تمهیدات مسوولان کرمان برای مهار طغیان احتمالی رودخانه‌ها

به گزارش ایرنا، با توجه به هشدارها و پیش بینی های اداره کل هواشناسی استان کرمان مبنی بر طغیان رودخانه ها و وقوع سیلاب در سطح استان کرمان؛ بخشداران و دهیاری های کرمان برای هماهنگی هر چه بیشتر برای مواجهه با خطرهای احتمالی در فرمانداری کرمان گرد هم آمدند تا تدابیر لازم، به موقع و در کمترین زمان ممکن اتخاذ و عملیاتی شود.
سیل بندهای بخش ها باید به سرعت بازدید، ترمیم و تقویت شوند 
فرماندار کرمان در این رابطه با اشاره به اینکه براساس گزارشات هواشناسی سامانه بارشی اخیر، جنوب شرق کشور را تحت تاثیر قرار می دهد افزود: به دلیل پایین بودن سطح بارندگی های استان در سال های اخیر، مسیرهای سیل و حریم رودخانه ها مورد غفلت قرار گرفته اند که سیل های اخیر در شمال و جنوب کشور تذکر جدی را در این زمینه برای همه داشت.
علی بابایی با اشاره به بارندگی پنج میلیمتری باران در هفته گذشته در بخش ماهان که سبب شکستگی در سیل بند و جاری شدن سیل در روستای قناتغستان شد؛ گفت: سیل بندهای بخش ها باید به سرعت بازدید، ترمیم و تقویت شوند که البته در برخی بخش های شهرستان این کار آغاز شده است.
فرماندار کرمان تصریح کرد: در شهر کرمان نیز عملیات اجرایی سیل بند مملکت آغاز شده است که این سیل بند به وسعت 43هزار هکتار از اراضی کرمان را باید پوشش دهند.
در صورت بارندگی های شدید بافت فرسوده و تاریخی کرمان در معرض خطر است
رئیس شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کرمان گفت: در شهر کرمان یکهزار و 500 هکتار بافت فرسوده و 500 هکتار هم بافت تاریخی در معرض خطر هستند که در صورت بارندگی شدید و جاری شدن سیلاب دچار مشکل جدی خواهند شد لذا شهرداری باید نسبت به بازگشایی کانال های آب و بازگشایی مسیر روان آب ها اقدام کنند.
بابایی با اشاره به اینکه در سیل خوزستان، کرمان به عنوان معین شهر حمیدیه انتخاب شده است تصریح کرد: بخش زیادی از امکانات و ماشین آلات دهیاری های شهرستان به این شهر اعزام شده است باید تدبیر شود که در صورت بروز مشکل در شهرستان کرمان بتوانیم از کمک سپاه و بخش خصوصی استفاده کنیم لذا باید خلاء ها و مشکلات برآورد و اعلام شوند تا با بحران مواجه نشویم.
وی بیان داشت: بارندگی های سال های گذشته نشان داده که تا 24 میلی متر بارندگی مشکل جدی را برای شهر کرمان ایجاد نخواهد کرد اما در بخش های شهرستان در نقاطی که ساخت و سازهایی در حریم رودخانه ها مسیرهای سیلاب ایجاد شده و خطر سیل آن ها را تهدید می کند.
فرماندار کرمان با اشاره به وجود آثار تاریخی فراوان در شهر کرمان تصریح کرد: برخی از این بناها متولی خاصی ندارند و یا متعلق به بخش خصوصی هستند که باید توسط اداره میراث فرهنگی و گردشگری پیگیری لازم انجام شود که آبراهه های آنها بازرسی و در صورت نیاز لایروبی و ترمیم شوند.
لزوم آمادگی 100درصد دستگاه های اجرایی و اعضای مدیریت بحران
معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری کرمان نیز با تاکید بر لزوم آمادگی 100درصدی دستگاه های اجرایی و اعضای مدیریت بحران گفت: تمامی امکانات و تجهیزات لازم باید آماده نگه داشته شوند تا در صورت بروز حادثه در هر نقطه از استان بتوان با سرعت به آن رسیدگی کرد.
علی سلاجقه افزود: طی 2 روز گذشته نشتسی با شهرداران 13 شهر شهرستان در فرمانداری تشکیل شده و شهرداران ملزم شدند تا امروز فهرست کاملی از اماکن و مستحدثاتی که در حریم رودخانه ها و مسیر سیلاب ایجاد شده اند یا سدها و بندهای خاکی که در صورت تخریب منجر به بروز حادثه برای شهر می شود را برای فرمانداری ارسال کنند.
وی افزود: بیشترین بارش ها برای شهرستان کرمان برای روز یکشنبه پیش بینی می شود.
اختصاص 20میلیارد ریال از صندوق ذخیره ارزی برای احداث سیل بند مملکت شهر کرمان 
مدیر منابع طبیعی و گردشگری کرمان نیز با بیان اینکه شهر تحت تاثیر سیلاب هایی که از پشت سیل بند ‘مملکت’ جاری خواهند شد؛ قرار دارد تصریح کرد: با عنایت مقام معظم رهبری مبلغ 20 میلیارد ریال از صندوق ذخیره ارزی برای احداث سیل بند مملکت اختصاص یافت که یکی از بندهای مهم و حساس شهرستان به شمار می رود.
باقری ادامه داد : بدون انجام کار کارشناسی نمی توان هر جا احساس نیاز شد یک بند یا سازه مصنوعی ایجاد کرد چرا که همین سازه ها گاهی سبب تشدید بحران و سیلاب می شوند.
وی خاطرنشان کرد: سیل بندهای ما اثر تعدیلی دارند یعنی سرعت و شدت سیلاب را کاهش می دهد و درحقیقت برای متوقف کردن سیل و جلوگیری کامل از ورود آن نیست لذا باید اقدامات تکمیلی در پایین دست صورت پذیرد.
در این نشست نیز بخشداران شهرستان کرمان به بیان مشکلاتی در خصوص بسته شدن مسیر رودخانه ها و مسیل ها و یا ایجاد پل ها و ساخت و سازهای غیرکارشناسی شده در حوزه استحفاظی خود پرداختند.
با ورود سامانه پرفشار جوی به کشور دومین نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان کرمان در سال جاری تشکیل شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=26790
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.