سم و کود گلخانه‌ها در جنوب کرمان؛ دغدغه سلامت مردم

راضیه زنگی آبادی _سلامتی از آن دست نعمت هایی است که اگر دست خوش بی حواسی قرار بگیرد به راحتی از دست می رود و عمری را اسیر می کند.

این روزها دغدغه مردم جنوب کرمان گلخانه هایی است که گرچه نان آورند ولی از طرفی شایعاتی را ساخته‌اند که ترس از دست دادن سلامتی را به جان مردم جیرفت انداخته است.
با توجه به این که جیرفت شهری است پر از گلخانه بعضی مخاطبان «کاغذوطن» خبرداده اند که بو و اثرات سم و همچنین بوی کودمرغی گلخانه ها خصوصا در فصل های کاشت و سم پاشی به خانه های مردم می آید و یا گاهی وجود مگس ها در زمان کود دهی امان مردم را می گیرد.
با توجه به این که معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت ازتحقیقات در حال انجامی که در‌خصوص تاثیرات سموم گلخانه ها روی سلامتی مردم است، خبر میدهد ، اما با این حال با یکی از کارشناسان مسوول بهداشت حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در خصوص آسیب هایی که سموم می توانند به بدن انسان وارد کنند به گفتگو نشستیم، حکیمه حسینی می گوید این طور که ما می دانیم به صورت خیلی بی رویه از سوم و کود در منطقه جنوبی استفاده می‌شود که بعضی از آن ها وقتی در گلخانه ها مورد استفاده قرار می گیرند تبدیل به نیترات شده و باعث سرطان می‌شوند.

حسینی می گوید در جنوب کرمان سرطان معده بیشتر از مناطق دیگر دیده شده که به نظر من می‌تواند دلیلش مصرف سم و کودی باشد که در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد و بعد از آن می‌توانیم بگوییم این سموم روی خود کشاورز تاثیرات بد ریوی می گذارد.
این کارشناس می گوید معمولا مقداری از تاثیرات سم روی پوست محصولات می‌ماند وکشورهایی که محصول به آن ها صادر شده، محصول را یا نمی‌خرند و یا پس می فرستند زیرا که درصد سم را در پوسته محصول می سنجند و چون بیشتر از حد مجاز هست آن را برگشت می‌زنند.
این کارشناس می گوید در جنوب مصرف سم ها بسیار زیاد است و نظارت خاصی هم روی آن‌ها نیست زیرا دوره سمی که استفاده می شود باید بگذرد تا اثراتش روی میوه کم شود اما در اینجا این دوره رعایت نمی‌شود و وقتی سم زده شد بعد از چهار یا پنج روز محصول وارد بازار می شود.
جای نگرانی نیست
رییس جهاد کشاورزی جنوب اما در این خصوص نظری متفاوت دارد و می گوید گلخانه یک کار زیست محیطی است که در شهرهای آنتالیا ترکیه، آلمریا اسپانیا و حتی میدان آرژانتین تهران هم چندین هکتار گلخانه وجود دارد . یعقوب موسوی می گوید در جنوب کرمان هم دوهزار و 25هکتار گلخانه وجود دارد که از نظر تولید مقام اول گلخانه ای در کشور را داریم.
این مقام مسوول در خصوص تاثیرات منفی گلخانه بر روی سلامت مردم می‌گوید گلخانه تاثیر منفی ندارد زیرا که به شدت تحت کنترل هستند و مصرف سموم هم تحت نظر کارشناسان گیاه پزشکی و حفظ و نباتات هستند. این مقام مسوول تاکید می کند محصولات گلخانه ای ما سالم هستند زیرا عمده گلخانه ها محصول را صادر می‌کنند و اگر سم و کود داشتند برگشت می‌خوردند و ماتا به الان هیچ محصول برگشتی از کشورهای دیگر نداشتیم.
همچنین به گفته موسوی فاصله زمانی سم پاشی تا زمانی که می توان از محصول استفاده شود که« دوره کارنس» نام دارد پایین است یعنی بعد از سمپاشی دوره کارنس باید تمام شود و بعد اجازه برداشت محصول داده می شود که تعداد روزهای آن تحت نظارت کارشناس گیاه پزشکی است.

او در خصوص سموم پخش شده در محیط و خانه های نزدیک گلخانه هم می گوید بوی سموم اصلا بیرون از گلخانه نمی‌آید و کارگر هم داخل گلخانه باید از دستکش و ماسک استفاده کند.

به گفته او میزان مصرف سموم گلخانه های جیرفت از تمام گلخانه‌های کشور پایین‌تر است. موسوی در خصوص کود هم توضیح می‌دهد که کودهای مرغی که الان استفاده می شود پلیت شده و استریل هستند و این از دو سال پیش آغاز شده و اگر کسی از کود فله استفاده کند زیرا که این نوع کود بو دارد با او برخورد می‌شود.
به گفته رییس جهاد کشاورزی جنوب مردم اگر موردی از بوی سم و کود در گلخانه های داخل شهر جیرفت دیدند به ما گزارش دهند. / کاغذوطن

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19778
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.