میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند بناهای تاریخی را حفظ کند

غلامرضا فرخی در نشست کارگروه گردشگری بخش ماهان از فعالیت 50 کارگاه مرمت بناهای تاریخی در این استان خبر داد.

او افزود: در حال حاضر این استان به بزرگترین کارگاه مرمت بناهای تاریخی در کشور تبدیل شده است.

وی ادامه داد: بیشتر این کارگاه های مرمتی در مناطق کرمان، بم، انار، رفسنجان، بافت، ارزوئیه، شهربابک، جیرفت، منوجان، کوهبنان، راور، راین و غیره فعال است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان با بیان اینکه هفت هزار اثر تاریخی شناحته شده در این استان وجود دارد، گفت: کرمان بیشترین تعداد آثار تاریخی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه اعتبارات فعلی پاسخگوی نیازهای مرمتی استان کرمان نیست ادام داد: میراث فرهنگی به تنهایی نمی تواند اقدام به حفظ و احیای تمام بناهای تاریخی کند.

فرخی با اشاره به اینکه تعداد زیادی از آثار تاریخی استان کرمان وقفی یا دارای مالکیت خصوصی است، افزود: این مساله در مواردی مانع از ورود میراث فرهنگی برای مرمت و بازسازی این قبیل از آثار می شود.

وی گفت: خواهان همکاری بیشتر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان در راستای مرمت و بازسازی بناهای تاریخی کرمان هستیم و با مرمت و تغییر کاربری بناهای تاریخی می توان در ایجاد زمینه های اشتغال گام برداشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان اظهار داشت: ماهان دومین شهر گردشگر پذیر استان کرمان است و وجود محور هفت باغ علوی، باغ ثبت جهانی شاهزاده، آستانه شاه نعمت الله ولی و دهها اثر تاریخی دیگر موقعیت خاصی به این منطقه داده است.

وی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید روستای دستکند میمند، بیابان لوت شهداد، قنوات اکبرآباد و قاسم آباد بم در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده است افزود: در حال حاضر پرونده ثبت جهانی آستانه شاه نعمت الله ولی ماهان در حال تکمیل است که امید می رود پس از تایید کارشناسان و بازرسان یونسکو در لیست انتظار آثار در نوبت ثبت جهانی قرار گیرد.

فرخی با بیان اینکه ظرفیت های اقامتی، تفریحی، و گردشگری منطقه ماهان مطلوب است، خاطرنشان کرد: باید با افزایش سطح نظارت ها، کیفیت خدمات ارائه شده به گردشگران در این منطقه افزایش یابد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20953
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.