قانون منع ساخت و ساز در حریم گسل‌های کرمان در انتظار دستور جهانگیری

علی بیت‌الهی گفته

منع ساخت و ساز بر روی حریم گسل‌ها ابتدا برای تهران به تصویب رسید، بعد از آن 4 شهر “تبریز”، “کرمان”، “مشهد” و “کرج” مشمول این قانون شدند که مطالعه بر روی پهنه‌های گسلی شهرهای تبریز و کرمان اجرایی شد و به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید که امیدواریم با طی کردن پروسه اداری، از سوی معاون اول رییس جمهور ابلاغ شود.

آنطور که ایسنا نوشته، به گفته او با تصویب این نقشه‌ها «ساخت و ساز ساختمان‌های مهم چون بیمارستان و مدرسه و همچنین برج‌سازی در این مناطق ممنوع می‌شود.»

تهیه اطلس گسل‌ها

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین خبر داده که تهیه اطلس گسل‌ها برای 5 شهر بزرگ با ریسک زلزله انجام شده است.

به گفته او در گذشته نقشه گسل‌هایی که در شهرها امتداد یافته‌اند، تهیه شده بود؛ ولی دقت آنها در حد دقت مهندسی نبوده است تا بر اساس آن برج‌سازی در حرایم گسل ممنوع شود؛ از رو در حوزه‌های شهری نیاز به نقشه‌های دقیق‌تری داشتیم که در آن قطعات و پلاک‌های ساختمانی با دقت پیاده‌سازی شده باشد.

وی با بیان اینکه این نقشه ما را در اعلام محدودیت و یا ممنوعیت ساخت و ساز در حریم گسل‌ها یاری می‌کند، گفته

برای شهرهای تهران، تبریز، مشهد، کرج و کرمان که از جمله کلانشهرهای با ریسک لرزه‌ای بالایی هستند، نقشه‌های تدقیق گسل‌ها تهیه شده است و هر شهری که مشمول این قانون قرار گیرد، مطالعات برای تدقیق نقشه گسل‌ آنها تهیه خواهد شد.

در حالی قرار است ساخت و ساز در حریم گسل های کرمان ممنوع شود که اردیبهشت 96 جعفر رودری، دبیر شورای فنی استان کرمان  گفته بود که بیش از ۶۰ درصد جمعیت استان کرمان در محدوده ممنوعه گسل سکونت دارند.

به گفته او ۹۴۵ آبادی و ۱۹ شهر استان کرمان در مناطق ممنوعه گسل جمعیتی را در خود جای داده اند.

با توجه به اینکه براساس سرشماری سال ۹۵ جمعیت استان کرمان سه میلیون و ۱۶۴ هزار و ۷۱۸ است، بیش از یک میلیون و ۸۹۸ هزار کرمانی در مناطق ممنوعه گسل زندگی می کنند.

آنطور که مهر نوشته در این استان ۱۸ گسل قرار دارد.

علی رشیدی، رییس مرکز زمین شناسی کرمان می گوید:

این گسل ها خود از گسله های مختلف شکل گرفته اند که اکثر مناطق استان کرمان را در برگرفته اند و نمی توان تنها به این ۱۸ گسل اشاره کرد. استان کرمان در واقع روی کمربندی قرار دارد که به کمربند زلزله خیز شهرت دارد و بروز زمین لرزه های سال های اخیر نشان دهنده فعال بودن برخی از این گسل ها است.

به گفته محسن صالحی، مدیرکل پیشین بحران استانداری کرمان ۲۳ زلزله بزرگ در یک قرن اخیر در استان کرمان رخ داده.

او به تسنیم گفته

 این زمین لرزه ها ناشی از ۱۸ گسل فعال بالای ۱۰۰ کیلومتر در این استان است،گسل های کوهبنان، نایبند، لکر کوه و گلباف از جمله مهمترین این گسل ها هستند. زلزله های بم، زرند، فهرج، ریگان، لاله زار و نگار در ۱۰سال گذشته و زلزله های گلباف وشهداد در ۶۰ سال گذشته و گیسک زرند در ۵۰ سال گذشته از مهمترین زلزله های این استان بودند.

ساخت‌و‌ساز در حریم گسل‌های کرمان ممنوع می‌شود

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=17774
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.