تقابل دوباره کرمانی‌ها با مالیات

فاطمه نامجو- رشد مالیات در سال 95 برای کرمانی‌ها 31 درصد مصوب شد و سبب شد کرمان جزو هفت استانی قرار گیرد که رشد مالیات آن بالاتر از میانگین کشوری باشد، این موضوع امسال بار دیگر تکرار شد و در بودجه 97 سهم مالیاتی کرمان 2 هزار و 900 میلیارد تومان عنوان شده است.

براساس آمارها استان کرمان به جز سال ۸۶، همواره مازاد وصولی مالیات نسبت به میزان مصوب را داشته و از سال ۸۵ تاکنون، تحقق درآمدهای مالیاتی در استان کرمان به طور متوسط ۱۱۳ درصد بوده است، این‌ها را زاهدی نماینده مردم کرمان می‌گوید.

همچنین سال گذشته وی با اشاره به اینکه در تذکر کتبی به رئیس جمهور و وزیراقتصاد اعتراض خود را نسبت به افزایش غیرعاقلانه سهم مالیاتی استان اعلام کردم، می‌گوید:کاهش نیافتن درصد مالیات استان کرمان، بازار کرمان را به تعطیلی می‌کشاند، اصناف و بازاریان کرمان نسبت به این موضوع با توجه به رکودی که در کشور حاکم است نگران هستند و در پی اعتراض شدید از افزایش 31 درصدی سهم مالیات در سال 96 از استان کرمان، مقرر گردید معاون وزیر و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور به کرمان سفر کنند تا از نزدیک به مشکل مالیاتی استان کرمان رسیدگی شود.

بعد از این است که سیدکامل تقوی نژاد رییس سازمن امور مالیاتی کشور در دی 95 با حضور در کرمان می‌گوید: رشد مصوب مالیات سال 96 استان کرمان نسبت به سال جاری منطقی نیست که باید این مسئله در مجلس شورای اسلامی پیگیری و این درآمد تعدیل شود، متوسط رشد مصوب مالیات کشور 10 درصد است در حالی که این رقم برای استان کرمان 31 درصد مصوب شده است و استان کرمان جزء هفت استانی قرار گرفته که رشد مصوب مالیات آن در سال 96 نسبت به سال 95، بالاتر از میانگین کشور است.

افزایش مجدد سهم مالیاتی استان در بودجه 97

بعد از سفر رییس مالیت کشور به کرمان در سال گذشته برای رسیدگی به وضعیت مالیاتی استان انتظار می‌رفت، این وضعیت بهبود یابد اما چندی پیش در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی عباس جبالبارزی رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی استان اعلام می‌کند: در بودجه 97 سهم مالیاتی کرمان 2 هزار و 900 میلیارد تومان عنوان شده در حالی که این استان توان پرداخت آن را ندارد، سال گذشته سهم مالیاتی استان کرمان 2 هزار و 600 میلیارد تومان بسته شده بود که نسبت به آن اعتراض داشتیم که واحدهای استان بیشتر از 2 هزار و 200 میلیارد تومان توان پرداخت ندارند و بخشی از آن کم شد، اگر این میزان افزایش مالیات مربوط به مودیانی است که تاکنون فرار مالیاتی داشتند، ما هم معتقد به دریافت آن هستیم، اما اگر قرار باشد فشار به بخش خصوصی و واحدهای تولیدی کنونی بیاید، اصلا درست نیست.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی استان کرمان به بخشنامه مصوب سال 94 در مورد مالیات بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط اشاره می‌کند و اظهار می‌دارد: براساس این مصوبه قرار بود که مالیات بنگاه‌های کوچک و متوسط براساس اظهارنامه آنها تعیین شود که عملا اجرایی نشد، برای امسال هم پیگیر اجرای این بخشنامه بودیم، اما اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفته است، بسیاری از بنگاه‌های استان کرمان توان تولید دارند، اما تقاضایی برای آنها نیست و عملا هزینه‌های آنها دچار تاخیر شده است.

این عملکرد به صلاح استان نیست

محمد مهدی زاهدی نماینده مردم کرمان و راور در جلسه شورای اداری استان از عملکرد اداره کل امور مالیاتی کرمان در گرفتن مالیات از مردم به تندی انتقاد می‌کند و می‌گوید: گاهی اوقات با مدیرانی مواجه می‌شویم که تعامل خوبی با مردم ندارند. امور مالیاتی کرمان جز مردم‌آزاری کار دیگری نداشته و فشار زیادی بر روی اصناف و پیمانکاران کرمان می‌آورد.

آنطور که تسنیم نوشته، او با اشاره به اینکه عملکرد امور مالیاتی کرمان نارضایتی‌های زیادی ایجاد کرده است گفته این نحوه عملکرد به صلاح کشور و استان نیست که با فشردن گلوی مردم، مالیات گرفت.

زاهدی همچنین هشدار می‌دهد که از تهران پیگیر این موضوع هستیم و اجازه نمی‌دهیم این اقدامات در استان ادامه داده شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=15765
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.