منطقه حفاظت شده سنگ مس از مهم‌ترین مناطق تحت مدیریت محیط زیست بم است

وی اظهارداشت: منطقه حفاظت شده سنگ مس از مهم‌ترین مناطق تحت مدیریت اداره محیط زیست بم است که در سال89 منطقه حفاظت شده کوه شیر دهبکری و سنگ مس به مساحت تقریبی سی هزار هموار کننده طبیعی و حدود 6 هزارکیلومترمربع با تصویب شورای عالی محیط زیست کشور به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی گردید و پس از حفاظت بحث مدیریت و اختصاص امکانات و نیروی انسانی باعث شدانقلابی در این مناطق رخ دهد.

رییس محیط زیست بم ضمن اشاره به 170 نوع از پرندگان شکاری و مهاجر،پستانداران و حیوانات وحشی افزود: جمعیت کل پستانداران در سطح شهرستان اعم از منطقه آزاد و حفاظت شده بیش از 1400 تا 1600 راس وجود دارد که رشد چشمگیر در ده سال گذشته داشته و این جمعیت در ده ساله گذشته کمتر از 200 راس بوده است.

عارف کیا از طرح پروژه انتقال آب برای تامین آب حیات وحش منطقه سنگ مس به طول ۴ هزار و۹۵۰ متر با اعتبار هزینه شده ۱۳۰ میلیون تومان توسط اداره محیط زیست شهرستان بم خبر داد و افزود: از زیستگاه‌های حائز اهمیت در شهرستان بم می‌توان به مناطق زریاب، سنگ مس، کوه شیر، دشت‌ دارزین و اطراف رودخانه نسا اشاره کرد.

وی با اشاره به احداث واحدهای محیط‌بانی در سطح شهرستان بر تأمین نیروی انسانی، امکانات و خودرو در مناطق دهبکری، سروستان و دریجان تاکید کرد.

این مقام مسوول با بیان اینکه باید ارزیابی و تهیه طرح مدیریت مناطق حفاظت شده شهرستان‌ انجام شود، گفت: آموزش و تنویر افکار عمومی در زمینه محیط زیست، قوانین و مقررات و روند گردش کار از اقدامات مهمی است که در دستور کار قرار دارد.
رییس محیط زیست بم بیان داشت: صدو هفتاد و دو نوع انواع پرنده در این منطقه وجود دارد و اکثر پرندگان به صورت مهاجر در منطقه دیده می شود.

عارف کیا گفت: استان کرمان محل عبور پرندگان (کوریدور) مهاجر است و گونه خشک زی هوبره است.

وی ضمن اشاره به فصل شکار افزود: فصل شکار از ابتدای پاییز تا نیمه اول زمستان است و در این جهت سازمان محیط زیست با صدور پروانه موافقت خود را اعلام و دارندگان سلاح شکاری، مجازبه بهره برداری از گونه های خاص از پرندگان هستند و در خصوص شکار چهارپایان بنا به اعلام ادارات شهرستان ها و موافقت سازمان محیط زیست در برخی از مناطق شکار به صورت پروانه عادی و ویژه صورت می گیردکه در سال 91،92 آخرین سالی بود اجازه شکار صادر شده است.
این مسوول به منطقه زریاب یا پناهگاه خرس سیاه آسیای اشاره کرد و بیان داشت: منطقه زریاب یا پناهگاه این منطقه به صورت مشترک تحت حفاظت بم و جیرفت است و در سال ۸۳ که بم درگیر بازسازی و بحران زلزله بود مسوولین جیرفت راه جدید را احداث کرده و این جاده باعث تخریب گونه ها شد و در اواخر سال 96و اوایل 97 تعریض این جاده در دستور کار قرار گرفت که در دستگاه قضایی با تعریض مخالفت شد.

وی خطاب به متخلفین تاکید کرد: هر کنش از متخلفین با واکنش خاص مامورین مواجه خواهد شد و قانون برای شکارغیرمجاز یک راس کل وحشی ده میلیون به همراه حبس و دفعات بعد مصادره ادوات شکار را مشخص کرده و نیروی مسلح محیط زیست به عنوان ضابط دادگستری اعمال قانون می کند.

وی در ارتباط با پیامدهای زیست محیطی افزود: این پیامدها مانند آسفالت کردن یک جاده نیست، کاری تدریجی است و حفظ گونه زیستی نیاز به ممارست گشت کنترل دارد و این گشت نیاز به تجهیزات دارد
از انواع پرندگان و پستانداران منطقه حفاظت شده سنگ مس می توان به (کبک ، تیهو، چکاوک، کبوترجنگلی، چاهی و باقرقره، دارکوب، شانه به سر، دلیجه، سارگپه، عقاب صحرایی، شاهین وقرقی، کل بز،اهو جبیر پلنگ، گرگ و خرس سیاه آسیایی و..) اشاره کرد.

منطقه حفاظت شده سنگ مس در 205 کیلومتری جنوب شرق استان کرمان و در 20 کیلومتری جنوب شهرستان بم واقع شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20889
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.