ایمن‌ترین مکان‌ها در هنگام زلزله

به گزارش جام جم آنلاین، نکته بسیار مهم هنگام وقوع زلزله این است که هرگز فرار نکنید. با توجه به این که زلزله در مدت چند ثانیه بشدت زمین و هر آنچه روی آن است را می‌لرزاند و ویران می‌کند، احتمال این که موقع فرار روی زمین بیفتید و زیر آوار بمانید بسیار زیاد است. در نتیجه، همان جایی که هستید، بهترین مکان برای پناه گرفتن را پیدا کنید و تا پایان لرزه‌ها آنجا بمانید. تحقیقات نشان داده است بیشترین صدمات در زلزله برای افراد در حال فرار رخ می‌دهد.

ازجمله مکان‌های امن برای پناهگیری، زیر یک میز چوبی یا فلزی محکم و مقاوم است.

در گوشه دیوارهای میانی که از مقاومت خوبی برخوردارند، به طور ایستاده پناه بگیرید و با باز کردن دو دست محکم به دیوار بچسبید.

اگر کنار ستون یا در راهرویی کم‌عرض بودید، بنشینید و با دو دست از سر و گردن خود محافظت کنید.

اگر در راه پله بودید، هرگز به سمت بالا یا پایین حرکت نکنید. بلکه در سمت مقابل نرده‌ها و کنار دیوار بنشینید و از سر و گردنتان محافظت کنید.

اگر هنگام وقوع زلزله روی تختخواب بودید و تختتان کنار دیوار بود، همانجا بمانید و با استفاده از بالش و پتو از سر و صورت و گردن خود محافظت کنید، اما اگر تختخواب در وسط اتاق بود، به محض اولین لرزه خود را روی زمین انداخته و کنار تخت پناه بگیرید.

در صورتی که در مکان‌های باز با زمین لرزه مواجه شدید، از دیوارهای بلند و شیشه‌های ساختمان و تیر‌های برق و تابلوهای تبلیغاتی فاصله بگیرید و روی زمین بنشینید و برای جلوگیری از پرتاب شدن زمین را با دست‌هایتان بگیرید.

اگر در حال رانندگی متوجه وقوع زمین لرزه شدید، هرگز تلاشی برای ادامه رانندگی نکنید و خودرو را به سمت راست خیابان هدایت کرده و متوقف کنید و سمت چپ خیابان را برای تردد خودروهای آتش‌نشانی و امدادی باز کنید و برای اطلاع از اخبار رادیو را روشن کنید.

لازم است بدانید اغلب ساختمان‌هایی که با آجر و تیرآهن ساخته شده‌اند سقف‌هایشان هنگام لرزش زمین به صورت V شکل فرو می‌ریزد. پس زوایا و کنار دیوارها بهترین مکان و وسط اتاق بدترین مکان برای پناهگیری است.

در ساختمان‌هایی که با بتن ساخته شده‌اند، سقف‌ها به صورت کتابی روی یکدیگر فرود می‌آیند در نتیجه باید کنار اشیای مستحکم و بلند پناه بگیرید تا اجسام، ضربات وارده از ریزش مصالح سقف روی شما را بگیرند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15367
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.