تشکیل پرونده فساد اقتصادی در اداره کل مالیاتی استان کرمان

“یداله موحد” امروز 30 خردادماه در نشست خبری به مناسبت بزرگداشت هفته قوه قضائیه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای هفتم تیر سال 60 اظهار کرد: شهید بهشتی از جمله نوادر و شخصیت های فوق العاده زمانه خویش و از یاران مجاهد و برجسته امام خمینی(ره) چه در دوران شکل گیری مبارزه علیه رژیم ستمشاهی و چه در پیروزی انقلاب و تثبیت نظام جمهوری اسلامی بودند.

وی افزود: شهید بهشتی در ساختارسازی نظام انقلاب اسلامی نقش کم نظیری داشته و یکی از خدمات ماندگار ایشان پایه گذاری نظام قضائی جمهوری اسلامی بود و تلاش های ایشان به ثمر نشست اما واقعیت این است که کمتر به خدمات شهید بهشتی پرداخته شده و شاید یکی از ابعاد مظلومت ایشان همین مسئله است.

موحد تصریح کرد: ابعاد شخصیت جامع الاطراف شهید بهشتی ناشناخته مانده و جامعه ما به ویژه نسل جوان شناخت لازم را از این شهید بزرگوار دارند و هفته قوه قضائیه فرصت مغتنمی است که خطباء، یاران و دوستان شخصیت ایشان را به نسل جوان معرفی و شخصیت ایشان را تبیین کنند.

این مقام قضائی بیان کرد: نگرش ریاست قوه قضائیه و به تبع آن دادگستری استان کرمان به اصحاب رسانه و ظرفیت اطلاع رسانی یک نگاه همکاری و تعامل مثبت و سازنده و در عین حال پایدار است که این تعامل هدفمند کمک شایان توجهی به اجرای عدالت قضائی، عدالت اجتماعی، مقابله با مفاسد اقتصادی و سایر مظاهر فساد، آسیب های اجتماعی و ناهنجاری ها خواهد کرد.

وی افزود: یکی از نتایج همکاری رسانه و قوه قضائیه افزایش و ارتقاء سرمایه های اجتماعی و ارتقاء اعتماد عمومی به این دستگاه است.

موحد اظهار کرد: با حمایت دستگاه قضاء از آزادی های مشروع رسانه و نقد دلسوزانه، رسانه به رشد تعالی جامعه، تحقق و توسعه عدالت کمک خواهد کرد و حتی دستگاه قضائی نیز باید در دایره نقد سازنده و دلسوزانه رسانه های جمعی قرار بگیرد و از این طریق بستر تبادل و تعامل با افکار عمومی برقرار بشود.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در مدت کوتاه فعالیت ریاست قوه قضائیه گام های بزرگ جهادی برداشته شده و 8 آیین نامه که مدت ها معطل مانده بود، تصویب شد و اینها تحولی است و زمینه اقدامات مهمی را فراهم می کند و یکی از این آیین نامه ها مربوط به رسیدگی اموال مسوولان بود.

وی با تشریح برنامه های گرامیداشت هفته قوه قصائیه در استان کرمان عنوان کرد: دیدار اعضای شورای قضائی با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، تهیه و انتشار ویژه نامه هفته، جلسه مشترک شورای قضائی و اداری، دیدار با خانواده شهدا، بحضور همایش ملی قوه قضائیه چهارم تیرماه در تهران، دیدار با مقام معظم رهبری، نشست با مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و دیدار با ریاست دیوان عدالت اداری کشور از جمله برنامه های این هفته است.

وی با اشاره به سخنرانی قبل از خطبه های نماز جمعه در روز هفتم تیرماه سال جاری و رسیدگی به مشکلات مردم در محل نماز جمعه و اجرای طرح هر مسجد یک حقوقدان در این هفته با قوت بیشتری اظهار کرد: همچنین قرار است سومین جشنواره قلم و عدالت از هفته قوه قصائیه امسال تا هفته قوه قضائیه سال آینده نیز برگزار شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پرونده های مفاسد اقتصادی که سال گذشته در دستگاه قضائی مطرح شد، عنوان کرد: یکی از پرونده های دستگاه قضایی در این زمینه، پیشگیری از اختلاس بانک ملی با مبلغ ده ها هزار میلیارد ریال بود که قرار بود توسط یک باند و شبکه ای که با سندسازی و ورود به سامانه بانک ملی ترتیب داده بودند، خروج این پول از بانک ملی و پست بانک را داشته باشند که با هوشیاری ماموران اداره کل اطلاعات و همکاری قضات، در حالی که چک خروج این مبلغ نیز در وجه یک شرکت صادر شده بود، گرفته شد.

وی با بیان اینکه شرکت «آریا بزرگان کویر» که شرکت کاغذی و به همین منظور تاسیس شده بود در این راستا کشف شد اظهار کرد: 14 متهم در استان های گیلان، قم، اصفهان، تهران و کرمان در راستای همین پرونده شناسایی و دستگیر شدند که دو پرونده به عنوان اخلال در نظام اقتصادی کشور و پرونده دیگری به عنوان کلاهبرداری و مشارکت در پولشویی و تضییع اموال دولتی تشکیل شده که تیرماه و مردادماه سال جاری زمان بررسی این پرونده ها خواهد بود.

موحد ادامه داد: پرونده دیگر فساد اقتصادی در اداره کل مالیاتی استان تشکیل شده که در همین راستا هفت نفر از کارکنان این مجموعه بالغ بر 6 میلیارد ریال ارتشاء داشته که موجب فرار 23 میلیارد و 600 میلیون تومان فرار مالیاتی را فراهم کرده بودند که در همین راستا 10 متهم که هفت نفر از کارکنان و مرتبطین و مودیان مالیاتی و یک شرکت همکار در همین راستا دستگیر شده و متهمان اصلی این پرونده نیز بازداشت و بعد با قرار تامین آزاد شده که به زودی منتهی به صدور کیفرخواست خواهد شد.

رییس کل دادگستری استان کرمان افزود: بعد از این اتفاق، کارگروه مبارزه با فرار مالیاتی با همکاری ادارات اطلاعات، مالیاتی، اقتصاد و دارایی و … در استان کرمان تشکیل که خوشبختانه عملکرد خوبی داشته و توفیقات بسیار خوبی را به دست آورده است که نمونه بارز آن رسیدگی به 382 پرونده در این کارگروه و دنبال شدن این پرونده ها بوده است.

وی به پرونده دیگر مربوط به اخلال در نظام اقتصادی کشور در حوزه ارزی اشاره کرد و گفت: در این پرونده که با کار مشترک اداره کل اطلاعات و اطلاعات سپاه صورت گرفت باند بزرگ اخلال در نظام اقتصادی کشور که از طریق جذب و سندسازی و اقدامات متقلبانه برای جذب و دریافت تسهیلات ارزی به منظور ورود کالا به کشور بود، تشکیل شده بود؛ ضربه وارد شد که در همین راستا این متهمان موفق شده بودند 416 میلیون دلار در استان کرمان از سیستم بانکی دریافت کنند اما کالایی وارد استان کرمان نکرده بودند.

موحد ادامه داد: در همین راستا با اقدامات صورت گرفته توانستیم از خروج ارز از کشور جلوگیری و متهمان را بازداشت کنیم که هم اکنون اقدامات تعقیبی برای اعضای موثر باند در حال انجام است ضمن آنکه بعد از اقدام استان کرمان در راستای این پرونده، در بسیاری از استان های کشور این موضوع پیگیری و 17 نفر در زمینه این اتهام تحت تعقیب و بازداشت قرار گرفتند.

رییس کل دادگستری استان کرمان در پاسخ به سوالی پیرامون پرونده مهدی جهانگیری برادر معاون اول رییس جمهور گفت: بعد از یک سال کار اطلاعاتی در این زمینه و تحقیقات انجام شده در استان و کشور، پرونده به تهران منتقل شده و هم اکنون این پرونده در حال پیگیری است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=29253
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.