بازارچه رودبار جنوب در انتظار جابجایی

راضیه زنگی آبادی _ مردمانی که با ورقه های نازک فلزی برای غرفه های خود سقف گذاشته اند و پارچه های رنگی شده را دیواری برای ایجاد نظم فرضی قرار داده‌اند.
این بازارچه که شهرداری هم نام و هم متولی آن است، با ظاهرش چهره شهر را که نازیبا کرده هیچ، جان مردمان این حیطه را هم به خطر انداخته.

گرچه باران رویی به مناطق جنوبی نشان نمی‌دهد ولی کم نبوده است که سیل ناگهانی جان‌هایی را روی دست مردم کشور گذاشته و وجود یک بازارچه طویل در فاصله ای کمتر از یک متر از یک رودخانه خشک، احتمال خطر را قوی می کند، سال 95 بود که سیل در رودبار توانست 13 روستای این شهرستان را محاصره کند و خسارت‌های زیادی را به جا گذارد.

جدا از همه این مشکلات قیمت ها هم یک سر دیگر این ماجرا هستند، یک طرف فروشندگانی که بیشتر آن ها زنان سرپرست خانوار اند و با جهش های اقتصادی می جنگند یک طرف دیگر هم مردمانی هستند که یارانه تنها راه رفتنشان به بازار خرید است اما قیمت‌هایی که نظارتی روی آن ها نیست، بذر امید آن ها را خشک می کند.

بازارچه غیرقانونی است؛ نمی‌توان نظارتی کرد

میثم کریمی نماینده سازمان صنعت، معدن و تجارت در رودبار جنوب در خصوص قیمت های این بازارچه به «کاغذوطن» می گوید چون این واحد‌ها، مکان ثابت و کدپستی ندارند از طرف واحد صنفی مجوز به آن‌ها داده نشده، شهرداری هم این افراد را به‌صورت غیرقانونی در قالب بازارچه ساماندهی کرده و چندین بار هم در جلسات شورا و تنظیم بازار مصوب کردیم که این ها غیرقانونی هستند و ما نمی‌توانیم نظارتی روی آن ها داشته باشیم و باید جمع شوند.

او می گوید شهرداری زیربار نمی‌رود و دادستان هم اعلام کرد که یکدفعه نمی‌شود این همه بازارچه را پلمپ کرد چون افراد زیادی بیکار می شوند و تبعات زیادی دارد به گفته کریمی قرار بود پاساژی (در کنار فرمانداری، کنار رودخانه) ساخته شود و این افراد ساماندهی شوند گرچه فندانسیون آن ریخته شده اما هنوز به نتیجه ای نرسیده و با این حال ما می‌توانیم نظارتی داشته باشیم و همین جور بلاتکلیف مانده اند.

بازار جدید تا اردیبهشت سال آینده آماده می شود
گرچه سعی کردیم با شهردار تماس بگیریم و موفق نشدیم اما در این خصوص با رییس شورای شهر این منطقه به گفتگو نشستیم سنجری که زمان برپایی این بازارچه را به سنوات قبل نسبت می دهد به «کاغذوطن» می‌گوید ما از دوره شورای چهارم و پنجم به این موضوع ورود کرده‌ایم و در ضلع مقابل این بازراچه درست آن طرف بولوار یک محلی با مشارکت بخش خصوصی در نظر گرفته شد تا یک بازار بزرگ در آن جا فضاسازی شود و در آینده خیلی نزدیک یعنی اوایل برج دو سال آینده این محل برای انتقال بازاری ها آماده می شود.

به گفته او برای این مجموعه فضای سبز، پارکینگ، خدمات آتش نشانی، خدمات بهداشتی لحاظ شده است.

در خصوص ناامن بودن محوطه بازارچه در کنار رودخانه این مقام مسوول می گوید: ما رودخانه کنار بازارچه را بغل بندی کرده ایم یعنی سیل بندی که در آنجا قرار گرفته است را از لحاظ ایمنی تقویت کردیم و برای کانکس هایی که وجود داشت جایی را تعبیه کردیم که در صورت آتش سوزی، ماشین آتش نشانی بتواند تردد کند،

او ادامه می دهد در ضلع جنوبی همین بازارچه سرویس‌های بهداشتی به صورت موقت فراهم کردیم ،تا بعد از جابه جایی همه این مشکلات رفع خواهد شد.
سنجری می گوید: پیمانکار زمان تحویل بازار بزرگ جدید را تا آخر سال اعلام کرده است اما با وجود مشکلات اقتصادی که وجود دارد انتظار می رود که آماده سازی آن تا بعد از سال هم چند ماهی طول بکشد.

او در خصوص این که آیا تا زمان برپایی محل جدید مردم مجبور هستند با این وضعیت کار کنند می گوید: همین بازارچه حدود 300 واحد است که مردم در آن مشغول به فعالیت هستند و از طریق آن امرار معاش می کنند و اگر بخواهیم این بازارچه را جمع آوری کنیم تبعات بدی در پیش خواهد بود، روی همین حساب با هماهنگی که با شورا داشتیم قرار شد بر همین منوال بماند و فقط سازماندهی شود.

گرچه نظارت بر قیمت اجناس بر عهده اصناف است اما سنجری توضیح می دهد نماینده‌ای از اصناف در بازارچه هست که روند قیمت ها را به ما اطلاع می دهد و در صورت بودن مشکل حتی الامکان آن را رفع‌وجو می کنیم.

مشکلات اقتصادی وجود دارد و چاره نیست تا زمانی که فروشنده ها را به بازار جدید انتقال دهیم، در هر صورت هر اقدامی غیر از این می تواند تبعات بد اجتماعی امنیتی به وجود آورد. / کاغذوطن

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=19975
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.