کرمانی‌ها؛ اهداگر 75هزار واحد خونی در سال‌های گذشته

با توجه به این که 14ژوئن برابر با 24خرداد روز اهدا‌کنندگان خون به حساب می آید، به سراغ مدیرکل سازمان انتقال خون استان رفتیم تا وضعیت کرمان در زمینه اهدا خون را بررسی کنیم.

مدیر کل سازمان انتقال خون کرمان در خصوص آمار اهدا کنندگان می‌گوید:  تعداد اهدا کنندگان خون مشخص نیست،  زیرا ممکن است در یک سال 100 نفر خون خود را اهدا کنند و سال بعد این تعداد متفاوت باشد. در سال های گذشته حدود 75هزار اهدا خون داشتیم، درواقع  اهدا خون معادل اهدا کننده نیست. از آن جایی که مردها 4 بار و خانم ها 3 بار در طول سال می توانند خون خود را اهدا کنند، ممکن است یک آقا در یک سال بیشتر از یک بار خون خود را اهدا کند.

5پایگاه در 5 شهر

روح الله میرزائی در خصوص تعداد پایگاه انتقال خون در استان کرمان می گوید: در کل استان،  پنج شهر  رفسنجان، سیرجان، جیرفت ، بم و کرمان  دارای پایگاه اهدا خون هستند، علاوه بر این تیم‌های سیاری هم به شهرهایی که پایگاه انتقال ندارند می‌روند و خون‌گیری را انجام می‌دهند. به گفته میرزائی،کرمان به لحاظ جمعیتی، رتبه اول اهدا خون را داردو شهر‌های سیرجان رفسنجان  به ترتیب رتبه دوم و سوم، بم و جیرفت هم در یک تراز، اهدا کننده دارند.

نیازمندان خون؛ بیماران تالاسمی صدر گروه نیازمندان

این مقام مسئول ضمن اعلام این که هر پایگاه‌ در هر شهر مسئول تامین خون مراکز درمانی همان شهرستان است، ادامه داد:  با توجه به این که طیف بیماران نیازمند خون وسیع است، در استان کرمان هم آمار مصرف خون و فرآورده‌های خونی بالا است، تصادفات جاده ای، بیماران تالاسمی، مادران و نوزادان، دریافت کنندگان سلول‌های بنیادی و همچنین بیماران عمل‌های متفاوت مانند قلب جز افرادی هستند که نیازمند خون و فرآورده های آن هستند.

به گفته میرزائی استان کرمان یکی از استان‌های پرحادثه است که یکی از مهمترین مصرف‌کنندگان خونی ، مجروحین همین تصادفات هستند. از آنجایی که بیماران تالاسمی، کم خونی ژنتیکی دارند و ماهیانه به یک تا دو واحد خون احتیاج دارند تا زنده بمانند در صدر استفاده کنند‌گان خون و فرآورده‌های خونی قراردارند؛ خوب است بدانید هشت درصد بیماران تالاسمی که وابسته به تزریق خون هستند  متعلق به استان کرمان، علی الخصوص جنوب هستند.گروه بعد نیازمندان خون، بیمارانی هستند که  پیوند سلول بنیادی(بیماران مبتلا به سرطان خون) دریافت می کنند ، استان کرمان جز محدود استان‌هایی است که پیوند سلول بنیادی در آن انجام می شود.

مدیر کل سازمان انتقال خون می گوید: مادران و نوزادان گروه بعدی هستند که آمار مصرف خون زیادی دارند، علاوه بر این چند گروه،  به دلیل تخصصی شدن اماکن درمانی و اعمال جراحی تخصصی و فوق تخصصی که در استان کرمان انجام می شود، تعداد مصرف‌کنندگان  خون و فرآورده‌‌های آن هم افزایش پیدا کرده است، به طور مثال بیمارانی که عمل قلب انجام می‌دهند به خون احتیاج پیدا می‌کنند.

کرمان تنها محل آزمایشات کامل خونی

از میرزائی می پرسیم، آیا همه پایگاه ‌های استان قادر به انجام آزمایشات مختلف بر روی خون اهدائی هستند که پاسخ داد: همه آزمایشات کامل خون فقط در شهر کرمان انجام می شود،  یعنی پایگاه ها نمونه‌ها را به کرمان می فرستند و آزمایشات روی آن ها صورت می‌گیرد، اگر فردی خونی اهدا کند و با آزمایشات انجام شده، مشخص شود، خون اهدا شده مشکل و بیماری دارد، انتقال خون وظیفه دارد، این خبر را به فرد اهدا کننده اطلاع رسانی کند.

خون گیری ماهانه در مرکز انتقال خون کهنوج

با توجه به این که کهنوج در لیست شهرهای دارای پایگاه انتقال خون نبود، از میرزائی خواستیم تا توضیح دهد که آیا کهنوج دارای این مرکز هست و آیا لازم است با وجود تعداد بیماران تالاسمی در جنوب و کمبود ذخایر خونی در جیرفت، تعداد پایگاه‌های انتقال خون این منطقه افزایش پیدا کند یا خیر که پاسخ داد:  مرکزی که در کهنوج ایجاد شده از همان نمونه هایی است که تیم سیار ماهی یک تا دو بار برای خون‌گیری به آن مراجعه می‌کند، وقتی از کمبود ذخایر خونی گفته می‌شود به این معنا نیست که خون اهدایی رو به اتمام است بلکه از استاندارد مشخص ، پایین تر آمده ، در واقع همیشه ذخیره خون باید در پایگاه‌ها وجود داشته باشد، حتی اگر مشکلی مانند زلزله هم اتفاق بیفتد، خون ذخیره تا چند روز وجود دارد.

دستگاه های فرسوده سهم انتقال خون کرمان

این مقام مسئول در خصوص مشکلات تجهیزات و دستگاه‌های انتقال خون می‌گوید: متاسفانه یکی از مشکلاتی که سازمان انتقال خون کرمان دارد بحث زیرساخت های آن است، به طوری که دستگاه های انتقال خون کرمان فرسوده بوده و نیاز به جایگزین دارند، حتی عمر بعضی از دستگاه‌ها به 15 تا 20 سال می رسد ، بعضی از تجهیزات هم در این مرکز وجود ندارد، اما به دلیل مشکلات اقتصادی که وجود دارد، نیاز است خیرین حوزه سلامت به این موضوع توجه کنند،بهتر است در اسرع وقت تجهیزات دستگاهی انتقال خون را جایگزین کنیم تا کیفیت خون در اثر فرسودگی دستگاه‌ها قرار نگیرد.

در آخر این مقام مسئول گفت: از تمامی اهدا‌کنندگان عزیزی که سرمایه های اصلی سازمان انتقال خون به حساب می آیند تشکر می کنیم زیرا که این افراد همیشه به یاد بیماران احتیاج به خون هستند، امیدواریم فرهنگ سازی در امر اهدا خون که یک کار خدا پسندانه است، رواج پیدا کند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=29012
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.