آسیب‌های اجتماعی کودکان در جنوب کرمان رو به افزایش است

الهام پی پر _ تربیت فرزندمقوله‌ای است که والدین حتما باید آشنایی کامل با آن را داشته باشند متاسفانه عدم آشنایی برخی از خانواده‌ها به‌ویژه در روستاهای دورافتاده با اصول صحیح تربیتی و عدم توجه به حساس بودن این مسأله باعث می‌شود هرازچندگاهی شاهد اخبار ناگوار و دلخراشی در فضای مجازی و رسانه‌ها از آسیب‌دیدن کودکان باشیم، آسیب‌هایی که متاسفانه در بسیاری از موارد به مرگ کودکان و نوجوانان ختم می‌شود.

نقش خانواده در اتفاقاتی که برای این اطفال رخ داده را نمی‌توان نادیده گرفت، توجه به کودکان و نوجوانان، مراقبت از آنان، باخبر بودن از نوع بازی‌های کودکانه‌ای که انجام می‌دهند و حتی تعیین زمان‌هایی برای انجام فعالیت‌های مختلف از جمله بازی‌های بیرون از منزل، مکان بازی و…می‌تواند در کاهش این حوادث موثر باشد.

ممکن است شما خود را مادری بی‌عیب یا پدری کامل و تمام عیار بدانید اما احتمالا قضاوت شما یک قضاوت سطحی است پدر یا مادر بودن موهبتی است که خالی از مشکلات نیست.

اگرشما از جمله افرادی هستید که بزرگ‌کردن بچه را کاری ساده می‌پندارند، بدانید که قطعا اشتباه می‌کنید.

سال گذشته در رودبارجنوب پسری دوسه ساله گم‌شد و پس از ماه‌ها تحقیق و تفحص هم پیدا نشد، چندی بعدپسری هشت ساله در شهرستان منوجان برای بازی با دوستانش از منزل خارج شد و پس از غروب خورشید هم در حالی که هرروز به همین شکل بازی می‌کرده دیگر به منزل بازنگشت. اکنون چندین ماه از مفقود شدن امیرحسین کوچک می‌گذرد اما زبده‌ترین کارآگاهان کشور هم نتوانسته‌اند معمای این مساله را حل کنند.

این درحالی است که والدین کودک حتی نیروهای امنیتی را نیز در جریان قرار ندادند و پلیس پس از اطلاع از موضوع به جستجوی کودک اقدام کرد.

زهرای سه ساله هم روز پنج‌شنبه در یکی از محلات شهرستان منوجان مشغول بازی در اطراف دیگ بزرگ نذری درحال طبخ بود که برای کنجکاوی کنار دیگ می‌رود و داخل ظرف بزرگ حلیم می‌افتد، چندین دقیقه از افتادن زهراسالاری به داخل دیگ نذری در حال جوشیدن می‌گذرد ولی والدین متوجه نمی‌شوند،کودک به بیمارستان منتقل می‌شود اما به دلیل ورود مواد داغ حلیم به معده و ریه فوت می‌کند، این‌بار هم کسی مراجع قانونی را خبر نمی‌کند.

والدین به فرزندپروری توجه ندارند

یک کارشناس اموراجتماعی جنوب کرمان در این خصوص به «کاغذوطن» می‌گوید: «بحث سهل‌انگاری و بی‌توجهی به کودکان درشهرستان‌های جنوب کرمان پررنگ است و والدین این تفکر را دارند که کودک خودش بزرگ می‌شود و حتی در بسیاری از کارهای کودکان دخالتی ندارند.»

سالاری که رییس بهزیستی کهنوج است، افزود: «والدین به بحث فرزندپروری توجهی ندارند و با وجود اینکه بهزیستی کلاس‌های آموزشی را برگزار می‌کند، متاسفانه در این زمینه هیچ مشارکتی ندارند. والدین بر اساس همان نگرش چهل سال پیش رفتار می‌کنند و اهمیت آسیب‌های اجتماعی را درک نمی‌کنند.»

وی تصریح کرد: «با وجود اینکه رسانه‌ها در زمینه‌های مختلف فرزندپروری برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کنند اما آن‌طور که بایددر این مناطق برنامه‌ها با اقبال خوبی مواجه نیستند. با وجود دادن یارانه به مهدکودک‌ها و تعیین مشوق برای کودکان روستایی والدین توجهی ندارند و حتی از مهدکودک‌ها نیز استقبال نمی‌شود، عدم اطلاع والدین باعث بروز آسیب‌های اجتماعی زیادی در زمینه کودکان شده است.»

رییس بهزیستی کهنوج اضافه کرد: «نقش دهیاران بسیار تعیین‌کننده است و می‌توانند والدین را راحت‌تر توجیح کنند زیرا تا حساسیت ایجاد نشود موفقیتی کسب نخواهیم کرد. سالانه در حوزه‌های اجتماعی و پیشگیری هزینه‌های زیادی می‌شود اما بازخوردی ندارد. بهزیستی نقش آموزشی و پیشگیری دارد ولی متاسفانه اینجا فقط بهزیستی در زمان وقوع مشکلات دیده می‌شود و این ارگان به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد بلکه فعالان اجتماعی و ادارات دیگر نظیر آموزش و پرورش هم نقش‌شان را به همراه دهیاران و…باید پررنگ‌ترکنند.»

وی با اشاره به اینکه بسیاری از جوانان حتی دیگر بزرگان فامیل را قبول ندارند، افزود: «با این حال افراد هنوز در میان فامیل‌ها نفوذ دارند و می‌توان از وجودآن‌ها بهره برد.»

آمار خودکشی‌منوجان کم نشده است

معاون سیاسی فرماندار منوجان به «کاغذوطن» گفت: «بی‌احتیاطی والدین موجب بروز مشکلاتی برای کودکان می‌شود، زهرا دوروز قبل با نود درصدسوختگی فوت شد، کودکی دیگر با اسلحه نظامی پدرش درحین بازی جان خودش را از دست داد و سرنوشت امیرحسین هم مبهم است و همه‌اینها به دلیل ندانم‌کاری والدین است.»

شهسواری افزود: «بخشی از این مسائل به نگاه والدین به تربیت فرزندان و مهارت‌های زندگی برمی‌گردد و بخشی هم به نهادهای متولی و ما مسوولان برمی‌گردد.»

وی با بیان اینکه در حال حاضر بحث آموزش‌ها را در شهرستان شروع کرده‌ایم، اضافه کرد: «این برنامه‌ها به زمان احتیاج دارد و اورژانس اجتماعی در حال پیگیری و کنترل است اما ما نمی‌توانیم همه خانواده‌ها را کنترل کنیم در جریان کودکی که با اسلحه پدرش کشته شد مقصر پدربود که نباید اسلحه را در دسترس بچه‌ها می‌گذاشت. البته از سویی آمارخودکشی هم در منوجان کم نشده حتی بیشتر هم شده و ما ضعف‌مان را می‌پذیریم و باید آن را به نوعی پیگیری کنیم.» / کاغذوطن

جان باختن کودک سه ساله در دیگ حلیم

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20279
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.