ارتقای فرهنگ عمومی راه‌حل نابسامانی‌های اداری استان کرمان

به گزارش کرمان‌نو، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی صبح امروز 21 اسفندماه در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان کرمان که با حضور استاندار، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون ارتباطات دفتر امام جمعه و دبیر برگزاری کنگره شهدای کرمان که در سالن پیامبر اعظم استانداری کرمان برگزار شد، اظهار کرد: در گام دوم فرمایشات رهبری قرار داریم زیرا انقلاب ۴۰ساله شده است؛ در گام دوم رهبر معظم انقلاب دستورالعمل‌هایی ارائه کردند که قرار است در راستای آن راه و روش‌های خود را ادامه دهیم.

برنامه‌های فرهنگی متناسب با دستورالعمل‌های گام دوم انقلاب باشد

علیدادی سلیمانی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ در سه محور باید به صورت جدی برنامه‌ها را برای هماهنگ شدن با گام دوم انقلاب مرور کنیم که محور اول ساختار است و بسیار می‌تواند مهم و تاثیرگذار باشد و راه را کوتاه‌تر می‌کند، تصریح کرد: باید در رویکردها تجدیدنظر جدی کنیم تا بتوانیم به اهداف برسیم و محور دیگر عملکردهاست و اگر در این سه حوزه متولیان فرهنگی کارشان را مرور کرده و با توجه به ماموریت جدید که نظام بر عهده دستگاه‌های مختلف گذاشته و مطالبه رهبری است، کار کنند اتفاقات مبارکی می‌تواند رقم بخورد.

امام جمعه کرمان با بیان اینکه باید در این زمینه اراده‌ها را متناسب با آنچه که می‌خواهیم اتفاق بیفتد، جزم و جدی به کار بگیریم و اگر می‌خواهیم شاهد تحول در حوزه فرهنگ و به عنوان جریان پویا و موثر باشیم، باید اراده جدی را در دستگاه‌های فرهنگی ببینیم، خرد جمعی را در این زمینه بااهمیت دانست و افزود: مشورت‌ها، درایت، برنامه‌ریزی و روح حاکم بر جریان فرهنگی استان باید خرد جمعی باشد و خرد جمعی باید تبدیل به جریان فرهنگی پویا و جدی بشود.

نماینده ولی فقیه در استان کرمان با بیان اینکه باید منابع در کنار هم قرار گرفته و نه‌تنها در حوزه فرهنگی بلکه در حوزه اقتصادی و… باید منابع در کنار هم باشند، اظهار کرد: احساس کردیم نیاز به قرارگاهی با همین پیش فرض ها برای رسیدن به اهداف حوزه فرهنگ در استان وجود دارد که تشکیل شده و در سال 98 با این قرارگاه فرهنگی کار را پیش می بریم.

امام جمعه کرمان افزود: قرارگاه در ذیل شورای فرهنگ عمومی کار خود را انجام می دهد و نیاز به پشتیبانی هایی دارد.

شیوه‌های حمایت فقط مالی نیست

در ادامه این جلسه رحمان جلالی معاون ارتباطات دفتر امام جمعه کرمان اظهار کرد: در حکم رهبر معظم انقلاب در انتصاب نماینده ولی‌فقیه در استان کرمان به تقویت جبهه فرهنگی انقلاب در استان تاکید شده است.

جلالی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی عرصه محور در مساجد، سینما، پارک، مدرسه، حوزه و فرهنگسراها هستند گفت: فعالیت‌های فرهنگی قرار است هدایت فعالیت‌های فرهنگی استان را انجام بدهد نه تصدی داشته باشد و قرار نیست مجموعه‌های فرهنگی را به خود وابسته کرده و نظارت بر عملیات‌های فرهنگی در استان مومنانه بوده و قصد ما مچ‌گیری نیست.

معاون ارتباطات دفتر امام جمعه  کرمان با اشاره به اینکه مقرر شده تا ائمه جمعه شهرستان‌ها سه پروژه نیمه‌تمام فرهنگی هر شهرستان را به قرارگاه فرهنگی معرفی کنند که ما یک پروژه را برای تکمیل حمایت کنیم عنوان کرد: شیوه‌های حمایت فقط مالی نیست و ارائه تسهیلات به مجموعه‌های فرهنگی در برنامه است.

آمار دقیق سرانه مطالعه در کرمان اعلام شود

در ادامه این این جلسه دکترمحمدجواد فدایی، استاندار کرمان اظهار کرد: ایجاد قرارگاه فرهنگی در استان کرمان طرح جدیدی است که امیدواریم اهداف شورای فرهنگ عمومی را دنبال کرده و به آن برسد.

فدائی با بیان اینکه نابسامانی‌هایی در رفتارهای عمومی اجتماعی و اداری استان داریم که لازمه آن ارتقای سطح فرهنگ عمومی است، اظهار کرد: همه می‌دانیم و این را باید بپذیریم که یکی از مشکلات جامعه ما پایین بودن میزان سرانه مطالعه غیردرسی یا مطالعه عمومی است این در حالی است که در حال حاضر سرانه مطالعه کتاب در بعضی از کشورها از جمله انگلستان 55 دقیقه در هر شبانه‌روز و در ژاپن 90 دقیقه برای هر فرد است. این بدان معناست که به‌طور متوسط هر ژاپنی در سال 47 کیلو کتاب مطالعه می‌کند. فدائی افزود: در ایران اولاً متاسفانه آمار درستی از سرانه مطالعه عمومی نداریم و آنچه که هم اعلام شده در حدود 2 تا 15 دقیقه است.

این مقام مسوول افزود: پیشنهادم این است که اگر ما افزایش مطالعه را به عنوان ارتقای فرهنگی می‌دانیم، باید بدانیم شاخص مطالعه عمومی در شهر کرمان چقدر است و برای افزایش آن چه کاری انجام بدهیم.

استاندار کرمان با بیان اینکه در رابطه با افزایش سرانه مطالعه عمومی روش‌هایی دنبال شده و نمی‌خواهیم بگوییم که هیچ اقدامی انجام نشده، تصریح کرد: در این خصوص اقدماتی انجام شده و می‌شود منتها اینکه این اقدامات تا چه اندازه تاثیرگذار و موثر بوده و آیا کفایت می کند یا اینکه باید از روش‌های دیگری را به کار بگیریم بسیار مهم است. فدائی افزود: فکر می کنم اگر همین موضوع را دنبال و راجع به آن بحث کنیم و به نتیجه برسانیم، بعد از یکی دو سال هم اعلام کنیم که توانسته‌ایم شاخص سرانه مطالعه عمومی را در کرمان از 10 دقیقه به 30 دقیقه رساندیم این خودش می‌تواند یک تحول و یک گام خیلی خوب به جلو باشد.

فدائی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های بنده وجدان کاری در دستگاه های دولتی است، عنوان کرد: درصد کمتری از بروکراسی اداری به قوانین و آیین‌نامه‌ها مربوط است و بخش عمده‌ای به عملکرد کارمندان برمی‌گردد و باور، اعتقاد، نیت و فرهنگ آن فرد در انجام کار موثر است که این مشکل فرهنگی است و باید اصلاح شود.

این مقام مسوول افزود: اینکه اگر کارمندی پاسخگو نیست این ربطی به بخشنامه‌‌ها و آیین‌نامه‌ها ندارد بلکه این فقط به اراده آن فرد یا کارمند بستگی دارد که پاسخگو نیست و به نظر من این یک مشکل فرهنگی است که ما در جامعه مان داریم و باید اصلاح شود.

استاندار کرمان در ادامه با بیان اینکه اصولا همه اعلام می کنیم یکی از معضلات جامعه اشتغال است، اظهار کرد: آیا همه مسوولان و کارمندان همین‌گونه فکر می‌کنند؟ اگر همه آنها این‌گونه فکر می‌کردند چرا اجرای یک پروژه یا طرحی که قرار است روی آن سرمایه‌گذاری انجام شود و می‌خواهد چند شغل یا اشتغال‌زایی ایجاد کند، پیش نمی‌رود و معطل می‌ماند؟ چرا با او همکاری نمی‌شود؟ برای چه در بانکی که باید منابع مالی را تامین و بررسی کند 10 تا 20 روز بلاتکلیفی است و کاری که باید امروز انجام شود چرا به روزهای بعد موکول می‌شود؟

فدائی با بیان اینکه ریشه این گونه رفتار در باور و فرهنگ است، تاکید کرد: شورای فرهنگ عمومی باید اهداف را مشخص کند که دنبال چه هستیم و ارزیابی پیشرفت ها در این اهداف چگونه است؟ فدائی تصریح کرد: اگر فرهنگ عمومی را به عنوان زیربنای رفتارهای اجتماعی و اداری تلقی کنیم، شاهد آسیب هایی در رفتارهای اداری هستیم و لازم است فرهنگ عمومی ارتقا یافته و اصلاح شود.

اتمام تمامی برنامه‌های اجرایی کنگره شهدای کرمان تا سه سال آینده

سرهنگ سعید کاظمی، معاون هماهنگ‌کننده سپاه ثارالله استان کرمان در این جلسه اظهار کرد: دومین کنگره شهدای استان کرمان در اوایل اسفندماه برگزار شد و تاثیر خوبی در سطح جامعه گذاشته است.

کاظمی با اشاره اینکه در کنگره اول شهدای کرمان آثار شهدا جمع‌آوری و نخستین موزه دفاع مقدس کشور در کرمان احداث شد، افزود: امروز هم استان کرمان نخستین استانی است که دومین کنگره شهدای خود را در سطح کشور برگزار کرده است.

معاون هماهنگ‌کننده سپاه ثارالله استان کرمان با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف کنگره رهنمودهای مقام معظم رهبری جمع‌آوری و شش رویکرد اصلی از آنها محور اصلی کار شده است، تاکید کرد: این شش رویکرد تمام اقشار جامعه را تحت پوشش قرار داد.

کاظمی با اشاره به اینکه سه موضوع در رویکرد فرهنگی کنگره اتفاق افتاد که اولین آن استفاده از تمام ظرفیت‌های فرهنگی و ‌هنری استان بود، تصریح کرد: یکی از اهداف کنگره شهدای استان این بود که مساجد و اماکن متبرکه مجددا به‌عنوان سنگر قرار بگیرند.

این مقام مسوول با بیان اینکه نمایش «ماهی در خاک» در راستای برگزاری کنگره 6 هزار و 500 شهید استان کرمان در مصلی برگزار شد و تعداد زیادی از مردم استان از این سینمایش بزرگ دیدن کردند گفت: در بحث پیوند فاطمی در سطح شهر کرمان 10 مسجد میزبان برگزاری مراسم عقد زوج‌های جوان بودند.

کاظمی با اشاره به اینکه در جریان کنگره شهدای استان، همدلی و وفاق در استان ایجاد شد که اتفاق بسیار خوبی است افزود: رویکرد فرهنگی کنگره 37 برنامه داشت که بسیاری از آنها تاثیرگذاری خیلی خوبی داشت.

معاون هماهنگ کننده سپاه ثارالله استان کرمان به گام دوم انقلاب که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از کارهایی که در ستاد کنگره شهدای کرمان پیگیری شد با بیانیه رهبر معظم انقلاب همخوانی دارد و آماده همکاری در این راستا هستیم.

کاظمی با اشاره به اینکه برنامه‌های کنگره با برگزاری اجلاسیه به اتمام نرسیده است و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که طی سه سال آینده تمام برنامه‌ها اجرایی به اتمام برسد بیان کرد: ساخت 10 مستند سینمایی و پخش آن از صدا‌و‌سیما از جمله برنامه‌های فرهنگی کنگره بود.

این مقام مسوول با بیان اینکه 40 مستند کوتاه پنج‌دقیقه‌ای نیز ساخته شده که به مرور پخش می‌شود عنوان کرد: 114 جلسه قرآن کریم در مساجد مناطق محروم استان کرمان با نام شهدا راه‌اندازی شده است.

برگزاری 14 جلسه از سوی کارگروه‌های شورای فرهنگ عمومی

محمدرضا علیزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان نیز در این جلسه اظهار کرد: امسال حسب رهنمودهای نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام جمعه کرمان بیشتر وقت جلسات شورا به بحث ساختار شورا پرداخته شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان با بیان اینکه آئین‌نامه شورای فرهنگ عمومی استان مشخص و شش کارگروه ذیل این شورا برای اجرایی کردن آئین‌نامه تشکیل شده است، تشریح کرد: کارگروه‌های این شورا تاکنون 14 جلسه تشکیل دادند و ساماندهی و تعیین هیات مدیره کارگروه‌ها انجام شد.

علیزاده با اشاره اینکه یک جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در سال جاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، افزود: امیدواریم در سال جدید با ارائه برنامه‌های نو و جدید شاهد فعالیت بهتر و بیشتر شورای فرهنگ عمومی استان کرمان باشیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=25952
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.