دانشگاه علوم پزشکی بم در طرح پایش فشار خون رتبه اول را کسب کرد

به گزارش کرمان نو، عباس عباس زاده جمعه در نشست خبری با موضوع بسیج ملی کنترل فشارخون و مسائل مربوط به بیمارستان پاستور افزود: طرح ملی پرونده سلامت الکترونیک که از وعده های رئیس جمهوری بوده است محقق شده و از مزایای آن کاهش هزینه ها، کسب آمار جدید و ذخیره اطلاعات و بازیابی آن در بانک اطلاعاتی و کمک به آموزش و تحقیقات در هر نقطه درمانی است به گونه ای که با اجرای این طرح انقلابی در حوزه سلامت رخ داده است.

عباس زاده ضمن اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: اجرای پرونده سلامت الکترونیک پزشکی خانواده از جمله اهداف نظام سلامت در برنامه ششم توسعه است.

وی اظهار داشت: در این طرح ۴۴ دانشگاه با ۸۵ درصد پوشش جمعیتی شرکت کردند که دانشگاه علوم پزشکی بم نیز جزو این دانشگاه ها به شمار می آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بم ادامه داد: با اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشارخون مشخص شد ۶۸ درصد از مردم فشار خون نرمال دارند و ۳۲ درصد باقی مانده در معرض فشارخون بالا و یا مبتلا به فشارخون بالا هستند و ۱۰ درصد از این جمعیت از داشتن فشار خون بالا آگاهی نداشتند و حدود ۱۱.۵ درصد با دارو در حال کنترل فشارخونشان بودند.
وی ضمن اشاره به وضعیت مالی دانشگاه علوم پزشکی بم اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن در شرایط تحریم این دانشگاه پروژه های عمرانی را نه متوقف کرده و نه از آن کاسته بلکه پروژه ها با سرعت بیشتری در حال انجام هستند و اولویت اصلی ما مسائل حیاتی، تامین تجهیزات پزشکی، تامین داروهای مورد نیاز اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستانی است.
عباس زاده درباره حضور احشام در سطح شهر عنوان کرد: وظیفه دانشگاه علوم پزشکی نظارت بر اماکن و سلامت شهری است و در حوزه شهری شهرداری باید ورود کند، بهداشت فقط در صورت شکایات مردمی حضور پیدا خواهد کرد.
وی در خصوص بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی بم تصریح کرد: از سال ۸۳ تا سال ۹۷ کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت داشته اما از فروردین امسال تا به امروز حدود ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گفته عباس زاده این بیمارستان از تمامی استانداردها بهره مند خواهد شد و با توجه به اینکه ۱۲۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح در نظر گرفته شده طبق تفاهم نامه تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری می‌رسد.ییس دانشگاه علوم پزشکی بم در خصوص موافقت قطعی با تاسیس دانشگاه بم توضیح داد: در سال ۹۰ با راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی در این منطقه موافقت اصولی شده بود که با تلاش و طی گذراندن فرایندها امسال مجوز قطعی آن صادر شد و هم اکنون جزو دانشگاه های کشوری قرار گرفتیم و می توانیم با درخواست رشته ها و دانشکده جدید در جهت توسعه دانشگاه گام های مثبتی برداریم.

وضعیت درمان بیمارستان پاستور بم مطلوب است
در ادامه این نشست رییس بیمارستان پاستور بم گفت: این بیمارستان تا مدتها به عنوان یک مرکز درمانی بوده و بعد از تاسیس دانشگاه و با تلاش همکاران به عنوان مرکز آموزشی درمانی قرار گرفته که جا دارد از روسای قبلی بیمارستان نیز قدردانی کنیم.

امیررضا صالحی افزود: در بخش درمانی محدودیت هایی وجود داشت و با راه اندازی بخش nicu و اضافه شدن بخش های الحاقی از حمله بخش عفونی و مغز و اعصاب گام موثری برای رفاه حال همشهریان برداشته شد.

وی ضمن اشاره به توسعه بخش اورژانس اظهار داشت: با افزایش تعداد تخت در این بخش خدمات بهتری به منطقه شرق استان کرمان ارائه خواهیم داد و همچنین بخش آنژیوگرافی نیز به زودی در این بیمارستان راه اندازی خواهد شد.

رئیس بیمارستان پاستور بم عنوان کرد: بخش اطفال این بیمارستان از استانداردهای روز برخوردار است همچنین در بخش ماموگرافی از جدیدترین دستگاه ها استفاده شده که فقط ۱۱ دستگاه آن در کشور وجود دارد.
صالحی در خصوص راه اندازی کلینیک تخصصی بیمارستان بیان کرد: هم اکنون وضعیت درمانی در این بیمارستان مطلوب است و تمام تخصص ها در کلینیک تخصصی پاستور در حال ارائه خدمت به همشهریان هستند و اندوسکوپی و کرونسکوپی برای اولین بار با بیهوشی در این بیمارستان انجام می‌شود.

با بدعهدی بیمه‌ها در بیمارستان روبرو هستیم
در ادامه معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی بم اظهارداشت: متاسفانه با بدعهدی پرداخت بیمه‌ها به بیمارستان روبرو هستیم و از سال ۹۶ تاکنون بیمه تامین اجتماعی و از سال ۹۷ بیمه نیروهای مسلح هیچگونه پرداختی به بیمارستان نداشته اند.

علی صدیقی در خصوص راه اندازی بیمارستان ۲۰۰ تختخوابی تصریح کرد: اولین بیمارستانی در کشور بوده که در این شرایط وام گرفته و در حال ساخت است و به نوعی نقطه عطف منطقه به لحاظ توسعه زیرساخت های درمانی محسوب خواهد شد.
وی افزود: با توسعه اورژانس این بخش در دو طبقه با زیربنای کلی ۱۶۰۰ مترمربع و ۶۰ تخت بستری و فضای فیزیکی ۲۰۰۰ مترمربع در حال ارایه خدمات خواهد بود که در طبقه دوم بخش آنژیوگرافی در نظرگرفته شده که با اضافه شدن به بخش اورژانس در آینده نزدیک افتتاح خواهد شد.
معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی به مشکلات اسکان پزشکان در ریگان اشاره و عنوان کرد: با مشکل کمبود مسکن برای پزشکان و ماندگار شدن در این منطقه مواجهیم که برای رفع این مشکل کانکس‌هایی را در این منطقه نصب کردیم.
وی ادامه داد: کلنگ ۷و احد پانسیون پزشک در پاستور به زمین زده شده و همچنین مرکز جامع خدمات سلامت و ساختمان آموزشی پاستور با هزار متر زیربنا و ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است که منابع مالی ان را بانک رفاه کارگران متقبل شده است.

در پایان دکتر صدیقی در خصوص دستگاه ام آر ای بیمارستان پاستور گفت: عمر دستگاه در حدود ده سال است و هزینه‌های تعمیر آن به صرفه نیست با مکاتباتی که با وزارت بهداشت صورت گرفته مقرر گردید تا ۳ ماه آینده دستگاه جدید با بالاترین استاندارهای روز دنیا با ارز دولتی وارد کنیم.

بیمارستان پاستور نام بیمارستانیا ست که به صورت ضربتی و بعد از زلزله و به کمک خارجی‌ها در بم ساخته شد. حالا بیماران چهار شهرستان شرقی کرمان به این بیمارستان مراجعه می‌کنند. آنچه پیداست بیمارستان «پاستور» در شرایط کنونی تنها با تلاش مسوولان دانشگاه علوم پزشکی واداره می‌شود. آنها چند برابر توان خود کار می‌کنند و چندین برابر حد استاندارد خدمات می‌دهند. خدماتی که به علت حجم مراجعه بیماران در برخی موارد شاید راضی کننده نباشد.

شهرستان بم در فاصله ۱۹۵ کیلومتری استان کرمان واقع شده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=29631
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.