«تالار مرکزی کرمان» بالاخره به بهره‌برداری می‌رسد

اواسط آذرماه امسال مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان از پیشرفت فیزیکی 88درصدی تالار مرکزی کرمان خبر داد و بیان کرد: «مشکلات منابع مالی و پیمانکار علت‌های تاخیر ساخت این مجتمع فرهنگی هنری بودند که خوشبختانه تا حدودی از این موانع رفع و کار ادامه ساخت این پروژه از سر گرفته شده است».

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز که اخیراً طی یک سفر دوروزه به کرمان آمده بود، در نشست خبری با اصحاب رسانه از اتمام پروژه احداث تالار مرکزی کرمان طی سال آینده خبر داد. به گفته او یکی از دستاوردهای مهم این سفر امضای تفاهمنامه با استان در حوزه فرهنگ است و این تفاهمنامه تا پایان سال 99 در مجموع 136 میلیارد تومان تعهدات برای حوزه فرهنگ استان کرمان ایجاد کرده است.

تاخیر در ساخت و تکمیل تالار مرکزی کرمان اما در حالی طی سال‌های گذشته ادامه داشت که گفته می‌شود جابه‌جایی و جانمایی این پروژه و همچنین تغییرات در دولت‌های نهم، دهم و یازدهم دلیل اصلی تاخیر در تامین اعتبار و افتتاح این پروژه است.

۱۴سال قبل کلنگ احداث تالار مرکزی شهر کرمان به زمین زده شد و طی این سال‌ها وعده‌های مکرر مسوولان برای افتتاح این پروژه بی‌ثمر مانده و در آخرین مورد وعده شهریور سال ۹۸ داده شده است.

آمارها نشان می‎‌دهد در شهر کرمان کمترین تعداد تالار و سالن تخصصی برای برگزاری تئاتر و موسیقی وجود دارد و سالن‌های غیراستاندارد محدود موجود نیز چندمنظوره و فرسوده شده‌اند.

تالار مرکزی شهر کرمان با کاربری صرفا فرهنگی دارای تالار تخصصی موسیقی، سینمایی و تئاتر، سالن نمایشگاهی، همایش و پذیرایی، کتابخانه و زیرساخت‌های مورد نیاز است و قرار بود با اجرای این طرح نیازهای شهر کرمان حداقل تا ۲۰ سال آینده تامین شود.

تالار بزرگ کرمان با زیربنای 14 هزار و 500 متر مربع که ساخت آن منطبق با فضای سنتی شهر کرمان است پیش از این قرار بود تا پایان کار دولت دهم به بهره‌برداری برسد! که همچنان روند ساخت این پروژه ادامه دارد. پیش از نیز در شهر کرمان پروژه ساخت پل تنها یک کیلومتری سیدی(شهید بهشتی شهر کرمان) نیز بیش از 7 سال به طول انجامیده بود.

شاید دور از انصاف نباشد که این روزها به‌کرات در رسانه‌های استان ببینیم و بشنویم که تالار مرکزی کرمان نماد پروژه‌های عقب‌افتاده شهر کرمان است. پروژه‌ای که قرار بود آبروی فرهنگ و هنر شهر کرمان شود حالا به ارثیه‌ای از دولت‌های قبل تبدیل شده، طوری که در کنار انبوه پروژه‌های نیمه‌کاره شهر کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

روند کُند ساخت تالار بزرگ کرمان تا آنجا پیش رفت که حتی صدای محمدجواد فدایی استاندار کرمان را نیز درآورد. او آذرماه امسال با انتقاد از روند کُند اجرای پروژه‌ها در شهر کرمان با بیان اینکه مشارکت مردم، ضامن موفقیت در پروژه‌های شهری است، اعلام کرد طولانی شدن پروژه‌های بیش از مدت تعیین‌شده، ناشی از ناکارآمدی سیستم و اشکال در مدیریت پروژه‌هاست.

با این حال محمد علیزاده، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان این اطمینان را به اهالی فرهنگ و هنر کرمان داده که روند تکمیل پروژه تالار بزرگ کرمان با انتخاب پیمانکار جدید وارد مرحله پایانی شده و انتظار می‌رود این تالار به زودی در اختیار هنرمندان کرمان قرار گیرد.

بدون تردید تکمیل و بهره‌برداری از پروژه فرهنگی تالار مرکزی کرمان، امید هنرمندان کرمانی برای آینده ای بهتر است و همه امیدوارند وعده سال ۹۸ مانند ده‌ها وعده‌هایی که مدیران سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی داده‌اند به تاریخی دیگر موکول نشود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=24865
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.