پرونده تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز روی میز کارگروه کم آبی

مجتبی پورحبیبی- «وجود چاه های غیرمجاز یکی از مشکلات مهم و بحران های جدی در راستای مقابله با کم آبی استان است». این را محمدجواد فدائی، استاندار کرمان می گوید. او که روز گذشته در نشست سازگاری با کم آبی استان سخن می گفت با اشاره به وجود چاه های غیرمجاز آب کرمان، با مهم خواندن اقدامات عملی در این خصوص تصریح کرد: ما نیازمند طرحی عملیاتی هستیم. به گزارش ایرنا در این جلسه که با حضور استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، فرماندار جیرفت، اعضای هیأت مدیره شرکت آب منطقه ای استان در دفتر استانداری برگزار شد، مقرر شد کارگروهی با انتخاب و مسئولیت فرماندار جیرفت در مورد 54 حلقه چاه غیرمجاز روستای چمن این شهرستان و نیز کارگروهی با مسئولیت فرماندار رودبار جنوب در مورد 130 حلقه چاه غیرمجاز روستای چاه حسن این شهرستان تشکیل و ظرف مدت سه هفته وضعیت چاه های مذکور بر اساس اسناد و مدارک و نظرات کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد و پیشنهادات فنی و قابل اجرا در چارچوب قانون به کارگروه سازگاری با کم آبی استان ارائه شود تا به صورت عملیاتی در مورد چاه های غیرمجاز این دو روستا تعیین تکلیف شود. اما پرسشی که در این زمینه در ذهن متبادر می شود این است که با وجود ضرورت اقدامات و ارائه طرح عملی برای حفظ منابع آبی و مقابله با کم آبی، وضعیت چاه های غیرمجاز استان چگونه است؟

دراین باره ابراهیم علیزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان، اردیبهشت ماه سال جاری در گفتگو با ایرنا گفته است از سال 85 تا 96 حدود هفت هزار و 496 حلقه چاه غیرمجاز در استان کرمان مسدود شده که چهار هزار و 359 حلقه چاه معادل 60 درصد آن در چهار سال فعالیت دولت یازدهم انجام گرفته است. آن طور که او گفته، با مسدود شدن چاه های غیرمجاز، 270 میلیون متر مکعب از آبهای زیرزمینی در استان صرفه جویی شده است.

این در حالی است که اما در سال های گذشته چاه‌های آب غیرمجاز در شمال کرمان به قیمت های ۱۰ تا ۲۰ میلیار تومان خرید و فروش می‌شدند و فروش آب چاه‌هایی که در آن سال ها آب داشتند سرمایه کلانی را به جیب افرادی می‌ریخت که کمترین توجهی به پیامد های زیست محیطی و اجتماعی حاصل از خشکسالی و برداشت بی‌رویه از منابع آبی زیرزمینی نداشتند. اگرچه در سال های نه چندان دور چاه‌ها در عمق ۷۰ متری به آب با کیفیت می‌رسیدند، اما حالا گزارش ها حاکی از آن است که در منطقه رفسنجان چاه‌هایی با عمق بیش از ۳۵۰ متر هم به آب نمی‌رسند. برداشت‌های بی رویه از سفره‌های آب زیرزمینی در کرمان باعث شده زمین در دشت رفسنجان طی ۳۰ سال گذشته نزدیک به ۶۰ سانتی متر نشست کند و ترک‌های ناشی از فرونشست زمین تا خانه ها هم برسند. این در حالی است که برداشت های بی رویه آب از چاه های غیرمجاز در جنوب کرمان نیز محل دست اندازی میلیاردی است.

برداشت های افسارگسیخته

برداشت های میلیاردی و بی رویه آب از چاه های غیرمجاز در جنوب کرمان تا آنجا پیش رفت که مهرماه امسال ابراهیم علیزاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان بار دیگر اعلام کرد: از 15 هزار و 500 حلقه چاه مجاز و قریب به 8 هزار و 500 چاه غیرمجاز در جنوب استان نزدیک به دو میلیارد و 800 میلیون مترمکعب آب برداشت می شود. همزمان با اعلام این خبر، محمدجواد فدائی که آن روزها سرپرست استانداری کرمان بود نیز گفت: سه کار تجهیز چاه ها به کنتور حجمی، بستن چاه های غیرمجاز و تغییر سیستم های آبیاری به سیستم های دارای راندمان بالا باید در استان صورت بگیرد. با همه این اوصاف، حال باید منتظر ماند و دید که اقدامات صورت گرفته و اقداماتی که قرار است انجام گیرند، تا چه اندازه در حفظ منابع آبی استان و جلوگیری از حفر چاه های غیرمجاز و برداشت های بی رویه آب موثر خواهند بود./کاغذ وطن

اختلاف نظر بر سر پرکردن چاه های غیرمجاز آب در شرق کرمان

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21533
1 نظر
  1. حسن اشرف گنجوئی می گوید

    خیلی خیلی خیلی دیر از خواب بیدار شده اید،یعنی زمانیکه چاهها غیر مجاز هم همچون چاهها مجاز در دشتهای استان کرمان جواب کرده اند، وتمامی ابهای سفره های زیر زمینی را بلعیده اند.شما با این ساختار شرکت سهامی آب منطقه ای و عملکرد ویرانگری که در طی سالیان متمادی نهادینه نموده ،،هیچ هیچ هیچ کاری برای ایجاد تحول در مهار چاهها غیر مجاز از عهده اتان ساخته نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.