«نه به کشاورزی» از دستور کار خارج شد | استاندار کرمان: تقدم حفظ سرمایه موجود بر سرمایه‌گذاری جدید

چهارشنبه گذشته حکم استانداری محمدجواد فدایی امضا شد و او که از پنج ماه پیش پس از استعفای رزم حسینی، سرپرست استانداری کرمان شده بود، حالا با صراحت بیشتری درباره سیاست‌هایش توضیح می‌دهد.

درحالی‌که استاندار پیشین کرمان بیشتر توجه خود را به صنعتی شدن معطوف کرده بود و چشم‌انداز آینده استان را صنعتی شدن می‌دانست و نه کشاورزی، استاندار فعلی کرمان گفته حفظ سرمایه موجود بر سرمایه‌گذاری جدید در استان مقدم است.

فدایی صبح امروز در جلسه برنامه مقابله با کرم خراط درختان گردو که در سالن پیامبر اعظم(ص) استانداری کرمان برگزار شد، در توضیحی که داد صراحتاً مشخص کرد که او قصد ندارد صرفاً به صنعتی شدن استان (در قالب سرمایه‌گذاری جدید) فکر کند و از سرمایه موجود که همان کشاورزی است هم تا حدی که به استان ضربه نزند، حمایت می‌کند. آنجا که وی گفت:

افزایش درآمد سرانه مردم و اشتغال را دنبال می‌کنیم. توسعه روستایی اولویت استان است، حتی در جاهایی که نیاز است، آب‌رسانی سیار انجام شود، در این رابطه تأکید داریم تا سرمایه موجود کشاورزان استان از دست نرود.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، یک‌سوم شاغلان استان کرمان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. این در حالی است که سهم صنعت و معدن در ایجاد شغل به‌مراتب کمتر بوده. (27 درصد شاغلان استان در این بخش مشغول به کار هستند)

با این وضعیت متوقف کردن کشاورزی به‌طور کامل دست‌کم تا زمانی که هنوز صنعت آن‌طور که باید نتوانسته در کرمان شغل و سرمایه ایجاد کند، نمی‌تواند گره از مشکلات کرمانی‌ها بگشاید.

این در حالی است که در دوران استانداری علیرضا رزم حسینی، تصمیم بر این شده بود که آینده استان از کشاورزی به صنعت تغییر کند.

او در مراسم افتتاح کارخانه فروکروم رفسنجان در فروردین‌ماه امسال گفت که

بحران آب جدی است و کار از اخطار گذشته. دیگر نمی‌توانیم برداشت پسته داشته باشیم. اگر می‌خواهیم نسل آینده شما هم رفسنجانی باشند، باید به سمت صنعتی شدن پیش برویم. اگر امروز سطح زیر کشت پسته در رفسنجان ۱۰۰ هزار هکتار است، باید به ۲۰ هزار هکتار برسد. چشم‌انداز آینده رفسنجان و استان کرمان صنعت است، نه کشاورزی.

پس از این مراسم اما تعدادی از کشاورزان رفسنجانی خطاب به رزم حسینی گفتند که

مگر می‌شود ما به هوای صنعت، پسته‌کاری را رها کنیم؟ مگر صنعت چقدر شغل ایجاد می‌کند؟ چگونه پس از تعطیلی کشاورزی نان خود را تأمین کنیم؟

حالا پس از پنج ماه از رفتن رزم حسینی، جانشین او نگاه معتدل‌تری هم به صنعت و هم به کشاورزی دارد. به‌طوری‌که این سیاست او باعث شده برای اولین بار یکی از روسای دو سازمان متولی کشاورزی در کرمان نسبت به اظهاراتی که درباره مصرف بیش‌ازحد آب در این حوزه می‌شود، واکنش نشان دهد.

عباس سعیدی، رییس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان چند روز پیش مصرف 95 درصد آب استان در بخش کشاورزی را رد کرد و گفت که کشت و کار کشاورزی در همه دنیا نسبت به سایر صنایع آب بیشتری نیاز دارد و ماهیت بخش کشاورزی و مهم‌ترین نهاده آن، آب است.

او  با بیان اینکه استان کرمان در یک کمربند خشک و نیمه‌خشک قرارگرفته و متوسط بارندگی استان پایین است، افزود:

در گذشته متوسط بارندگی کرمان ۱۴۵ میلی‌متر بوده و حالا به حدود ۱۳۰ میلی‌متر رسیده که چندین سال همین میزان بارندگی را نیز نداریم. در سال گذشته ۸۵ درصد استان با خشک‌سالی شدید مواجه بوده و ۷۵ درصد بارندگی کمتری نسبت به سال ۹۵ داشته‌ایم. بیش از ۹۰ درصد آب بخش کشاورزی استان کرمان از منابع زیرزمینی(چاه‌های عمیق) تأمین می‌شود اما اینکه دوستان می‌گویند بخش کشاورزی ۹۵ درصد آب را مصرف می‌کند، ما به‌عنوان یک مرجع تخصصی این مساله را قبول نداریم.

وی با ابراز اینکه ما می‌گوییم این مساله را ثابت کنید، ادامه داد: آن‌ها می‌خواهند از زمانی که باران از آسمان می‌بارد، آب را پای ما حساب کنند و می‌گویند آب در اختیار ماست.

سعیدی همچنین گفت که اگر آب حجمی در مزرعه تحویل ما داده شود ۶۵ تا ۷۰ درصد در بخش کشاورزی مصرف می‌شود و ما نیز وظیفه داریم در بخش کشاورزی با همکاری کشاورزان و سایر دستگاه‌ها آب را درست مصرف کنیم.

این اظهارات رییس جهاد کشاورزی در کنار حمایت امروز استاندار کرمان از ادامه کشاورزی البته با نگاه به بحران آب نشان می‌دهد درصورتی‌که بخش کشاورزی استان بتواند خود را به‌روز کند و میزان مصرف آب نسبت به میزان برداشت محصول بیارزد، کشاورزی در کرمان فعلاً تعطیل نمی‌شود.

محمدجواد عبدالکریمی، روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی شمال استان در این خصوص به «کرمان نو» می‌گوید که  اگرچه در سال‌های گذشته هم برنامه آب‌رسانی سیار به باغ‌ها را داشته‌ایم اما توجه استاندار کرمان نیز به این موضوع برای ما حائز اهمیت است و قطعاً با پیگیری‌های ایشان می‌توانیم در این زمینه اعتبارات بیشتری را دریافت کنیم و خدمت‌رسانی بهتری انجام دهیم.

وی ادامه می‌دهد: «از طرفی سال زراعی امسال شروع خوبی داشته و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند تا نیازی به آب‌رسانی سیار نداشته باشیم.»

او درباره سیاست استاندار پیشین کرمان که تقریباً به تعطیل شدن کشاورزی می‌انجامید می‌گوید که «قطعاً آقای رزم حسینی هم نظرشان بر حذف  کشاورزی نبوده و دید ایشان این بوده که اگر آبی که در کشاورزی داریم در صنعت مصرف شود شاید بازدهی بیشتری داشته باشد.»

عبدالکریمی با اشاره به اینکه بحث امنیت غذایی موضوع مهمی است، ادامه داد: «در زمان انقلاب اگر مرزهای کشور را می‌بستند 33 روز جمعیت می‌توانست از مواد غذایی استفاده کند اما اگر اکنون این اتفاق بیافتد حداقل تا 2 سال هیچ مشکلی برای ما پیش نخواهد آمد.»

او خاطرنشان کرد: «به همه مسائل نباید اقتصادی نگاه کرد. به‌طور مثال نگاه به گندم اقتصادی نیست و یک کالای استراتژیک است و اگر دشمن بداند این کالا را نداریم ما را تحت‌فشار قرار خواهد داد.»

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت که دید آقای رزم حسینی این بود که ما در جاهایی که آب را در اختیار کشاورزی می‌گذاریم اما برداشتی نداریم، باید سطح کشت آن محصول را کاهش دهیم و محصول بهتری بکاریم که نظر ما هم‌چنین است. به‌طور مثال در یک زمین ممکن است یک تن بر هکتار  گندم برداشت داشته باشیم اما می‌شود در همین زمین 3 تن کلزا کشت کرد.

عبدالکریمی اضافه کرد: «اکنون سطح زیر کشت گندم را پایین آورده‌ایم اما حجم تولید کاهش نداشته به دلیل اینکه در مکان‌هایی که بازدهی کم بوده سطح را حذف کرده و در محل‌هایی که بازدهی بیشتر بوده با اقدامات ترویجی بازدهی را بالا آورده‌ایم که نتیجه این شد، یک‌تن در هکتار عملکرد گندم در واحد سطح بالا رفته. درنتیجه آب در سطح‌های کم بازده هم مصرف نمی‌شود.»

وی یادآور شد: «نظر رزم حسینی در مورد باغات پسته هم همین بود و نظر ما هم این است که 2 هکتار را به یک هکتار تبدیل کنیم تا کم‌آبی جبران شود و صرفه اقتصادی را نگهداریم و عملکرد در واحد سطح را افزایش دهیم.»

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان تأکید کرد: «اما در مجموع نمی‌توان کشاورزی را تعطیل کنیم و صرفاً به صنعت رو بیاوریم.»

عبدالکریمی ادامه داد: « تمام هدف ما این است که با برنامه‌ریزی‌هایی که می‌کنیم هدر رفت و پِرتی آب را کم کنیم.»

او با اشاره به اینکه بخشی از آب نیز تبخیر می‌شود، افزود: «کشاورز هوشمند اناری داریم که آبیاری زیرسطحی کم‌فشار را ایجاد کرده تا تبخیر آب و هدر رفت آب صفر شود که این یک نگاه مثبت به کشاورزی است.»

عبدالکریمی ادامه داد: «اگر کشاورز فقط به فکر امروز باشد قطعاً با مشکل مواجه می‌شویم.»

وی با اشاره به اینکه ماهیت کشاورزی آب بری است، گفت که مصرف آب در بخش کشاورزی یعنی امنیت غذایی و اگر آب به‌درستی مصرف شود در آینده هم می‌توان به کشاورزی ادامه داد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21278
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.