حوادث فهرج نیازمند توجه مضاعف مسئولین

دوم دیماه خبری در رسانه ها منتشر شد که در فهرج کرمان فردی خانواده همسرش را به رگبار بسته ودر نتیجه آن ۱۰نفر را کشته وچهار نفر را راهی بیمارستان کرده است.

در ادامه خبر دستگیری قاتل نیز منتشر شد و رسانه ها در حال بررسی علل این جنایت بودند و کم کم داشت  در میان خبرها فراموش می‌شد ناگهان فهرج بار دیگر به صدر اخبار برگشت.

این‌باربرادرکشی. دوباره فهرج، نزاع خانوادگی و استفاده از سلاح گرم و در نهایت وقوع قتلی دیگر.

در کمتر از۱۰ روز ۲ نزاع خانوادگی منجربه قتل ۱۱نفر شد.

علل وجود این روحیه انتقامجویی وآستانه تحمل پایین چیست؟ بحث و درگیری اتفاقی معمولی است اما وجود اینهمه کینه که منجر به استفاده از سلاح گرم آنهم در مواجهه با خانواده چه می‌تواند باشد؟ آیا فقر، بیکاری و خشکسالی باعث اینهمه خشم دربین جوانان شده است؟ آیا خرده فرهنگ خاصی در آنجا حاکم است که افراد نمی توانند خواسته هایشان را بیان کنند و این خواسته ها روی هم انباشت می شوند و یکباره اینگونه بروز می‌کند؟

فارغ ازعلل روانی و اجتماعی دلیل دسترسی افراد به سلاح گرم درآن منطقه از کجا سرچشمه می گیرد؟

افغان بودن قاتل فهرجی شایعه است

در مورد قتل اول برخی مسئولان محلی و استانی در صحبتهایی به تشریح حادثه پرداختند اما در مورد قتل دوم فقط به خبر اشاره شده و جزئیات تشریح نشده است.

«کرمان نو» در تماسی با فرماندار «فهرج» خواهان توضیح ایشان پیرامون حادثه شد که فرماندار در پاسخ گفت:«طبق مصوبه شورای تامین استان فقط آقای همایی راد مدیر امنیتی استانداری مجاز هستند پیرامون این مسئله اظهارنظر کند».

ازهمایی راد جزيیات حادثه را جویا شدم . وی معتقد است که چون هنوز مراحل قضایی طی نشده پیرامون این مسئله اظهارنظری نمی کند. اما همزمان برخی منابع محلی مدعی شدند که این دو برادرازمهاجرین افغانستانی هستند که سالها  پیش به بم آمدند و دو سال قبل ملکی خریدند و دعوا بر سر ملک منجر به حادثه اخیر شده است. که البته آقای همایی این موضوع را تایید نکرد.

همایی راد ‍‍ پیش از این و هنگام وقوع حادثه اول خواهان توجه مسئولین فرهنگی و نهادهایی که تامین سلامت روان جامعه را به عهده دارند به علل وقوع و ریشه یابی این مسائل شد. وی هشدار داد که در صورت عدم توجه ریشه ای به این مسائل درآینده شاهد تکرار چنین فجایعی خواهیم بود البته متاسفانه کمتر از ده روز از وقوع فاجعه فهرج نگذشته بود که  شاهد نزاع منجر به قتل دیگری در یک خانواده بودیم که فردی توسط برادر کوچکترش به قتل رسید.

لزوم توجه به نقش جامعه در وقوع اینگونه حوادث

در مورد اتفاق اول برخی به دلایل روانی اشاره کردند این که فرد مقداری رفتارهای پارانوئیدی از خود نشان  می داده است. البته در طایفه چنین فردی  را با غیرت می نامند. اما اغلب کارشناسان معتقدند باید به نقش جامعه در وقوع اینگونه حوادث توجه کنیم.از جمله «عظیمه جعفری صدر» در گفتگو با «کرمان نو» گفت:« ما می توانیم بگوییم این فرد شاید مشکلات روانی و یا اختلالات رفتاری داشته اما  نقش جامعه را نباید ندیده بگیریم. زمانی که در جامعه ای می بینیم این قضایا پررنگ می شود مثلا اگر در یک محیطی ببینیم موش ، سگ و گربه زیاد است، اولین موضوعی که به ذهن می آید این است که بهداشت محیط درست رعایت نشده است. وقتی در جوامع آمار جرم و جنایت بالا می رود این نشان می‌دهد  که توجه ما به مسائل تربیتی کم شده است. وی افزود: فقر و بیکاری از عوامل بسیار مهم وقوع جرم به ویژه در طبقه پایین دست جامعه است.»

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=8460
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.