ثبت جهانی پته کرمان

غلامرضا فرخی در اینباره گفت درخواست ثبت شدن جهانی پته به معاونت صنایع‌دستی کشور ارسال و موافقت شده است.

وی در جلسه ستاد تسهیلات سفر نوروزی استان بیان داشت بیش از ۷۰ هزار صنعتگر صنایع دستی در استان وجود دارد که از این تعداد ۳۷ هزار و ۴۳۲ نفر به صورت کارگاه انفرادی ثبت سامانه هستند.

به گفته وی ۵ هزار و ۱۰۰ کارگاه انفرادی فعال در استان وجود دارد که ۷۴ کارگاه جواز تاسیس دارند و ۳۳ کارگاه نیز پروانه تولید دریافت کرده‌اند.

وی در ادامه افزود از ابتدای سال جاری ۲ هزار و ۲۰۰ نفر تحت آموزش تولید صنایع‌دستی قرار گرفته‌اند و برای خود کسب و کار راه‌اندازی کرده‌اند و بیان داشت این آمار سامانه‌ای بوده و کاملا دقیق است.

فرخی گفت در سال جاری تسهیلاتی بالغ بر ۲ میلیارد تومان برای اشتغال‌زایی در حوزه تولید صنایع‌دستی داده شده و بیش از ۵۰۰ نفر برای دریافت تسهیلات ۴ میلیون تومانی با بهره کم برای ایجاد اشتغال در صنایع دستی به بانک‌های استان معرفی شدند.

وی با اشاره به انجام کارهای اولیه جهت ثبت جهانی پته کرمان خواستار همکاری دستگاه‌های اجرایی از جمله دانشگاه‌ّها و شهرداری شد.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان ساخت المان پته، ایجاد رشته‌های دانشگاهی در این زمینه، افزایش فروشگاه‌های پته در سطح شهر، نامگذاری یکی از خیابان‌های شهر کرمان به نام پته، راه‌اندازی سایت دو زبانه پته، چاپ کتاب و ایجاد موزه پته را از اقدامات مقدماتی برای ثبت جهانی شدن پته عنوان کرد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=9009
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.