عملیات مرمت و بازسازی «قبه سبز» آغاز شود

محمدجواد فدایی صبح دوشنبه در جلسه بازسازی قبه سبز بیان داشت: قبه سبز متعلق به بیش از ۷۰۰ سال پیش بوده و اولین دانشگاه کرمان است که توسط «ترکان خاتون» بنا شده و شخصیت‌های علمی بسیاری در آنجا درس می‌خواندند.

به گزارش مهر، وی افزود: ولایتی (رئیس هیأت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی) در سفری که آبان ۹۴ به کرمان داشت بحث بازسازی قبه سبز مطرح شد و قرار بر این شد که دانشگاه آزاد کار بازسازی را شروع کند که تا به حال به نتیجه نرسیده است. که در همان جلسه ولایتی قرار شد ۱۰ میلیارد تومان به بازسازی قبه سبز کمک کند.

استاندار کرمان در ارتباط با طرح مرمت و بازسازی قبه سبز گفت: مکاتبات زیادی با تهران انجام شد تا اواخر سال گذشته که در تهران جلسه‌ای با ولایتی داشتیم و قرار شد کار در این خصوص آغاز شود.

فدایی یادآور شد: کار این بنای تاریخی قرار بود با تملک زمین آغاز شود البته ما بناهای تاریخی بسیار زیاد دیگری همچون کاروانسرای وکیل کاروانسرای هندوها و … داریم که باید برای مرمت و بازسازی آن‌ها اقدام شود.

استاندار کرمان اظهار داشت: بهتر است ما ابتدا با اراضی دولتی کار را آغاز کنیم و پیشنهاد می‌کنم ۱۰ میلیارد را بابت تملک پرداخت نکنند اگر املاک دولتی در محدوده وجود دارد.

وی در خصوص تملک فاز اول پروژه یادآور شد: شهردار باید ظرف یک ماه کار را شروع و سه هزار و ۶۰۰ متر را تملک کند و تا سه ماه آینده کار مرمت و بازسازی آغاز شود.

فدایی در پاسخ به پیشنهاد شهردار کرمان مبنی بر اینکه بناهای تاریخی دیگری هم در کرمان وجود دارد که در حال از بین رفتن است تصریح کرد: این بنا سابقه علمی دارد و به لحاظ فرهنگی و سابقه دانشگاهی این بنا نسبت به سایر بناها اولویت دارد.

وی افزود: میراث فرهنگی باید برخی از بناهای تاریخی در حال ویرانی را به صورت bot به سرمایه گذار واگذار کند تا هم این بناها بازسازی شوند و هم برای بخش خصوصی ایجاد درآمد داشته باشد.

فدایی یادآور شد: باید تعداد نقاط گردشگری را افزایش بدهیم تا برای افراد انگیزه ایجاد شود و این مساله برای پیشرفت استان بسیار با اهمیت است.

استاندار کرمان با اشاره به اینکه ما تصمیمات بسیاری در خصوص بناهای تاریخی گرفته‌ایم که متأسفانه عملی نمی‌شود، گفت: یکی از مشکلاتی که در دولت و کشور وجود دارد این است که ما مسئولان دیدگاه‌هایمان یکی نیست

در این جلسه مقرر شد شهرداری راسا پلاک پشت سردر قبه سبز را ظرف یک ماه تملک کند و پس از آن میراث مابقی اقدامات را انجام دهد. همچنین بنا شد زمین مناسب از طریق راه و شهرسازی در اختیار شهرداری قرار گیرد تا با استفاده از زمین‌های مزبور حلقه اول بنای مذکور را تملک و در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد. همچنین مقرر شد بناهای چهارسو حاج‌مهدی هندوها حاج آقا علی جهر و … پیگیری شوند و در مورد آنها تصمیم‌گیری شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=27403
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.