ورود سامانه بارشی جدید به استان کرمان| مناطق در معرض خطر سیلاب شناسایی شوند

به گزارش کرمان‌نو، تورج جدیدی، مدیر کل هواشناسی استان کرمان بعدازظهر امروز در جلسه ستاد مدیریت بحران استان کرمان که در سالن پیامبر اکرم(ص) استانداری کرمان برگزار شد، از ورود یک سامانه بارشی جدید به کشور خبر داد و افزود: این سامانه بارشی که از روز شنبه وارد کشور می‌شود و فعالیت آن تا اواخر روز دوشنبه ادامه خواهد داشت به صورت رگباری و شدید خواهد بود که اکثر مناطق استان کرمان را در‌بر خواهد گرفت.

جدیدی در ادامه تشریح کرد: این سامانه تزریق رطوبتی خوبی دارد و بیشترین مناطق جنوبی و جنوب غربی استان از جمله دامنه‌های جبالبارز، کهنوج، اطراف بافت، رابر، بردسیر، اطراف جیرفت، فاریاب، قلعه گنج و رودبار جنوب را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

مدیر کل هواشناسی استان کرمان به ورود سامانه جدید در شهر کرمان نیز اشاره کرد و افزود: اوج میزان بارندگی در شهر کرمان یکشنبه خواهد بود و تا عصر دوشنبه ادامه خواهد داشت میزان این بارندگی که به صورت بارش تجمعی است در طول دو روز ۱۵ میلیمتر خواهد بود.

جدیدی تاکید کرد: میزان بارش تجمعی از روزی که شروع می‌شود در برخی نقاط مانند دهبکری و جبالبارز بیش از ۵۰ تا ۸۰ میلیمتر خواهد بود همچنین وقوع سیل در استان‌های همجوار کرمان از جمله سیستان و بلوچستان و هرمزگان دور از انتظار نیست.

در ادامه این جلسه همچنین حمیده حبیبی رئیس مرکز پیش‌بینی هواشناسی کرمان اظهار کرد: باران‌های بهاری رگباری و شدید هستند و از بالادست روان‌آب‌ها به سمت رودخانه‌های فصلی حرکت می‌کنند به همین دلیل پیامد این روان‌آب‌ها طغیان رودخانه‌ها و سیلاب در برخی مناطق جنوب و جنوب غربی خواهد بود.

مناطق در معرض خطر سیلاب در استان کرمان شناسایی شود

محمدجواد فدایی در این جلسه اظهار کرد: استان خوزستان به خودروهای سنگین از جمله کمپرسی و لودر نیاز شدید دارد که باید کمک کنیم تا این نیاز برطرف شود.

استاندار کرمان با بیان اینکه طی دو هفته گذشته مصوبه‌ای در خصوص ساخت‌و‌ساز در بستر رودخانه در شهرها و نحوه حفاظت از آن از سوی شهرداری‌ها و فرمانداران بیان شد و مقرر شد تا این مکان‌ها شناسایی و برنامه‌های پیشنهادی ارائه شود، افزود: رئیس‌جمهور شب گذشته دستورالعملی مشابه مصوبه قبلی ما ابلاغ کردند که در این خصوص استان کرمان باید ظرف یک هفته آینده گزارشات موجود را به تهران ارسال کند.

فدایی با بیان اینکه به دستور رئیس جمهور باید وضعیت ۷۲ شهر استان کرمان مشخص و معلوم شود که چند درصد از ساختمان‌های مهم در معرض سیل قرار دارند همچنین لیست سختمان‌های در معرض سیل را ارائه کنند، تاکید کرد: طی چند روز گذشته مشکلاتی در شهرستان‌های زرند و راور داشتیم همچنین امروز هم گزارشاتی از آسیب به قنوات زرند در پی بارندگی‌های اخیر داشتیم که باید مورد بررسی قرار گیرد.

استاندار کرمان به وضعیت مسیرهایی که در گذشته رودخانه بودند و اکنون در آن ساخت‌و‌ساز انجام گرفته اشاره کرد و افزود: این مسیرها مهمتر از بقیه نقاط هستند که باید در نظر گرفته شود و به آنها توجه ویژه کرد.

فدایی در خصوص آثار باستانی نیز اظهار کرد: اماکن تاریخی و ساختمان‌های خاص مانند بیمارستان‌ها باید جزو ساختمان‌های مهم آورده شوند.

استاندار کرمان تاکید کرد: فرمانداران و شهرداران باید فهرست ساختمان‌ها و تعداد واحدهای مسکونی در معرض خطر سیل را شناسایی و مشخص کنند و گزارش آن تا شنبه به استانداری ارائه شود.

سیل بند در نقاط آسیب‌پذیر شهر کرمان ایجاد می‌شود

علی نیکویی، معاون خدمات شهرداری کرمان در ادامه این جلسه با بیان اینکه سه نقطه بحرانی در شهر کرمان وجود دارد که شامل ده‌بالا و سرآسیاب، کوهپایه و شهرک بنی‌هاشم است، اظهار کرد: قرار بر این است که برای قسمت‌های حساس سیل بند اجرا شود که محدود سرآسیاب نسبت به سایر مناطق از حساسیت بالاتری برخوردار است و باید آب آن به سمت جاده قدیم ماهان هدایت شود.

نیکویی افزود: در نظر داریم فردا پروژه ده‌بالا را آغاز کنیم.

در ادامه این جلسه شهردار کوهبنان نیز تصریح کرد: پل‌های ارتباطی در کوهبنان از استحکام لازم برخوردار نیستند و قرار بود برای مقاوم سازی و حتی بازسازی آنها مدیریت بحران کشور اعتباری تخصیص داده شود که تا به حال محقق نشده از این‌رو در این زمان کوتاه چه کار می‌توانیم کنیم.

ابراهیم علیزاده مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمان نیز در این جلسه ضمن هشدار در خصوص احتمال وقوع سیلاب در برخی مناطق استان، اظهار کرد: هفت هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه‌ها توسط شرکت آب منطقه‌ای به عنوان حریم و بستر تقریبی آنها مشخص شده و به اداره ثبت جهت عدم واگذاری ارائه شده است.

کافی نبودن تجهیزات جیرفت برای مقابله با سیلاب

ابوذر عطاپور، فرماندار جیرفت نیز در ادامه این جلسه با اشاره به استفاده از ماشین‌آلات جیرفت برای ایجاد خاکریز و سیل بندهای خاکی بیان داشت: با توجه به بازدید از رودخانه‌های شهر جیرفت به این نتیجه رسیدیم که ماشین‌آلات فعلی کافی نیست.

عطاپور با بیان اینکه توان ما در شهر جیرفت کم است و نیاز به دستگاه‌های بیشتری داریم زیرا در برخی نقاط مانند رودخانه شور نمی‌توانیم ظرف دو یا سه روز مشکل آن را برطرف کنیم چون سطح این رودخانه بالاتر از سطح شهر جیرفت است، تاکید کرد: در صورت بارندگی و به وجود آمدن روان‌آب‌ها رودخانه شور طغیان خواهد کرد و شهر جیرفت زیر آب می‌رود ما در شهر جیرفت واقعاً مشکل داریم.

فرماندار جیرفت تصریح کرد: در شهرستان رودبارجنوب می‌توان از دستگاه‌های بخش خصوصی استفاده کرد.

احداث ۲ دانشگاه در مسیر رودخانه

علی زهرودی، فرماندار انار نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: در شهرستان انار چهار رودخانه مهم وجود دارد که ۶۰ سال پیش در اثر بارندگی موجب جاری شدن سیل عظیمی در این شهرستان شده است به همین علت در بین مردم نگرانی به وجود آمده که باعث شده مردم به قلعه پناه ببرند.

زهرودی اظهار کرد: در حال حاضر در مسیر این رودخانه‌ها ساخت‌و‌سازهایی صورت گرفته همچنین دو دانشگاه آزاد و پیام نور در این مسیر وجود دارند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=26710
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.