شناسایی 134 مبتلا به ایدز در رفسنجان و انار

به گزارش ایرنا، احمد جمالیزاده در جمع خبرنگاران به مناسبت آغاز هفته مبارزه با ایدز افزود: ایدز نوعی بیماری عفونی است و از طریق ویروس وارد بدن می شود لذا افراد می توانند با کنترل رفتارهایشان از این بیماری مصون باشند و افراد مبتلا نیز می توانند با رعایت نکات بهداشتی سال ها به زندگی خود ادامه دهند.

وی اظهار داشت: تاکنون در 2 شهرستان رفسنجان و انار 134 مورد فرد مبتلا به ایدز شناسایی شده و از این تعداد 60 نفر پرونده تشکیل داده اند و تحت کنترل هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بیان کرد: در سال 1366 اولین مورد بیمار مبتلا به ایدز در ایران شناسایی شد و در حال حاضر بیش از 66 هزار نفر در ایران به ویروس اچ. آی. وی آلوده شده اند.

وی در تشریح راه های انتقال این ویروس از فرد مبتلا به فرد سالم گفت: این ویروس می تواند از طریق خون آلوده، سرنگ آلوده و مشترک در معتادان تزریقی، ارتباط جنسی و مادرآلوده به جنین انتقال یابد.

جمالیزداه تصریح کرد: از آنجایی که خون های آلوده از گردونه انتقال خون خارج می شود چند سالی است که بیماری ایدز از طریق خون آلوده انتقال نمی یابد و مردم از این بابت نگران نباشند و در حال حاضر بروز ایدز از طریق روابط جنسی در حال شیوع است.

وی بیان کرد: در ابتدا عمده افرادی که به این بیماری مبتلا می شدند آقایان بودند اما طی سه سال اخیر درصد شیوع این بیماری در خانم ها بیشتر شده که جای نگرانی است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان گفت: بیشترِ مبتلایان به ایدز را جوانان بین 20 تا 45 ساله تشکیل می دهند.

وی خاطرنشان کرد: ایدز واکسن ندارد اما به راحتی و با تشخیص اولیه و بموقع قابل درمان است و این بیماری ممکن است سال ها در بدن فردی وجود داشته باشد اما علایم خاصی از خود نشان ندهد لذا افرادی که رفتار پرخطر دارند با مراجعه و آزمایش سریع و رایگان می توانند به وجود بیماری در بدن خود مطلع شوند و به درمان آن بپردازند.

جمالیزاده بیان کرد: مرکز مشاوره بیماری های رفتاری امام علی (ع) واقع در خیابان امام در رفسنجان با شماره تلفن 03434285152 و با کادر پزشک مشاور در خدمات مردم برای تشخیص بیماری ایدز یا سلامت خود است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21495
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.