هشدارهای مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نسبت به عوارض مصرف قرص‌های مت‌آمفتامین

دکتر علی بهرام نژاد درباره عوارض مصرف شیشه در جامعه به شکل های مختلف از جمله داروها اظهار کرد: زیبایی و تناسب اندام یکی از موضوعات مهم برای زنان است که این چیز بدی نیست، اما به دلیل باورهای غلطی که وجود دارد اقداماتی صورت می گیرد که آسیب‌زاست.
به گزارش ایسنا وی افزود: یکی از داروهایی که امروز در جامعه برای لاغری در بین بانوان رایج شده و به صورت مضر و آسیب‌زا و از طریق از بین بردن سلول ها وزن را کم کند، مصرف قرص های مت‌آمفتامین است که در کوتاه مدت سلول ها را از بین می برد و فرد را لاغر می کند اما عوارض بسیار ناگواری از نظر جسمی و روانشناسی بر روی فرد می گذارد.
بهرام‌نژاد تصریح کرد: اینکه انسان ها نیاز به تناسب اندام دارند، باید به شیوه های علمی، سازنده و شیوه هایی که کارشناسان تغذیه و پزشکی توصیه می کنند، عمل شود.
مدیر گروه سلامت روانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: متاسفانه به دلیل باورهای غلط و این توجیه که این داروها وابستگی جسمی ایجاد نمی کند، مصرف می کنند و معمولا داروهایی که مصرف می شود، از جنس مت‌آمفتامین و از جنس شیشه است که اولین عارضه شیشه این است که افراد وابستگی خیلی شدید به آن پیدا می کنند و از سوی دیگر می تواند انواع اختلالات و علائم روانپزشکی مثل توهم، بدبینی، سوءظن، عدم کنترل روی رفتار و … در افراد ایجاد شود.
وی با بیان اینکه یکی از مواردی که برای تناسب اندام مصرف می شود، مت‌آمفتامین است افزود: ممکن است وزن افراد مصرف کننده شیشه به صورت بیمارگونه کاهش پیدا کند که عوارض ناگواری دارد اما عوارض روانشناختی که ایجاد می کند، غیرقابل جبران خواهد بود.
بهرام‌نژاد با اشاره به اینکه این قرص‌ها ممکن است در باشگاه های بدنسازی و در آرایشگاه ها مصرف شود، اظهار کرد: توصیه می شود در مصرف هرنوع شکل دارویی و ناشناخته ، حتما از مراکز بهداشتی و پزشک خانواده مشورت بگیریم و هیچ دارویی را بدون تجویز و مشاوره پزشک مصرف نکنیم.
وی با اشاره به اینکه زمانی که فردی این داروها را توصیه می کند قطعا نمی گوید اینها مضر یا اعتیادآور است، گفت: باید به این مسئله توجه کنیم تنها کسی که حق تجویز و صلاحیت تجویز هر دارویی برای ما را دارد، پزشک است و اگر فردی دارویی به ما توصیه کرد لازم است با پزشک مشورت کنیم.
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: نکته بعدی این است باید دارویی را که می خواهیم مصرف کنیم، حتما دارای بسته بندی، بروشور و مورد تایید لیست اقلام دارویی کشور باشد تا بروشور و عوارض آن را مطالعه کنیم.
بهرام‌نژاد درباره لزوم نظارت در این زمینه در آرایشگاه ها و یا حوزه های دیگر گفت: یکی از نظارت ها، نظارتی است که دولت باید داشته باشد است اما مسئله مهم تر این است که خود افراد آگاه بوده و ناظر رفتار خودش باشد.

وی تصریح کرد: اینکه بپذیریم هر دارویی را مصرف نکنیم و داروی مصرفی جزو اقلام تاییدی کشور باشد و در صورتی که موارد نادرستی مشاهده کردیم به مراکز بهداشتی اطلاع بدهیم، این بهترین نوع نظارت است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=30636
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.