محدوده عرصه و حریم قلاع دختر و اردشیر کرمان بازنگری می شود

مسئول اداره باستانشناسی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، گفت: در راستای ساماندهی و رفع مشکلات ساکنان اطراف قلاع دختر و اردشیر کرمان، محدوده عرصه و حریم این قلاع بازنگری می شود.

به گزارش کرمان نو، رضا ریاحیان با اشاره به اینکه در جهت سیاست های واحد باستان شناسی این اداره کل فعالیت های پژوهشی متنوعی صورت گرفته است، اظهار کرد: کاوش در گورستان هوکرد جیرفت و محوطه اسلامی گزک راین که منجر به شناسایی شیوه های مختلف تدفین در دوران پیش از تاریخ حوزه فرهنگی هلیل رود و گونه های سفالی قرون اولیه اسلامی و همچنین شناخت جایگاه دشت راین نسبت به دیگر محوطه های اسلامی استان شده است از جمله این فعالیت ها می باشد.
وی به انجام گمانه زنی محدوده قلعه دختر و اردشیر به عنوان فعالیت های در دست اقدام این اداره کل اشاره و افزود: هدف از انجام این گمانه زنی، بازنگری محدوده عرصه و حریم قلعه های مذکور و همچنین ساماندهی و رفع مشکلات ساکنین آن منطقه می باشد.
ریاحیان از کاوش های محوطه شهداد، تپه یحیی دست سوغان و تل ابلیس دشت بردسیر به عنوان مهمترین فعالیت های چهار دهه گذشته نام برد و گفت: کاوش در تپه های کنارصندل جیرفت، تپه گاو کشی اسفندقه و تل آتشی منطقه بم نیز نتایج ارزشمندی به دنبال داشته که منجر به ارتقا جایگاه مطالعات باستان شناسی ایران در دنیا شده است.
مسئول اداره باستانشناسی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: استان کرمان به دلیل شرایط جغرافیایی، تنوع آب هوایی و زیست محیطی مناسب یکی از مهمترین مناطق استقرارهای جوامع انسانی در طول ادوار تاریخ بوده است.
وی بیان کرد: در این استان تپه ها و محوطه های باستانی بزرگی شکل گرفته و به لحاظ گاهنگاری ادوار مختلف تاریخی فرهنگی از دوران پیش از تاریخ تا اسلامی را در بر گرفته است.
ریاحیان خاطرنشان کرد: برخی از محوطه های مهم باستانشناسی در محدوده های شهری و یا روستاها واقع شده اند و در اثر گسترش ساخت و سازها در حال تخریب و یا صدمات جبران ناپذیری به آنها وارد گردیده است، به همین منظور برای حفاظت از عرصه و حریم آنها، عملیات بررسی و گمانه زنی باستان شناسی در اولویت کار قرار گرفته است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=32201
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.