تدوین برنامه احیای تالاب جازموریان با رویکرد زیست بومی

آنطور که ایسنا نوشته ژاله امینی در جلسه تدوین برنامه جامع مدیریت و احیا تالاب جازموریان گفت که رویکرد مشارکتی در دنیا می گوید باید یک تعادل بین توسعه و حفاظت محیط زیست وجود داشته باشد و در رویکرد زیست بومی، هم بحث بهره برداری و حفاظت منابع و توسعه پایدار مورد توجه قرار می گیرد.

وی ادامه داد محدودیت شدید منابع آب، رقابت کاربری های متعدد، برنامه ریزی های بدون در نظر گرفتن نیاز آبی تالاب، بالا بودن میزان سرب، تخلیه فاضلاب های صنعتی، کشاورزی به تالاب ها، خشکسالی و … از جمله مشکلات تالاب های ایران است.

نماینده معاونت محیطی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: در رویکرد ما (مدیریت اکوسیستمی) مردم در مرکز تصمیم گیری هستند و همه ذی نفعان با هم در نظر گرفته می شوند و به عنوان مثال احیا دریاچه ارومیه کار کاملا مشارکتی بود و استان های مختلفی برای تامین نیاز آبی دریاچه همکاری کردند.

امینی بیان کرد: تالاب ها متفاوت هستند اما اصول یکی است و باید سعی کنیم حداقلِ تاثیرپذیری را از تغییرات سیاسی داشته باشیم و برنامه با هر سیستم مدیریتی پیش برود و تمرکز بر اجرا باشد.

نماینده معاونت محیطی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه از دست اندرکاران طرح احیاء تالاب جازموریان انتظار داریم دبیرخانه طرح را در استان و شهرستان ها سازماندهی کرده و تدوین و اجرای برنامه مدیریت تالاب پیگیری شود افزود: باید بستر مناسب برای ورود تجربیات و دانش کارشناسی در مراحل مختلف کار فراهم شود و نمایندگان دستگاه های اجرایی که در جلسات حاضر می شوند، ثابت باشند.

امروز اولین جلسه کارگروه ملی احیای تالاب جازموریان برگزار می شود

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19738
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.