حال منابع طبیعی خوب نیست

به گزارش کرمان‌نو، خلیل آقایی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور در این همایش گفت‌: حال منابع طبیعی خوب نیست، منابع طبیعی ما بیماراست و  باید حال منابع طبیعی خوب شود.

آقایی با اشاره به تعدد مصاحبه و سخنرانی هایش در سال جاری گفت باید نقش مدیران و مسوولان را در برنامه‌های تلویزیون کمتر و نقش مردم را پر رنگ کنیم.وی افزود:دشمنان فکر می‌کردند که مردم چهل سالگی انقلاب را نمی بینند، اماحضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن با وجود مشکلات اقتصادی و رفاهی فراوان باشکوه‌ترین و بارزتر از سال‌های قبل در صحنه حضور داشتند.

آقایی تصریح کرد‌: صندوق ذخیره ارزی که بخشی از درآمد نفت برای روزهای سختی در آن قرار میگیرد و برداشت از صندوق توسعه ملی با اجازه مقام معظم رهبری است در سال جاری و بودجه ۹۸ از این توفیق برخوردار شدیم.وقتی مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای حفظ منابع طبیعی اجازه مصرف می‌دهد نشان از مطلع بودن رهبری از خوب نبودن حال منابع طبیعی خبر می دهد و اینکه هزینه در این بخش منافع اش به همه می رسد تکلیف همه ما مشخص است باید به صورت ویژه از انفال و منابع طبیعی حفاظت کنیم و در جهت خوب شدن حال منابع طبیعی قدم برداریم گفت: در بشاگرد محروم‌ترین نقطه کشور خیرین ۱۱ میلیارد تومان خرج کردند و ما کمترین هزینه‌ها رو دادیم، اما مردم همت کردند و طرح‌های حفاظت از منابع طبیعی اجرایی و عملی شد.

آقایی بااشاره به اینکه در جنوب کرمان با وسعت سه میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار طرح کاداستر به طور کامل اجراو کل اراضی جنوب کرمان سند تک برگ گرفته است افزود: باید عرصه منابع طبیعی را با تعامل مردم ، روستاییان و ایجاد تشکل هایی در این راستا حفظ کنیم یگان حفاظت اراضی ملی خود مردم هستند.وی در بحث زمین خواری گفت: زمین خواری واقعا وجود دارد و این را کتمان نکنیم و بعضی از زمین خواری‌ها دولتی هستند و با استفاده از موقعیت شغلی صورت می گیرند و فساد زمین خواری به فساد اداری ،سیستماتیک و حقوقی تبدیل شده است‌.

رییس سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور افزود: باید اراضی منابع ملی را طبق نقشه تحویل مردم دهیم و مردم در خصوص چگونگی حفاظت از منابع طبیعی با وجود پوشش گیاهی آموزش ببینند. کارهای عملیاتی آبخیزداری و آبخوانداری در منابع طبیعی در زمان ترسالی و خشکسالی موثراند و شادمانی روستاییان از اثربخشی پروژه‌ها نتایج این طرح‌هاست.

وی گفت: اقدام عملیاتی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران برای حفظ منابع طبیعی بار دوش مسوولان را سنگین‌تر کرده و باید به صورت ویژه توجه کنیم. وی با اشاره به جنوب کرمان به عنوان اولین منطقه در اتمام طرح کاداستر گفت ما در سال ۹۸ دنبال این هستیم که در سراسر کشور طرح کاداستر را تمام کنیم.

آقایی در رابطه با درخواست نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی گفت: ایجاد شعبه قضایی در اختیار قوه قضاییه است که این اتفاق حق و نیاز منطقه است و ما در حال پیگیری های مربوط به آن هستیم.وی در انتهای سخنان خود گفت اگر منابع طبیعی بستر حیات و مایه آسایش و آرامش است باید همه از آن محافظت کنیم.

جواد کردستانی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان در این مراسم به ذکر بیاناتی از مقام معظم رهبری برجلوگیری از زمین خواری پرداخت و از برخورد مقتدرانه این نهاد در جنوب کرمان خبر داد و افزود در راستای تحقق اهداف کارگروه تثبیت مالکیت دولت با رعایت حقوق مردم به عنوان مستثنیات جنوب کرمان را به عنوان پایلوت تثبیت مالکیت دولت با رویکرد کاداستر معرفی کردیم.

کردستانی تصریح کرد: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان از لحاظ سطح اراضی ملی تحت مدیریت خود رتبه یازدهم را در بین ۳۳ اداره کل منابع طبیعی سراسر کشور را به خود اختصاص داده است.

وی گفت: در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و ۵۰ قانون اساسی، بیانات مقام معظم رهبری و تحقق سیاست‌های ابلاغی سازمان جنگل‌ها کار گروه‌های متعددی تشکیل شد که در این خصوص از همه مهمتر کارگروه تثبیت دولت با رویکرد کاداستر است.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان بر عملی کردن شعار منابع طبیعی با مردم برای مردم تاکید و اظهارکرد‌: در راستای تحقق اهداف کارگروه تثبیت مالکیت دولت با رعایت حقوق مردم به عنوان مستثنیات با تعاملی سازنده با دستگاه‌های اجرایی‌، قضایی با محوریت شورای حفظ حقوق بیت المال استان موفق به معرفی جنوب کرمان به عنوان پایلوت در تثبیت مالکیت اراضی دولت با رویکرد کاداستر شدیم

سخنران دیگر این همایش رضا طالبی زاده، مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان به عنوان یکی از نهاد های مرتبط با تثبیت اراضی ملی گفت کلیه اراضی دولتی و غیردولتی باید تثبیت مالکیت شود و تاکنون که ۴ سال از اجرای این قانون را گذارنده ایم که مانع مشکل مالی سد راه اجرای کامل قانون حدنگار و کاداست که همان تعیین حدودات اربعه شده است.

وی گفت در کل کشور قریب به ۱۳۵ میلیون هکتار اراضی دولتی داریم که از این مقدار ۴۱ میلیون هکتار از اراضی در کل کشور و ۱۳ میلیون هکتارآن سهم استان کرمان است که با همکاری ادارات منابع طبیعی شمال و جنوب کرمان و روسای ادارات ثبت انجام گرفته است‌.

احمد حمزه نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی دیگر سخنران همایش در جمع حضار  وجود نعمت عقل و آزادی عمل را در انسان دلیل بر ایجاد مسوولیت در او دانست و این مسوولیت را در قبال طبیعت که نعمت خالق برای رفاه زندگی انسان است دوچندان برشمرد و گفت مشکلات در طبیعت رابطه دو سویه با مشکلات ما در عرصه سیاسی و اقتصادی داردو چالش های مربوط به منابع طبیعی خطرناک تر از آن هستند که به توان برای حل به فرداها موکول شوند و به راحتی سرنوشت و حیات جامعه را در مدت کوتاهی دگرگون می کنند‌.

حمزه تصریح کرد برای توسعه و آینده نگری نبایست از حیات امروز غافل شد و در کنار توسعه در هر بخش مسایل مربوط به منابع طبیعی لحاظ شود که در غیر این صورت توسعه ایجاد شده پایدار نخواهد ماند‌.

نماینده مردم پنج شهر جنوبی کرمان در ادامه مشکل اساسی منابع طبیعی را قرارگرفتن آن در کنار جهاد کشاورزی دانست و اظهار داشت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی دارای دو منبع مختلف هستند که جهاد با هدف افزایش تولید و سطح زیر کشت و منابع طبیعی در جهت حفظ منابع طبیعی موجود قدم برمیدارد که امیدواریم با تدبیر به حفظ بیشتر و صیانت طبیعت برگردیم‌.

احمد حمزه اداره کل منابع طبیعی جنوب کرمان را فعال ذکر و از جنوب کرمان به عنوان یکی از اولین مناطقی در کشور که قانون حدنگار را اجرایی کرده نام برد و افزود مفهوم زمین خواری درجنوب کرمان مصداق ندارد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=25620
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.