تامین اعتبار مالچ‌پاشی 800هکتار از بیابان‌های شرقی استان کرمان

سیدمصطفی آیت‌اللهی موسوی شامگاه دوشنبه در آیین آغاز عملیات احداث بندهای آبخیزداری و طرح‌های نهالکاری در فهرج با اشاره به تاثیرپذیری منطقه شرق استان کرمان از ریزگردها و فرسایش‌های بادی اظهار داشت: آخرین مرحله مالچ‌پاشی در این منطقه در سال 83 به وسعت یک هزار و 500 هکتار از تپه‌های ماسه‌ای فهرج انجام شد.
وی با تاکید بر اینکه اجرای این بندهای آبخیزداری برای جلوگیری از سیلابها و خسارت به روستاهای مسیر اهمیت دارد اقدام همزمان مالچ پاشی را نیز در ثبیت شن های روان و ایجاد آرامش و رفاه برای مردم مناطق روستایی مهم دانست .
براساس این گزارش در سفر معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان به شهرستان فهرج ضمن بازدید از عملیات مالچ‌پاشی تپه‌های ماسه‌ای، عملیات اجرایی چند طرح و پروژه آبخیزداری و نهالکاری در این شهرستان آغاز شد.
 آغاز عملیات اجرایی احداث 2 بند آبخیزداری حوزه چاهدگال فهرج
دو بند آبخیزداری حوزه چاهدگان با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و 100 میلیون تومان از محل اعتبارات استانی حوادث 97به منظور مدیریت و کنترل سه میلیون مترمکعب روان آب در منطقه یوسف‌آباد حوزه چاهدگال شهرستان فهرج ایجاد می‌شود.
آیت اللهی موسوی در آیین کلنگ زنی این طرح ها با اشاره به قول پیمانکار بر اتمام عملیات اجرای این پروژه طی دو ماه و نیم آینده، در خصوص تامین سوخت مورد نیاز ماشین‌آلات این پروژه قول مساعد داد.
به گفته معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان کرمان، حجم عملیات خاکی این سیل‌بندها 139 هزار مترمکعب است که به ارتفاع سه متر و حجم 240 مترمکعب سرریز بتنی اجرایی می‌شوند.
با اجرای این پروژه آبخیزداری، علاوه بر کنترل سیلابهای منطقه و جلوگیری از خسارت به مزارع، باغ‌ها و خانه‌های مسکونی، تغذیه مصنوعی آب زیرزمینی و افزایش قنوات و چاه‌های پایین دست نیز صورت می‌گیرد.
وی همچنین به اجرای 700 هکتار نهالکاری در بیابان‌های شهرستان فهرج از سال گذشته اشاره کرد و افزود: همزمان با طرح مالچ‌پاشی، عملیات نهالکاری به وسعت 300 هکتار دیگر نیز امسال اجرایی می‌شود و طرح‌های دیگری نیز در راستای جلوگیری از هجوم شن‌های روان به محدوده‌های روستایی در برنامه قرار دارد.
رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی استان کرمان نیز به تعهد یک هزار و 600 هکتاری مالچ‌پاشی در شرق استان کرمان اشاره داشت و گفت: به دلیل افزایش قیمت مالچ، تاکنون 800 هکتار پروژه قرارداد داریم و در حال انجام است.
نظری به انجام رایزنی‌ها برای تکمیل تعهد انجام شده پرداخت و عنوان کرد: 6 هزار و 500 تن مالچ به منطقه حمل شده و 500 هکتار پاشش صورت گرفته است.
آغاز عملیات نهالکاری 300 هکتاری در فهرج
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان نیز در مراسم آغاز نهالکاری 300 هکتاری در فهرج گفت:طرح‌های نهالکاری به عنوان مکمل عملیات‌ مالچ‌پاشی در راستای جلوگیری از هجوم شن‌های روان اجرا می‌شوند.
محمد مهدی رجبی‌زاده با اشاره به قدرت و فراوانی بادهای فرسایشی در منطقه شرق استان کرمان و لزوم توجه به طرح‌های نهالکاری، افزود: گونه‌های در نظر گرفته شده از نوع درختچه‌ای است که نیاز آبی کمی دارد.
وی ادامه داد: نوع کشت به صورت صورت چاله‌ای است که هم از تبخیر آب جلوگیری می‌کند و هم نهال از باد در امان می‌ماند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان عنوان کرد: تراکم کشت 100 اصله درخت در هکتار است و با تانکر آبرسانی می‌شوند.
بهره‌برداری روکش آسفالت محور سه‌کهور – اسدآباد فهرج
در سفر آیت‌اللهی موسوی معاون عمرانی استاندار کرمان به شهرستان فهرج با حضور فرماندار و ائمه جمعه شیعه و اهل سنت این شهرستان، روکش آسفالت محور سه‌کهور به اسدآباد بخش نگین کویر فهرج با اعتبار 2 میلیارد تومان نیز به بهره‌برداری رسید.
بازدید از کارخانه آسفالت شهرستان فهرج از دیگر برنامه‌های معاون عمرانی استاندار کرمان بود که طی مدت 8 ماه راه‌اندازی شده است.
در این بازدید شهردار فهرج خواستار رسیدگی به مشکلات این کارخانه اعم از ایجاد ترانس جدید برق، ایستگاه گاز و تامین مالی برای تکمیل کارخانه شد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=25932
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.