دیجوریان:شاعران نان می خوردند آیا نانوایان شعر می خوانند؟

کتاب “جایی برو که دلت می برد تو را ” پر فروش ترین رمان ایتالیایی بود که وی آن را ترجمه کرده است ،این رمان در سومین روز نمایشگاه تمام و پر فروش ترین کتاب این نمایشگاه شد .

ترجمه کتاب های رز گمشده،راز،وقتی چراغ های زندگی روشن می شود از جمله آثار وی می باشد.

او فرزند شاعر و ادیب همدانی،مهدی دیجوریان صاحب دیوان شعر “شرح شب دیجور” است.

بهروز دیجوریان هم اکنون در ترکیه زندگی می کند و به زبان ایرانی و ترکی کتاب هایش به چاپ رسیده اند و چندین اثر را از زبان ایرانی به ترکی ،ترکی به ایرانی ،انگلیسی به ایرانی ترجمه کرده و به چاپ رسانده است،همچنین وی به زبان های ایتالیایی و ناشنوایان نیز مسلط است.

کتاب “وقلب وکندو و برج دختر” نام مجموعه شعر ترکی این شاعر و مترجم است که در ترکیه بسیار درخشید در نمایشگاه های زیادی عرضه شد و بزودی ترجمه ایرانی آن در دست علاقمندان قرار خواهد گرفت.

برخی از اشعار کتاب “وقلب وکندو و برج دختر ” به زبان های فرانسه ،انگلیسی و ایرانی ترجمه شده است.

برج دختر، سازه ای است که  در میان آب قرار دارد که در فرهنگ کشور ترکیه نماد عشق است که این شاعر در شعر هایش با این نام از خود یاد می کند ،اما عکس روی جلد کتاب “و قلب و کندو و برج دختر” برج دختر را در میان کویری خشک به تصویر کشیده است.

او در ابتدا در رشته مهندسی متالوژی در یکی از دانشگاه های استانبول فارغ التحصیل شده است و پس از آن در رشته مدیریت تحصیل کرده است و سر انجام با آشنایی با فردی فوق انسان (به گفته خودش) زندگی اش دگر گون شد و با وجود مایه ای که از پدرش به یادگار داشت،شعر گفتن را آغاز کرد و آشنایی با این فرد تاثیرات عمیقی در شعر های این شاعر گذاشت.

این شاعر می گوید:

چیزی به اسم افق نیست،زمین گرد است

چیزی به اسم هدف هم نیست،راه خود هدف است

زندگی یک راه است و دوست داشتن یک شروع..

او به عنوان کسی که از افتتاح این نمایشگاه حضور داشته است معتقد است که  تا به امروز کرمانی ها به نسبت شهر های دیگر از نمایشگاه استقبال خوبی داشته اند،اما باید با فرهنگ سازی ،آگاهی مردم را نسبت به مطالعه و اهمیت کتابی که مطالعه می کنند،بالا برد.

او ادامه می دهد: شاعران نان می خوردند آیا نانوایان شعر می خوانند؟ همه اقشار جامعه باید کتاب بخوانند و با کتاب آگاهی خود را بالا ببرند،وقتی کسی می گوید من به هیج وجه کتاب نمی خوانم، با این کار جلوی شخصیت و آگاهی های خود یک علامت سوال بزرگ می گذارد.

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=6630
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.