بازار نمایشگاه کتاب در جیرفت گرم شد

سومین روز از نمایشگاه استانی کتاب جنوب کرمان در حالی پشت سر گذاشته شد که رونمایی 2 کتاب از آثار نویسندگان بومی منطقه جنوب کرمان، رنگ و بوی دیگری به بخش جنبی نمایشگاه داد.
به گزارش ایرنا، ششمین نمایشگاه استانی کتاب جنوب کرمان هر روز برنامه های جنبی متنوعی را با مشارکت شهرستان های جنوبی برگزار می کند و این برنامه ها، باعث جذابیت و رونق بیشتر نمایشگاه کتاب شده است.
سومین روز نمایشگاه کتاب به برنامه های فرهنگی و هنری شهرستان های قلعه گنج، عنبرآباد و رودبار جنوب اختصاص یافت.
خرید کتاب از همه نویسندگان بومی انجام شد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان شامگاه دوشنبه در آئین برنامه های فرهنگی و هنری شهرستان های قلعه گنج، عنبرآباد و رودبار جنوب اظهار داشت: با حمایت دولت تدبیر و امید و در راستای حمایت از ناشران محلی، از تمامی نویسنده های جنوب کرمان کتاب خریداری شد.
حسین اسحاقی به شعار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که ایران فقط تهران نیست اشاره کرد و گفت: کمیته خرید کتاب قبلا در تهران متمرکز بود اما امروز بودجه ای برای ادارات کل استان ها در زمینه خرید کتاب از ناشران استانی و محلی برنامه ریزی و عملیاتی شده است.
اسحاقی ادامه داد: این مساله، گامی مهم در بخش کتاب کشور به شمار می رود چرا که با خرید کتاب های نویسندگان محلی و استانی زمینه تشویق نخبه ها فراهم می شود.
وی افزود: سال گذشته 40 عنوان کتاب شامل 10 هزار جلد با اعتبار 105 میلیون تومان از نویسنده های بومی خریداری و به صورت رایگان در بین مدارس و کتابخانه ها توزیع شد.
وی ادامه داد: با حمایت های دولت تدبیر و امید امسال 110 میلیون تومان اعتبار برای خرید کتاب از ناشران محلی برنامه ریزی شده است که این اتفاق، برای تقویت نویسندگی در این منطقه، بسیار حائز اهمیت است.
اسحاقی بیان کرد: توزیع کتاب های ناشران محلی در منطقه خود، سبب تشویق بیشتر مردم و دانش آموزان به کتاب و باعث ایجاد انگیزه برای نویسندگی در بین نسل جوان می شود.
آسیب شناسی کتاب انجام شود
فعال فرهنگی کتاب جنوب کرمان گفت: باید آسیب شناسی کتاب در دستور کار قرار گیرد تا ضمن مشخص شدن نقایص، برای برطرف کردن این ضعف ها برنامه ریزی تخصصی انجام شود.
حسن نجنو با بیان اینکه کتاب، واژه ای هدایت گر بوده و اشتراکات لفظی زیادی دارد، افزود: امروزه بی مهری های زیادی نسبت به کتاب انجام می شود که باید این نگاه ها را تغییر دهیم.
وی اظهار داشت: والدین باید فرهنگ کتاب و کتاب خوانی را در خانوادها نهادینه کنند لذا کتاب ها را متناسب با سن بچه ها انتخاب کنند.
نجنو بیان کرد: نویسندگان کتاب ها را باید به مدارس دعوت کنید تا مهربانی و انس بیشتری بین بچه ها و کتاب ها برقرار شود.
فعال فرهنگی جنوب کرمان ضمن تشکر از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی این خطه برای برپایی نمایشگاه کتاب، گفت: امروز همه اقرار می کنند که برگزاری نمایشگاه کتاب نقش مهمی در ترویج کتاب و کتابخوانی دارد.
وی اظهار داشت: با ترویج کتاب و کتاب خوانی در جامعه، از میزان آسیب های اجتماعی و آفت فضای مجازی کاسته می شود و باید به این بخش توجه ویژه ای شود.
نحوه صحیح مطالعه آموزش داده شود
امام جمعه موقت عنبرآباد نیز گفت: نحوه صحیح مطالعه باید توسط کارشناسان، آموزش داده شود چرا که بسیاری از افراد ، نحوه صحیح این فعالیت را نمی دانند.
حجت الاسلام بهروزه افزود: مطالعه یعنی فهم عمیق مطالب و انتقال آموزه ها به دیگران، و قرآن کریم زیباترین کتاب است.
این مدرس حوزه به ظرفیت فرهنگی و هنری جنوب کرمان اشاره کرد و گفت: کتاب آن 23 نفر به نویسندگی احمد یوسف زاده یکی از ظرفیت های فرهنگی جنوب کرمان است.
وی با بیان اینکه رهبری نسبت به کتاب، شعر و شعرا اهمیت ویژه ای قائل است، اظهار داشت: این عطوفت و دوستی نشان از اهمیت کتاب دارد که باید به این بخش توجه ویژه ای شود.
امام جمعه موقت عنبرآباد به سخنان امام خمینی(ره) در زمینه کتاب اشاره و تصریح کرد: ایشان فرمودند، زندگی زیر چتر علم و آگاهی آنقدر شیرین و انس با کتاب، خاطره انگیز است که همه ناراحتی ها را از یاد می برد.
وی ادامه داد: امام راحل همچنین فرمودند، بشریت هنوز در گهواره طفولیت است و تا رسیدن به بلوغ، راهی زیادی داریم و بی شک سخنان بنیانگذار کبیر انقلاب، نشان از ارزش کتاب دارد.
وی نیز به برگزاری ششمین نمایشگاه استانی کتاب اشاره کرد و گفت: مشاوره برای خرید کتاب، کتاب فروشی کودک و نوجوان باید در نمایشگاه برنامه ریزی شود.
امام جمعه موقت عنبرآباد راه اندازی کتابخانه سیار را یکی از مهمترین روش های ترویج کتاب و کتابخوانی برشمرد و گفت: خانواده ها توجه ویژه ای به نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتاب خوانی داشته باشند.
طی 40 سال گذشته 6 عنوان کتاب نوشته ام
نویسنده کتاب و پیشکسوت شعر جنوب کرمان هم گفت : طی گذشت 40 سال از زندگی هنری خود، 6 کتاب شعر سروده ام و همواره قدردان نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده ام.
خدابخش دلیری از انتشار کتاب جدید خود طی سال جاری خبر داد و گفت: این کتاب شعر با مضمون های عاشقانه سروده شده است.
وی اظهار داشت: مسئولان دولتی با خرید کتاب های نویسندگان از این بخش حمایت کنند.
 2 کتاب داستان نتیجه فعالیت فرهنگی 2 ساله من است
نویسنده جوان عنبرآبادی گفت: 2 کتاب داستان، نتیجه فعالیت فرهنگی 2 ساله من است که کتاب اولم رمان و کتاب دوم داستان کوتاه است.
میثم امیری افزود: کتاب ‘ماجرای سال نو’ طی 6 ماه به رشته تحریر درآمد و در قالب داستان کوتاه است.
وی اظهار داشت: یک کتاب دیگر در حال تحریر دارم که امیدوارم تا انتهای سال جاری به اتمام برسد.
امسال نمایشگاه استانی کتاب جنوب کرمان، با استقبال کم نظیر اهالی این دیار همراه است و بی شک این دستاورد بزرگ، نتیجه زحمات شبانه روزی مدیران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=23325
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.