در تعقیب هیولا | ماجرای حیوان «جگر‌خوار» در شهداد از شایعه تا واقعیت

چند هفته پیش پیام‌هایی در تلگرام به ما رسید که حیوان عجیبی در شهداد به دام و طیور مردم حمله می‌کند .

حیوانی که بیشتر به دل و جگر طعمه خود علاقه نشان می‌دهد و بقیه‌ی دام را نخورده رها کرده و می‌رود .

روایت کسانی که حیوان را دیده ‌اند به واسطه‌ی تاریکی شب و ترسناک بودن موقعیت و سرعت حرکت آن با هم متفاوت است.

تصویر ارسال شده حیوان تلف شده از طرف شهروندان شهداد
تصویر ارسال شده حیوان تلف شده از طرف شهروندان شهداد

عده‌ای آنرا شبیه به گوریل با پاهایی کوتاه و پشمالو تصویر می کنند که بسیار هم هوشمند است . تا جایی که ردپایی از خود به جای نمی‌گذارد.
یکی دو عکس هم از حیواناتی که به دست این موجود ، تلف شده بودند به دست‌مان رسید .اما عاقلانه این بود که این هم یکی از شایعات اینترنتی است و کویر شهداد را چه به داشتن حیوانی تا این اندازه وحشی و ترسناک و به شوخی هم نام او را گذاشتیم (گوریل جگرخوار)

از آنجا که خبر دیگری از کشت و کشتار‌های این موجود منتشر نشد احتمال شایعه قوت گرفت و کلا این خبر را فراموش کردم.

تا اینکه امروز دریافتم که هزینه‌های وارده از حمله‌ی حیوانی وحشی یه دام و طیور مردم شهداد بالغ بر ۱۰۰ میلیون تومان است.

 تصاویری که از نحوه حمله و لاشه‌ی حیواناتی که این موجود دریده بود دیدم و از وحشتی که بین مردم شهداد افتاده شنیدم و اینکه حتی کشاورزان دیگر تنها به زمین‌های خود سر نمی‌زنند و والدین

نگران سلامت بچه‌های خود هستند . هرچند که چند روز قبل فیلمی منتشر شد که از کشته‌شدن «سگ‌سانی» که عامل این حمله‌ها بود حکایت داشت.

اما حمله ادامه داشت و عده‌ای معتقدند که آن حیوان کشته‌شده هیچ ربطی به تلفات اخیر نداشته و در واقع این سطح حمله به حیوانات اهلی در تاریخ شهداد بی‌سابقه بوده‌است.

جالب اینجاست که (سایت باشگاه خبرنگاران جوان ) در این زمینه مطلبی را منتشر کرده با تیتر (حیوانی ناشناخته عامل رعب و وحشت مردم شد) و در آن مطلب هم از قول یکی از اهالی شهداد که خواست نامش محفوظ بماند گفته است: «مسئولان محیط زیست چند حیوان را جهت تکثیر وارد شهداد کرده اند اما مدیران محیط زیست این اظهار نظر را تکذیب و گفته‌اند: خشکسالی های اخیر باعث شده است این حیوان از کوهستان های اطراف به آبادی و شهر بیاید.»

در این رابطه با “باقری عضو شورای شهر شهداد” تماس گرفتم وی درباره‌ی این حمله حیوان مرموز به «کرمان‌نو» گفت: «آخرین حمله‌ چند شب پیش بود و بر اساس گزارش رسیده این حیوان و یا حیوانات به دام و طیور حمله می‌کنند و معمولا هم دل و جگر آنرا می‌خورند و محل را ترک می‌کنند .»

وی ادامه می‌دهد محیط زیست در این رابطه به مردم می‌گوید که به حیوان صدمه‌ای نرسانند و اگر دام و طیورشان به حمله‌ای مواجه شدند تصاویری را تهیه کنند و پس از تشکیل پرونده خسارت پرداخت خواهد شد.

او ادامه می‌دهد: «متاسفانه روز به روز تعداد حمله‌ها بیشتر شد و تمام شهداد در مناطق مختلف دامداران طعم حمله را چشیدند . عده‌ای یکی دو و حتی برخی تا ۱۲ راس از حیواناتشان  تلف شدند. در ابتدای امر فرض بر این بود که یوزپلنگ و یا گربه‌سانی این حمله‌ها را انجام داده اما با توجه به بررسی هایی که محیط زیست انجام داد می‌گویند از خانواده‌ی سگ‌سانان است و هنوز هم کشف نشده.»

حجم خسارت تا امروز چقدر بوده؟

 تصویر ارسال شده حیوان تلف شده از طرف شهروندان شهداد
تصویر ارسال شده حیوان تلف شده از طرف شهروندان شهداد

حدودا چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون‌ تومان خسارت به دامداران وارد شده

آیا  وحشت هم در منطقه ایجاد شد؟

این ماجرا تا حدودی دامداران و کشاورزان را محتاط کرده‌ است . مثلا اگر برای آبیاری محصولات‌شان قبلا تنها می‌رفتند حالا دیگر به تنهایی خصوصا در شب به مزارع سرکشی نمی‌کنند و خوب طبیعتا بچه‌ها هم طعمه‌ی اصلی ترس و وحشت هستند. از آنجایی که هر کسی روایتی از حیوان دارد و در واقع بدلیل تاریکی و ترس هیچ‌کس  از شاهدین تصویر دقیقی از این حیوان ندیده مقداری به ترس و دلهره‌ی ماجرا افزوده شده است.

آخرین تصمیم شورای شهر در این زمینه چه بوده؟

در حقیقت پرسنل محیط زیست مشغول گشت‌زنی هستند تا بتوانند که موجود را زنده‌گیری کنند و کشاورزان و دامداران هم نگهبانی می‌دهند و تلاش همه این است که خسارت بیشتر نشود و ما امیدواریم که محیط زیست هم هرچه سریعتر خسارات این مردم را جبران کنند تا دامداران از کارشان دلسرد نشوند.

علی یداللهی یکی از دامداران منطقه به «کرمان‌نو» می‌گوید: «چند راس گوسفند داشتم که این حیوان به طویله محل نگهداری آنها حمله کرد و در حمله‌ی اول ۱۲ راس را تلف کرد که حدودا دوماه پیش بود و در دومین حمله هم ۱۳ راس دیگر را از دست دادیم و پس از اینکه باقیمانده گوسفندانم را به طویله‌ای دیگر بردم هم حمله‌ای اتفاق افتاد و یکی از گوسفندانم در این حمله تلف شد. وقتی خودم را به طویله رساندم این حیوان فرار کرد و آنقدر چابک  بود که من هیچ تصویری از او ندیدم .فقط صدای گریختن‌اش را شنیدم و جالب اینجاست که از پهلو حیوان را زخمی کرده بود و فقط دل و جگر را خورده بود.»

«هرندی» از روابط عمومی محیط زیست کرمان در این زمینه می‌گوید: «این خبر الآن چند سال است که هفت یا هشت‌ماهی یکبار تکرار می‌شود و ما هم هیچ‌وقت موجود ترسناکی را پیدا نکرده‌ایم  و آخرین‌بار هم که می‌گفتند تصاویری از این حیوان در دسترس است در واقع این عکس بخشی از فیلم هالیودی بود که حیوانی را در ساحل دریا نشان می‌داد و چون دور عکس بریده شده بود و فقط شن‌های زیر پایش حیوان باقی مانده بود عده‌ای می‌گفتند این تصویر همان موجود عجیب در شهداد است.»

او ادامه می‌دهد: «در حقیقت دیگر عادت کرده‌ایم و همیشه هم پیگیری می‌کنیم و مثلا چندی پیش می‌گفتند در هوتک حیوانی شبیه به شیر پیدا شده و من خودم با اکیپ اعزامی رفتم و همه‌ی کسانی که می‌گفتند دیده‌ایم وقتی که با ما برخورد می‌کردند می‌گفتند ما خودمان ندیدیم و از فلانی شنیده‌ایم و رد پاهایی هم که موجود بود ردپای سگ بود.»

از او پرسیدم دامداری که حیواناتش را در حمله‌ی حیوانی درنده از دست می‌دهد آیا می‌تواند از محیط زیست خسارت را مطالبه کند؟ که در جواب گفت: «بله کمیته‌ای بررسی می‌کند و در شرایط خاص و با طی روال قانونی حتما هزینه‌ها پرداخت می‌شود . اما مثلا بیمه‌ای خسارت پلنگ را تقبل کرده‌ است و پس از این هر خسارتی را که پلنگ وارد کند این بیمه صدمات را جبران می‌کند.»

البته در مورد شهداد من نمی‌دانم اما مثلا ما ریگان را در خاطره‌هایمان داریم که مواردی این چنین را عنوان می‌کردند فقط برای این که نام این بخش در تیتر اخبار ذکر بشود و یکی از مسولین هم دقیقا به این ماجرا ها دامن می‌زد تا نام این بخش در اخبار تکرار بشود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=1156
1 نظر
  1. مالک می گوید

    از رامسر
    به نیروی انتظامی بگوئید دوربین نصب کند و بعد ترور کند حیوان ناشناخته را .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.