گزارش‌های اداره راهداری و حمل‌ونقل استان کرمان نشان می‌دهد؛

جاده‌های استاندارد کرمان، در خطر تصادفات رانندگان الکلی

 |  نوشته شده توسط :

بر اساس گزارش‌های اداره راهداری و حمل‌ونقل استان کرمان، وضعیت مرگ‌ومیر در جاده‌های استان کرمان در 9ماهه اول سال 97 نسبت به همین بازه زمانی کمتر بوده است.

راضیه زنگی آبادی_ بر اساس گزارش‌های اداره راهداری و حمل‌ونقل استان کرمان، وضعیت مرگ‌ومیر در جاده‌های استان کرمان در ۹ماهه اول سال ۹۷ نسبت به همین بازه زمانی کمتر بوده است.

کرمان رتبه سوم در طول راه‌های جاده‌ای

با توجه به آمار‌های اداره حمل‌ونقل و راهداری که در کمیسیون ایمنی راه‌ها توسط سید علی حاج سید علیخانی مدیر کل این اداره ارایه شد، ۵۶ آزادراه، ۱۷۲۸ بزرگراه، ۱۹۳۳راه اصلی، ۲۶۸۸راه فرعی، ۶۷۸۶راه روستایی در استان کرمان وجود دارد که روی هم رفته، کرمان رتبه سوم کشور را در این زمینه دارد.

رتبه آخر کرمان در تعداد راهدارخانه و پاسگاه پلیس

بر اساس توضیحات حاج سید علیخانی ۱۲راهدارخانه در راه‌های شریانی استان وجود دارد که هنوز به ۲۰ مورد نیاز است و در این خصوص استان رتبه ۳۱ را در کشور دارد. تعداد ۱۷ پاسگاه پلیس راه دراستان موجود است که بر اساس شاخص تعداد پاسگاه به ازا هر ۱۰۰کیلومتر راه برون‌شهری، کرمان به ۱۱ مورد دیگر نیاز دارد، از این تعداد پاسگاه، ۹مورد در شمال و ۷مورد در جنوب استان قرار دارند‌، کرمان رتبه ۳۰ را در این خصوص به خود اختصاص داده است.

تعداد مجتمع‌های خدمات رفاهی و تیرپارک‌های در حال بهره برداری ۳۵ مورد است که بر اساس شاخص‌های کلی، استان به ۲۵ مورد دیگر نیاز دارد. تعداد پایگاه‌های اورژانس فعال راه برون‌شهری ۱۰۹ مورد است که استان به ۲۱ مورد دیگر نیاز دارد. تعداد سیستم حمل‌ونقل هوشمند در هر ۱۰۰کیلومتر راه شریانی ۶/۷ مورد است که استان به ۱۳۰ مورد دیگر نیاز دارد. رتبه کرمان در بین دیگراستان‌ها ۲۹ است.

 رتبه میانی استان در تلفات جاده‌ای در سال ۹۶

طبق این آمارها تعداد تلفات در راه‌های برون‌شهری سال ۹۶، ۷۶۰ نفر بوده است. درواقع راه‌های استان در هر ۱۰۰کیلومتر راه برون‌شهری در سطح کشور ۱۲نفر متوفی داشته اند، کرمان رتبه ۱۷ را در این خصوص داشته و در میانه جدول استان‌ها قرار دارد.

کاهش تلفات تصادفات شمال استان نسبت به سال ۹۶

 با توجه به اینکه رشد تردد بین استانی ۹ماهه سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۸/۲ درصد افزایش داشته، در ۹ماهه سال ۹۷، در جاده‌های شمال استان کرمان، ۲۷۱ فقره فوتی وجود داشته که نسبت به سال ۹۶ ،۱۷درصد کاهش داشته است، تعداد فوت‌شده‌ها در سال ۹۷‌، ۴۱۶ نفر بوده‌اند که نسبت به سال ۹۶، ۹درصد کاهش داشته است. تعداد مجروحان سال ۹۷، سه هزار و ۹۸ نفر بوده‌اند که نسبت به سال ۹۶، ۴درصد افزایش داشته است.

افزایش تعداد مجروحان تصادفات جنوب استان نسبت به سال ۹۶

در ۹ ماهه سال ۹۷، در جنوب استان کرمان، ۱۹۲ فقره فوتی وجود داشته که این رقم نسبت به سال ۹۶، ۲/۶ رشد داشته، تعداد فوت شده‌ها در سال ۹۷، ۲۰۹ مورد بوده که نسبت به سال ۹۶، یک درصد کاهش داشته است، تعداد مجروحان سال ۹۷، ۳۴۳ نفر و نسبت به سال ۹۶، ۱۲ درصد رشد داشته است.

نقش افغانی‌کش‌ها در تصادفات جاده‌ای استان

در ۹ماهه اول سال ۹۷، در شمال استان ۱۵ فقره فوتی توسط خودروهای حمل اتباع بیگانه و سوخت قاچاق، اتفاق افتاده که نسبت به سال ۹۶، ۳۸ درصد کاهش داشته است، تعداد فوت شده‌های این خودرو‌ها در ۹ماهه ۹۷، ۳۵مورد بوده که نسبت به سال ۹۶ ،۱۳ درصد کاهش داشته است.

۵۷ درصد تصادفات مختص سواری‌ها

 طبق گزارشات راهداری کرمان، در ۹ماهه نخست سال ۹۷، ۵۷درصد تصادفات در شمال استان مربوط به سواری، ۲۵درصد، مربوط به موتور سیکلت، ۱۰درصد مربوط به وانت بار و ۸درصد مربوط به کامیون و تریلی بوده است. ۴۷درصد فراوانی تصادفات در نه ماهه نخست سال ۹۷ در شمال استان به دلیل عدم توجه به جلو راننده بوده که تخطی از سرعت مطمئنه، عدم رعایت حق تقدم و سایر علل از عوامل دیگر تصادفات بوده‌اند.

واژگونی عامل اصلی مرگ‌و‌میر جاده‌های شمال استان

طبق آمار راهداری ۱۲۴۱مورد از تصادفات ۹ ماهه اول سال ۹۷ در شمال استان که منجر به فقرات جرحی و فوتی شده‌، به دلیل واژگونی بوده که برابر با ۵۴درصد است، ۸۴۳ مورد به دلیل برخورد دو یا چند وسیله نقلیه با یکدیگر، برابر با ۳۷درصد، برخورد با عابر پیاده، ۱۹۲ مورد برابر با ۸درصد، برخورد با احشام ۱۲مورد برابر با یک درصد بوده است. تعداد واژگونی‌های سال ۹۶ در همین بازه زمانی برابر با ۱۰۸۴ مورد یعنی این آمار در سال ۹۷‌، ۱۴درصد رشد داشته ست.

جاده‌های پر خطر استان

جاده کرمان- ماهان- بم در ۹ ماهه اول سال ۹۷ با ۱۶۲ مورد تصادف، بالاترین فقره جرحی و فوتی را داشته که ۲۱نفر در در همین جاده فوت شده‌اند. پل بهادرآباد- ایرانشهر در جنوب استان با ۳۵متوفی در سال ۹۷ بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده است.

الکل عاملی مهم در تصادفات جاده‌های استاندارد

با توجه به اینکه اکثریت تصادفات در شمال استان کرمان، مربوط به جاده کرمان- ماهان- بم بوده، همشهری به سراغ دلیل واژگونی که اصلی ترین عامل آن است، رفت. لازم به ذکر است بعضی از دستگاه‌های دولتی عامل تصادفات جاده هفت باغ را مصرف الکل می‌دانند. اگرچه چندین ماه است که همشهری پیگیر این موضوع شده‌، اما نتوانسته به آمار دقیقی از طریق مراجع ذیربط علی الخصوص پزشکی قانونی، در این خصوص دست پیدا کند، به همین دلیل به سراغ رییس پلیس راه شمال استان رفت، یوسف نجفی که تاثیر الکل را در افزایش تصادفات را تایید می‌کند به همشهری توضیح می‌دهد: امسال، تلفات جاده هفت باغ ماهان، با توجه به وجود همه استاندارد‌های لازم جاده‌ای، به طور نامتعارفی بالا بوده است. از اول سال تا به الان تعداد جانباختگان به ۱۱نفر رسیده و تعداد مجروحان هم حول و حوش ۱۰۰نفر بوده‌اند، با توجه به طول این جاده این تعداد زیاد و عمدتا ناشی از رفتار رانندگی است.

این سرهنگ انتظامی که نبود امار دقیق را تایید می‌کند، ادامه می‌دهد‌: به چند دلیل آمار دقیقی در خصوص مصرف الکل راننده‌ها وجود ندارد، وقتی یک راننده تصادف می‌کند، ممکن است فقط خودروی او خسارت دیده باشد که پلیس در آنجا حضور پیدا نمیکند. در صورت موارد جرحی و فوتی، اگر راننده فوت کند، پلیس نمی‌تواند کاری انجام دهد و تست الکل گرفته نمی‌شود، در صورت جراحت هم فرد به اورژانس منتقل می‌شود که اورژانس هم اجازه گرفتن تست الکل را ندارد و این کار فقط وظیفه مراجع قضایی است. درصورتی که پلیس زودتر برسد باز هم شایسته نیست، که از فرد مجروح تست الکل بگیرد، ولی واقعیت این است که شواهد نشان می‌دهد که مصرف الکل در تصادفات تاثیر گذار است. هرچند پزشک قانونی در معاینه جسد متوجه این موضوع می‌شود اما به هر حال باید گفت امار دقیقی در این خصوص وجود ندارد.

افزایش برخورد پلیس با مصرف الکل رانندگان

 سرهنگ نجفی ادامه می‌دهد: مصرف الکل از جمله مسایلی است که رو به گسترش است، در ۱۰ ماهه گذشته برخورد پلیس با این موارد۳۰۰تا ۴۰۰درصد افزایش پیدا کرده منتها این به تنهایی کافی نیست، خانواده‌ها نقش بسیار مهمی در این قضیه دارند، زیرا که کنترل پلیس به صورت رندمی صورت می‌گیرد و ممکن است، راننده‌ای که از جلوی پلیس عبور می‌کند الکل مصرف کرده باشد، ولی رفتارهای رانندگی‌اش نشان از مستی او در آن لحظه ندهد، پس نتیجتاً پلیس نمی‌تواند جلوی خودرویش را بگیرد، اما همین فرد در ۵کیلومتر جلو‌تر رفتار پرخطری از خود نشان می‌دهد که آثار و شواهد رفتارش نشان از مصرف حتمی الکل است. برای حفظ حقوق شهروندی نمی‌توان از همه رانندگان تست الکل گرفت.

معمولاً در مسیرهای منتهی به مناطق خوش آب و هوا‌، این اتفاق بیشتر دیده می‌شود جاده هفت باغ، سیرچ، کوهپایه، جاده سرچشمه، جاده بلورد به سمت بافت، نمونه آن هستند.

به اشتراک بگذارید :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *



مطالب مرتبط >

سایر خبر ها