تصویب سند جامع گردوغبار راهکاری برای مقابله با ریزگردها

به گزارش کرمان‌نو، در روزهای پایانی زمستان سال جاری، بیشتر مناطق استان کرمان بارش‌های نسبتاً خوبی را تجربه کردند. جدا از اینکه این بارش‌ها موجب طغیان رودخانه‌های فصلی و خسارات میلیاردی ناشی از سیل به زیرساخت‌ها، منازل مسکونی، مزارع و بخش کشاورزی در جنوب کرمان شد اما به گفته بسیاری از کارشناسان همین مقدار بارش‌ها می‌تواند شرایط زیست‌محیطی استان را بهبود بخشد. مرجان شاکری، مدیرکل محیط زیست استان کرمان معتقد است اگرچه بارش‌های روزهای پایانی سال همزمان با گرم شدن هوا صورت می‌گیرد و موجب ایجاد روان‌آب‌ها و تبخیر آب می‌شود اما همین مقدار بارش‌ها می‌تواند مسائل مربوط به آب‌رسانی‌ها را کاهش دهد، موجب افزایش تغذیه منابع آب زیرزمینی شود و درنهایت حیات وحش استان را در وضعیت بهتری قرار دهد.

مرجان شاکری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار کرمان‌نو با بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم که صد درصد همه اوضاع و جوانب محیط زیست استان خوب است، اظهار کرد: فارغ از تمامی مسائل می‌توانیم بگوییم یکسری ضعف‌ها و یکسری قوت‌هایی در خصوص محیط زیست استان وجود دارد و ما در تلاش هستیم که ان‌شاءالله نقاط قوت‌مان را تقویت کنیم و نقاط ضعف‌مان را کاهش دهیم.

شاکری با اشاره به اینکه یکی از عمده‌ترین چالش‌هایی که محیط زیست استان کرمان با آن روبه‌روست خشکسالی‌هایی پی‌درپی و متوالی‌‌ای سال‌های اخیر است، افزود: متاسفانه این خشکسالی‌های پی‌درپی دست از سر استان کرمان بر‌نمی‌دارند و نزدیک به دودهه گریبانگیر استان است و تداوم داشته است. وی افزود: طبیعتاً ضحور چنین پدیده‌ای نه‌تنها منجر به حاکم شدن شرایط کنونی استان شده بلکه چالش‌های بسیار زیادی در مباحث مختلف دیگر و به ویژه حیات وحش استان نیز به وجود آورده است.

مدیرکل محیط زیست استان کرمان با بیان اینکه خوشبختانه در زمستان امسال شاهد بارش‌ها و رحمت الهی خوبی در بیشتر مناطق استان بودیم، تشریح کرد: بارش‌هایی که در ماه‌های پایانی سال اتفاق می‌افتد به دلیل همزمانی با به وجود آمدن روان‌آب‌ها و همچنین گرم شدن هوا منجر به تبخیر آب‌ها می‌شود. این در حالی است که ما از اوایل پاییز چشم‌انتظار بارش‌ها هستیم. شاکری افزود: ما به دنبال آن هستیم تا برنامه‌ریزی بلندمدتی در این خصوص داشته باشیم تا بتوانیم به تغذیه آب‌های زیرزمینی کمک کنیم چراکه با توجه به تبخیر بارش‌ها در روزهای پایانی سال آن طور که باید منابع آب زیرزمینی ما شاید نتوانند خوب تغذیه شوند.

این مقام مسوول افزود: اگرچه با این مقدار بارش‌ها، مشکلات زیست محیطی استان به طور کامل برطرف نمی‌شود اما معتقدم همین مقدار نیز خودش رحمت است و می‌تواند به بهبود وضعیت محیط زیست استان کمک کند. چراکه قطعاً در مسائل مربوط به آب‌رسانی‌ها کمی مشکلات ما را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود چشمه‌ها تغذیه ‌شوند و حیات وحش استان نیز در وضعیت بهتری قرار گیرد.

شاکری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در هفته‌های گذشته مردم مناطقی مانند ریگان مجدداً با شرایط آب‌وهوایی بسیار بدی از جمله گردوغبار و وجود ریزدگردها دست و پنجه نرم کردند، آیا اداره محیط زیست استان واقعاً از پیشگیری و مقابله با چنین پدیده‌هایی عاجز مانده و اینکه محیط زیست استان چه وظایفی در این خصوص بر عهده دارد، اظهار کرد: در رابطه با جلوگیری از گردوغبار و ریزگردها، اداره محیط زیست اصلاً اقدام‌کننده نیست. درواقع ما تنها می‌توانیم بر اساس شرح وظایف ذاتی‌مان وقایعی را که محیط زیست درگیر آن است را رصد و اطلاع‌رسانی کنیم و نهایتاً جمع‌بندی مستندات را داشته باشیم. بنابراین ذی‌نفعان در خصوص مساله گردوغبار دستگاه‌های اجرایی مختلفی مانند ادارات منابع طبیعی‌ در حوزه شمال و جنوب و شرکت‌های آب منطقه‌ای هستند که درگیر این مساله هستند.

شاکری افزود: بدون تردید از سوی این نهادها نیز به لحاظ کار اجرایی اقدامات موثری در سطح استان در حال انجام است و همچنین برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است. اما از سوی محیط زیست این نوید را می‌دهم که ما سند جامع گردوغبار استان را در شورای برنامه‌ریزی استان به همت استاندار و رئیس سازمان برنامه و بودجه مصوب کردیم که کلیات آن در قالب یک برنامه پنج‌ساله از سوی تمامی ذی‌نفعان ارائه شده است. شاکری ابراز امیدواری کرد در پنج سال آتی با جذب بودجه و اعتبار مناسب، کمک شایانی  برای برطرف کردن مشکلات ناشی از گردوغبار در استان انجام شود.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه هم اکنون نزدیک به 18درصد زمین های استان تحت مدیریت محیط زیست استان کرمان است، در خصوص اینکه در حال حاضر چند ایستگاه پایش هوا در استان مستقر است، تشریح کرد: در حال حاضر 5 ایستگاه پایش هوا در استان مستقر است که دو ایستگاه در شهر کرمان، یک ایستگاه در زرند و دو ایستگاه در ریگان و فهرج فعال هستند. به دنبال آن هستیم تا دو ایستگاه جدید دیگر را در استان ‌فعال کنیم تا به تناسب نظرات کارشناسی در محل‌هایی راه‌اندازی شوند که بیشتر در معرض گردوغبار قرار دارند.

شاکر در پاسخ به این سوال که این ایستگاه‌های جدید قرار است در کدام مناطق جنوب راه‌اندازی شوند، اظهار کرد: یکی از این ایستگاه‌ها در رودبار جنوب درنظر گرفته شده که ساختمان این ایستگاه ساخته شده ولی دستگاه آن باید بر اساس بودجه‌ای که قرار است در سال آینده جذب کنیم، نصب شود. ایستگاه دوم هم قرار است در قلعه گنج ایجاد شود. بنابراین این دو ایستگاه راهبری قرار است در حوزه جازموریان مستقر شوند و وضعیت هوا را پایش کنند. امیدواریم ان‌شاءالله پس از آنکه دستگاه‌هایشان نصب شدند، بتوانیم آماری را از حوزه جنوب به دست بیاوریم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=26238
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.