختی می‌تواند تأثیرات منفی خود را در اکوسیستم‌های ساحلی، دریایی و خشکی بگذارد، انتقال آب بین حوضه‌ای نیز یکی از اتفاقات انسان‌ساخت است که اثرات منفی زیادی به دنبال دارد.

میرشکار معتقد است باید به‌جای اجرای طرح‌های انتقال آب، بر منابع آب داخلی مدیریت درستی صورت گیرد.

چندی پیش هم، جمعی اساتید و متخصصان علوم مرتبط با محیط‌زیست در نامه‌ای سرگشاده خطاب به مسوولان ارشد نظام نسبت به خطرات استمرار طرح‌های بزرگ انتقال آب هشدار دادند و این طرح‌ها را عامل ویرانی اکوسیستم‌های حساس کشور دانستند.

در بخشی از این نامه عنوان شد: اصرار بر ادامه پروژه‌هایی مانند انتقال آب، نه‌تنها امنیت کشور را تهدید می‌کند بلکه با از بین بردن میراث طبیعی و فرهنگی بر دامنه مشکلات تخریب زیست‌بوم، مانند گسترش ریز گردها، فرونشست زمین و انقراض گونه‌ها می‌افزاید.

در همین حال بهمن‌ماه سال گذشته نمایندگان مجلس طرحی 2 فوریتی را در مجلس مطرح کردند که بر اساس آن دولت ملزم به توقف همه طرح‌های انتقال آب است.

http://kermaneno.ir/?p=17333

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19541
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.