ام اس 1582 کرمانی را مبتلا کرده است

همین چند روز پیش بود که نایب رئیس انجمن ام‌‌اس با بیان اینکه سالانه ۳ تا ۵ هزار بیمار جدید مبتلا به ام‌اس در کشور ثبت می‌شود،گفت: در انجمن ام‌اس در هر روز کاری بین ۷ تا ۱۰ بیمار جدید ثبت‌نام می‌کنیم.
 بیماران مبتلا به ام‌اس در کرمان
طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی کرمان 1582 نفر در کرمان و شهرهای تحت پوشش این دانشگاه(به جز شهرستان‌های جنوبی، شرقی و رفسنجان) مبتلا به بیماری ام‌اس هستند.
موثر نبودن تحریم‌ها بر بیماری ام اس
با توجه با این که تحریم‌ها بر روی داروهای بیماران خاص تاثیر داشته، وضعیت داروهای بیماری ام‌اس در کرمان را جویا شدیم، به گفته مدیرگروه بخش مغز و اعصاب دانشگاه علوم پزشکی، تحریم‌ها تاثیری بر روی بیماری‌ ام‌اس نداشته زیرا که داروی این بیماران ایرانی است، نمونه خارجی داروها هم در دسترس بیماران به اندازه کافی وجود دارد و با افزایش قیمت هم روبرو نبوده اند زیرا که تحت پوشش بیماری‌های خاص هستند.استثناهایی هم اگر بین بیماران در خصوص آلرژی به داروی ایرانی، وجود داشته باشد قابل حل است.
عوامل محیطی موثر بر شیوع بیماری
بهناز صدیقی ضمن اعلام این که عامل صددرصدی بیماری ام اس مشخص نیست، اما عوامل محیطی بر آن تاثیر دارد، می گوید: آب و هوا، منطقه جغرافیایی، عفونتهای محیطی، استعداد ژنتیکی از جمله عوامل بیماری ام اس هستند. کشور ایران نسبت به کشورهای همجوارش مبتلا به بیماری ام اس بیشتری دارد. در استان های مختلف هم وضعیت متفاوت است، به طور مثال شیوع این بیماری در استان سیستان بلوچستان نسبت به کرمان کمتر است، اما کرمان نسبت به اصفهان بیمار مبتلا کمتری دارد.در واقع این بیماری در مناطق مرکزی بیشتر شیوع دارند.
صدیقی ادامه می دهد: این طور که مشخص است در مناطق سردسیر این بیماری بیشتر دیده می شود و این موضوع به جذب اشعه آفتاب و ویتامین دی مرتبط است، مورد بعدی هم استعداد ژنتیکی است که با ارث متفاوت بوده و همه افراد این استعداد را برای بیماری ندارد.

نکته
به گفته نایب رئیس انجمن ام اس ایران، این بیماری در تمام کشورهای جهان از اهمیت خاصی برخوردار هستند، چرا که اولا گروهی که درگیر این بیماری می‌شوند، جوانان هستند. به‌طوری که ۸۰ درصد بیماران مبتلا به ام اس در گروه سنی بین ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند. ثانیا این بیماری به عنوان یک بیماری مزمن شناخته می‌شود و در حال حاضر درمان قطعی ندارد و نمی‌توان آن را به‌سرعت درمان کرد. هنگامی که شخصی به این بیماری مبتلا شود، سال‌های متمادی درگیر آن خواهد بود. ثالثا شرایط فیزیکی و به‌طور کلی تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی فرد در مقوله این بیماری است.
دکتر هوشمند با بیان اینکه سالانه ۳ تا ۵ هزار بیمار جدید مبتلا به در کشور ثبت می‌شود، افزود: در انجمن ام اس در هر روز کاری بین ۷ تا ۱۰ بیمار جدید ثبت نام می‌کنیم البته اینکه گفته می‌شود کشور ایران بالاترین شیوع ام اس در جهان را دارد، موضوعی غلط است. ایران در مقایسه با کشورهای غربی در حد متوسطی قرار گرفته البته در خاورمیانه ایران بیشترین میزان شیوع ام اس را به خود اختصاص داده است. شیوع ام اس در شهرهای بزرگ کشور، ۱۲۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر است و در شهرهای کوچک ۷۰ نفر در هر ۱۰۰هزار نفر گزارش می‌شود که این آمار در مقایسه با کشورهایی نظیر اسکاتلند که ۲۵۰ نفر در هر ۱۰۰ هزار نفر گزارش می‌شوند، بسیار پایین‌تر است. طبق آمارها تهران و اصفهان بیشترین میزان شیوع ام‌اس را دارا هستند.
نایب رئیس انجمن ام اس افزود: باید توجه کرد که زنان حدود سه تا چهار برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به بیماری ام‌اس هستند. از طرفی با رفتن به سمت زندگی مدرن میزان ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند ام‌اس در حال افزایش است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=28887
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.