افزایش 10 درصدی تعرفه دارو داروخانه‌های شبانه‌روزی از 12شب تا 7 صبح

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی ضمن اعلام این که ملاک قیمت دارو، قیمت درج شده پشت جلد دارو نیست به ما گفت: قیمت دارو براساس نرخ روزاست. درواقع دولت هم فروشنده و هم خریدار است به همین دلیل بالا و پایین شدن قیمت دارو بر دولت تاثیرگذار است. محمد حسیبی توضیح داد: دارو توسط شرکت‌های تولید کننده که عمدتا وابسته به دولت هستند تولید و توسط شرکت‎های بیمه که آن ها هم اکثریت وابسته به دولت هستند خریداری می‌شوند از این رو، دولت هم فروشنده و هم خریدار است.

به گفته حسیبی ممکن است قیمتی که پشت بسته دارویی درج شده باشد، متعلق به زمان تولید آن یعنی 2سال پیش باشد، پس داروخانه‌ای در همین زمان فعلی  براساس قیمت روز دارو،  آن را می‌خرد و با قیمتی که وزارت‎خانه اعلام کرده می‌فروشد.

20 درصد افزایش در قیمت دارو

مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان در خصوص افزایش قیمت داروها گفت: از دوسال پیش شاهد افزایش 20 درصدی قیمت داروهای اساسی بودیم. چند وقتی هم هست که بر اساس بازار شناور ارزی شاهد افزایش 20 درصدی قیمت دارو هستیم. اما در مورد داروهای مکمل خارجی باید گفت قیمت آن ها طبق ارز آزاد خارجی محاسبه می شوند. هر داروخانه باید دارو را با درج قیمت تحویل دهد و نسخه را مهر کند تا اگر کسی هم شاکی بود بتواند به معاونت غذا و دارو مراجعه کند و قیمت داروهای نسخه را براساس آنچه در سایت وزارت خانه نوشته شده بررسی کند. با استعلام قیمت داروهای بدون نسخه هم می توان از میزان قیمت آن ها آگاهی پیداکرد.

تعرفه داروخانه‌های شبانه روزی

از حسیبی پرسیدیم آیا داروخانه های شبانه روزی تعرفه ای جداگانه دارند که وی پاسخ داد: داروخانه های شبانه روزی تعرفه جداگانه ندارند بلکه تعرفه خدمات دارویی این داروخانه ها از 12 شب تا 7 صبح حدود 10 درصد افزایش پیدا می‌کند. وزارت خانه بابت کنترل نسخ داروخانه، کنترل همخوانی دارو،کنترل نگه داری دارو  تعرفه قرار داده است. مردم در هر داروخانه شاهد برندهای مختلف دارو هستند و همین باعث شده که فکر کنند هر دارو در هر داروخانه با قیمت سرخودانه فروخته میشود. در واقع هر کدام از شرکت‌های تولید دارو خط تولید خاص خود را دارند که شورای قیمت گذاری بر همان اساس قیمت داروی آن برند یا شرکت را تعیین می کند.

حسیبی در ادامه گفت: مردم باید بدانند در داروخانه ها قانون تجارت حاکم نیست، بلکه دارو باید تحت شرایط خاص فروخته شود به طوری که عرضه و تقاضا بر اساس نیاز مشتری و دستور پزشک صورت می‌گیرد.

کمبود در حد بحران نیست

از مدیر دارو دانشگاه علوم پزشکی در خصوص کمبود دارو هم پرسیدیم که حسیبی توضیح داد: دربازار دارو همیشه افت و خیز وجود داشته است، گاهی نبود و فراوانی دارو براساس برند داروها  بوده است. درواقع یک سری کمبودهای بین المللی وجود دارد که کشورهای دیگر هم درگیر آن هستند، بعضی از کمبودها هم به دلیل مشکلات ارزی بوده که خطوط تولید شرکت‌های تهیه دارو را تحت تاثیر قرار داده است، با این حال نمونه ایرانی داروهای خارجی موجود است، اگرچه کمبود وجود دارد اما شاهد کمبود در حد بحران نیستیم.

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=30504
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.