بی‌سرو‌سامانی دست‌فروش‌های جیرفت

الهام پی پر – دست‌فروشی، شغلی که این روزها خیلی‌ها به آن روی آورده‌اند در جیرفت هم سال‌هاست این معضل وجود دارد. مسوولان شهر جیرفت چندسال قبل برای ساماندهی دست‌فروشانی که خیابان اصلی شهر که به «یک‌طرفه»شهرت دارد را مسدود می‌کردند آن‌ها را به مکانی در حوالی چهارراه سینمای این شهر منتقل کردند.

بازاری با ظاهری زشت و زننده که در نگاه اول بیننده را به یاد زاغه‌نشنیان می‌اندازد غرفه‌هایی که از پوشش گونی‌های پلاستیکی و…درست شده‌اند و با روشن‌شدن کولرهای آبی تبدیل به سونایی مرطوب می‌شوند اما مردم از وجود چنین مکانی که قیمت‌های مناسبی نسبت به بازار دارد راضی هستند.

شورای شهر توپ را به زمین تعاون روستایی می‌اندازد و می‌گوید زمین بازارچه متعلق به این ارگان است،تعاون روستایی اما ادعا می‌کند این نان را شورای شهر پخته و از طریق مراجع قضایی در حال پیگیری تخلیه زمینی که بازارچه در آن بنا شده است.

هرچنداین بازارچه نظر عده زیادی از مرم شهر را به خود جلب کرده اما نمی‌توان از آن به عنوان مکانی امن و مناسب نام برد.

کسانی که تا قبل از آشنایی با بازارچه‌هایی از این دست بساط خود را در پیاده‌روها و پارک‌ها پهن می‌کردند از زمانی که مطلع شدند چنین فضایی برای ساماندهی دست‌فروش‌ها ایجاد شده دیگر لقای دست‌فروشی کنار خیابان را به عطایش بخشیده‌اند اما معتقدند همین که نگران اماکن و سدمعبر نیستند به تمام دردسرهای دستفروشی می‌ارزد.

یکی از غرفه‌دارها لباس زنانه می‌فروشد و معتقد است بازارهای این‌چنینی از مغازه‌داری بهتر است: «مغازه دردسرهای خودش را دارد. از اجاره و مالیات و پول آب و برق بگیرید تا مکان مغازه، ممکن است یک مغازه روزی 30 میلیون تومان بفروشد و مغازه دیگر 200 هزار تومان هم در روز فروش نداشته باشد این بازارچه ریسک کمتری دارد.»

خانمی که به همراه فرزندش آمده می‌گوید: «ما دلمان به همین بازارچه خوش است قیمت‌ها خوب هستند و به قول معروف هم فال است و تماشا.»

خانم دیگری هم معتقد است با اینکه تا دلتان بخواهد جنس چینی در بازار زیاد است اما در اینجا کالاهایی که می‌آورند همه قیمت مناسب دارند و نمی‌شود وقتی وارد این بازارچه می‌شوید دست خالی از آن خارج شوید.

خانم دیگری می‌گوید:«من هیچ مشکلی با خرید از دستفروش‌ها ندارم. چون آنها برای یک لقمه حلال به جای دزدی و مال مردم‌خوری این کار را می‌کنند. اما متأسفانه مشکلاتی مانند سدمعبر مانع می‌شود که آنها شغل مناسبی داشته باشند. همین که شهرداری برای آنها جایی را در نظر بگیرد که بتوانند کالای خود را بفروشند هم برای آن‌ها خوب است و هم ما که می‌توانیم اجناسی با قیمت مناسب خریداری کنیم.»
در سال‌های آتی مشکل بازارچهرا حل می‌کنیم
سخنگوی شورای شهر جیرفت به «کاغذوطن» گفت: «این بازارچه ربطی به شهرداری و شورای شهرندارد زیرا ملک شخصی اداره تعاون روستایی شهرستان است.»

میرکهنوج افزود: «تمام عواید و اجاره‌ای که از این بازارچه حاصل می‌شود به این سازمان می‌رسد. در دستورکار داریم تا بازارچه‌هایی را برای ساماندهی دست‌فروشان راه‌اندازی کنیم فعلا برای جانمایی آن مشکل داریم اما در سال‌های آتی این کار انجام می‌شود و باید بر اساس برنامه‌و بودجه اولویت‌بندی شود، قصد داشتیم در پارک شهید دلیری «ساحلی» یک بازارچه راه‌اندازی کنیم و باید برای انجام این‌کار با مسکن‌وشهرسازی رایزنی کنیم زیرا مشکلاتی در زمینه تغییرکاربری فضای سبز به تجاری وجود دارد.»

وی تصریح کرد: «دست‌فروش‌ها در جیرفت مثل قارچ رشد می‌کنند، در سطح‌شهر هنوز هم افرادی هستند که در کنار خیابان‌های اصلی اقدام به دست‌فروشی می‌کنند و به دلیل مشکلات اقتصادی که در جامعه حاکم است نمی‌توانیم به مردم فشار بیاوریم اما برخی از بازاریان هم اجناس خود را جلوی درب مغازه‌هایشان از طریق پهن‌کردن بساط دست‌فروشی به فروش می‌رسانند.»
نانی که شورای شهر پخته
رییس سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان به «کاغذوطن» گفت: «این زمین متعلق به اتحادیه تعاون روستایی جیرفت است و در سال 88 مدیروقت سازمان تعاون روستایی و مدیرعامل آن با فرماندار، شهردار و اعضای شورای ‌شهروقت این دسته‌گل را به آب داده‌ و قلب شهر را به این مساله اختصاص داده‌اند.»

فرودسالاری افزود: «می‌خواهیم سازه‌ای شیک در خورشأن شهر احداث کنیم اما متاسفانه با این معضل که حل‌کردن آن سخت شده و دست‌وپای مسوولان قضایی را هم بسته مواجه هستیم زیرا با تعدادی دست‌فروش طرف‌حساب هستیم که در صورت هر اقدامی با بحران مواجه می‌شویم.»

وی تصریح کرد: «پیگیرحقوقی این مشکل از طریق دستگاه قضایی هستیم البته با دست‌فروش‌ها هم صحبت کرده‌ایم که پس از احداث سازه تجاری اولویت را به آن‌ها در اجاره یا خرید مغازه‌ها بدهیم. این یک ساماندهی نادرست بوده و اگر کسی نیمه‌شب کبریتی را به این مجموعه بیندازد با حادثه پلاسکویی در ابعادکوچک‌ترروبرو می‌شویم، تمام منازل و مغازه‌های این اطراف در خطر هستند خیلی وقت‌ها نگرانم نیمه‌شب کسی تماس بگیرد و خبر از یک فاجعه در این بازارچه بدهد.»

رییس سازمان تعاون روستایی جنوب کرمان با بیان اینکه دست‌فروش‌ها هیچ مبلغی بابت حضور در این مجموعه به ما نپرداخته‌اند اضافه کرد:«قبلا با رستمی دادستان وقت صحبت کردیم تا مشکل را حل کند که با اعضای شورای‌شهرفعلی صحبت کرد اما آن‌ها زمان خریدند، این نانی است که شورای شهر پخته زیرا فکر می‌کنند این مساله به نفعشان است در حالی که هر چه اینهابیشتر اینجا بمانند در صورت پیش‌آمدن یک حادثه هزینه‌ها، تبعات سیاسی و اجتماعی، بحران اجتماعی و… آن سنگین‌تر خواهد بود اما نمی‌خواهند این مساله را بپذیرند.» / کاغذوطن

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20130
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.