افزایش 215 درصدی میانگین بارش‌های زراعی سال جاری استان

مدیرکل هواشناسی استان کرمان اظهار کرد: میانگین بارش‌های سال زراعی جاری استان از اول مهر 97 تا 23 اردیبهشت ماه جاری به میزان 126 میلیمتر ثبت شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۱۵ درصد افزایش داشته است.

تورج جدیدی بیان کرد: میزان بارندگی‌های استان نسبت به آمار بلندمدت مشابه ۰.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد و همچنین در بازه زمانی مهر ۹۷ تا روز گذشته میزان بارش باران در شهر کرمان ۶۶ میلیمتر بوده که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۱۳۳ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت مشابه ۱۱ درصد کاهش داشته است.

به گفته او: بیشترین بارش در سال زراعی جاری در شهرستان منوجان به میزان ۲۶۰.۹ میلیمتر و کم‌ترین بارش در شهرستان نرماشیر به میزان ۶۱ و نیم میلیمتر به ثبت رسیده است.

وی در رابطه با خشکسالی افزود: حدود ۴۵ درصد از مساحت استان کرمان در خشکسالی خفیف، ۲۹ درصد در خشکسالی متوسط و پنج درصد از مساحت استان در خشکسالی شدید قرار دارد.

جدیدی تصریح کرد: حدود ۷۹ درصد از مجموع مساحت استان تحت تأثیر شدت‌های مختلف خشکسالی قرار دارند.

وی در مورد تغییرات دمایی استان می گوید: بر اساس اطلاعات پهنه‌ای، میانگین دمایی استان از ابتدای سال زراعی تا ۲۳ اردیبهشت ماه امسال ۱۵.۶ درجه سانتیگراد، سال قبل ۱۶.۶ درجه و میانگین بلندت مدت ۱۵.۶ درجه بوده است.

مدیرکل هواشناسی استان ادامه داد: بر این اساس نسبت به بلندمدت تغییرات دما و انحرافی نداریم و نسبت به سال قبل هوا یک درجه خنک‌تر شده که این مسئله تأثیرات خوبی داشته و توانسته نیاز سرمایی درختان پسته را تأمین کند و موجب شده درختان زود بیدار شده و خسارت امسال محصول از نظر آب و هوایی کمتر است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=27919
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.