احتمال جاری شدن سیل وجود دارد|شهرستان‌ها در آمادگی به سر می‌رند

رییس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان در گفتگو با «کرمان نو» ضمن تاکید بر این که چند روز است اطلاع رسانی در مورد وقوع سیل انجام شده می‌گوید که  این بارندگی‌ها و ناپایداری‌ها تقریباً تا اواسط هفته آینده طول می‌کشد.

حمیده حبیبی این ناپایداری‌ها را یک سامانه بارشی خواند که جنوب کشور را درگیر کرده و چند روزی از تقویت این سامانه می‌گذرد.

حبیبی این ناپایداری‌ها و بارندگی‌ها را به صورت متناوب و رگباری در روزهای آینده پیش بینی کرد و از احتمال آب گرفتی معابر، جاری شدن رودخانه و سیلابی شدن مسیرها در این مناطق خبر داد.
مدیرکل بحران استانداری نیز به «کرمان نو» گفته که تمام ستادهای حوادث استان در آمادگی به سر می‌برند و خوشبختانه تا کنون سیلاب‌ها پراکنده بوده و ضرر و زیان زیادی وارد نکرده است.

صالحی با اشاره به این مطلب که افراد مسئول مرتب در حال بررسی میزان بارش در مناطق مختلف هستند گفت که تمام این ارگان‌ها نیز تا اواسط هفته آینده در حال آماده‌باش کامل هستند.
امینی روش فرماندار جیرفت در مصاحبه با خبرنگار «کرمان نو» گفت که در شهرستان جیرفت با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی آماده باش کامل وجود دارد.

فرماندار جیرفت از مردمی که برای مسافرت و گردش در مناطق سردسیر شهرستان حضور دارند خواست از بستر رودخانه‌ها فاصله بگیرند.

او می‌گوید در ارتفاعات جبال بارز، ساردوییه و دهستان اسفندقه با توجه به اینکه سیل زود راه می افتد و باران‌های سیل آسا زیاد می‌بارد بیشتر احتمال خطر وجود دارد.

امینی روش گفت که در صورت اینکه سیل به منازل مسکونی آسیب بزند امکان اسکان اضطراری در چادر وجود دارد. فرماندار جیرفت در زمینه خسارت احتمالی به محصولات کشاورزی و دام‌ها توضیح داد که به محصولات بیمه شده در صورت بروز آسیب ،خسارت پرداخت می‌شود.
رضا اشک فرماندار بم نیز در مصاحبه با خبرنگار «کرمان نو» گفت که با توجه به هشدار سازمان هواشناسی و ستاد بحران آمادگی برای مقابله با سیل احتمالی فراهم شده است.

او می‌گوید فعلاً فقط در منطقه دهبکری شهرستان بم بارندگی وجود دارد.

هلال احمر ، اداره راه پلیس ضمن اینکه به مردم هشدار دادند در آمادگی کامل هستند چون منطقه دهبکری در روزهای تعطیل جمعیتش به حدود ۲۰ هزار نفر می‌رسد و عموماً هم در اطراف رودخانه اطراق می‌کنند.فرماندار بم معتقد است هشدار لازم داده شده است که مردم از کنار رودخانه جا به جا شوند.
صمدانی فرماندار کهنوج هم در مورد احتمال وقوع سیل به خبرنگار کرمان نو گفت که هشدارهای لازم داده شده، در این شهرستان ستاد بحران تشکیل و همه دستگاه‌ها آمادگی کامل دارند.

او اعلام کرد که از قبل هم یکسری اقداماتی مثل لایروبی رودخانه‌های فصلی و بازگشایی مسیر پلها انجام شده اما رودخانه فصلی که از شهر کهنوج می‌گذرد چند سال قبل هم سیل خسارتی را به ساکنین این مناطق وارد کرده است.

او ابراز نگرانی می‌کند که پل سمیه که بر روی این رودخانه است در زمان احداث از لحاظ فنی ایراد داشته و باید دهانه‌های این پل افزایش پیدا کند که این اقدام نیازمند اختصاص بودجه است.

فرماندار یادآوری می‌کند که قبلا هم به ستاد بحران کشور اعلام شده که پل سمیه اگر سیل شدیدی جاری شود، تحمل ندارد و امکان آبگرفتگی وجود دارد. اما فعلاً به دلیل کمبود اعتبار فقط لایه روبی انجام شده است.

برخی از کارشناسان بر این باورند که باید این پل برداشته شود. پل سمیه به دلیل تعداد کم دهانه، بیشتر به شکل یک سد عمل می‌کند. باید دهانه‌ها افزایش داده شود و کناره بندی انجام شود.
فرماندار کهنوج تاکید دارد که در صورت خسارت و سیل احتمالی، یک منطقه به سمت جاده شهرستان قلعه گنج از پیش آماده شده است که چادرها را برپا کنیم و اسکان اضطراری خواهیم داشت.
فلاحی فرماندار منوجان آخرین فرمانداری بود که با «کرمان‌نو» گفت‌و‌گو کرد. او می‌گوید در این شهرستان اقدامات لازم انجام شده و سازمان‌های مربوط در آماده باش هستند.

از بخش خصوصی هم برای استفاده از ماشین آلات در خواست کمک کردیم. در بخش مرکزی شهرستان مثل چاه‌حسن، طالقان، چاه شاهی و روستاهای اطرافش احتمال خطر وجود دارد. در صورت خسارت به منازل مسکونی امکان اسکان اضطراری در مدارس و سالن‌های چند منظوره داریم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=1374
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.