تولید برق در کرمان 60 برابر شده است

علی‌اصغر نصرالهی روز یکشنبه در این‌باره افزود: تولید برق توسط نیروگاه‌های سیکل ترکیبی باغین به میزان2 هزار مگاوات و سه نیروگاه تازه تاسیس 500 مگاواتی سمنگان، گهران، شوباد، نیروگاه 60 مگاواتی زرند، 32.2 مگاوات توسط نیروگاه های خورشیدی و 14 مگاوات توسط نیروگاه های تولید پراکنده تامین می شود.
وی با اشاره به رشد شاخص های برق استان کرمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: طول خطوط شبکه انتقال و فوق توزیع در سال57 به میزان یک هزار و 189 کیلومتر مدار بود که در سال 97 به میزان هشت هزار و 475 کیلومتر مدار رسیده است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان اظهار داشت: تعداد پست های انتقال و فوق توزیع از هشت پست قبل از پیروزی انقلاب به تعداد 118 پست افزایش پیدا کرده و ظرفیت پست های انتقال و فوق توزیع از 337 مگاولت آمپر نیز به 11 هزار 957 مگاولت آمپر افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه صنعت برق به عنوان یکی از زیرساخت های اساسی کشور از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار بوده است تصریح کرد: تعداد مشترکین برق در سال 57 از 108 هزار مشترک به یک میلیون و 172 هزار مشترک افزایش پیدا کرده و تعداد روستاهای برقدار شده از 173 روستا به پنج هزار و 141 روستا رسیده است.
نصرالهی اظهار داشت: امسال با توجه به پیک مصرف تابستان که 2 هزار و 400 مگاوات بود و حدود 500 مگاوات تراز تولید و مصرف استان مثبت شد، یعنی میزان تولید برق استان نسبت به مصرف بیشتر بوده است.
وی ادامه داد: دلیل مثبت بودن این تراز طی سال های 96 و 97 به مدار آمدن نیروگاه های خصوصی سمنگان سیرجان و 2 فاز گازی نیروگاه گهران و قبل آن هم نیروگاه شوباد در کهنوج با مجموع سه هزار و 500 مگاوات است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان گفت: در حال حاضر مصرف غالب کرمان به میزان 35 درصد در بخش کشاورزی و 32 درصد در بخش صنعتی است که با توجه به صنعتی شدن استان در سال های آینده بیشتر مصرف برق در حوزه صنعت خواهد بود.
وی تاکید کرد: با توجه به دستورالعمل وزارت نیرو، صنایع بزرگ عمدتا خود تامین هستند، یعنی مسئولیت تامین انرژی خود را از طریق ساخت نیروگاه برعهده دارند و از طرفی دیگر دولت عهده دار ساخت نیروگاه نخواهد بود و ساخت نیروگاه از طریق بخش خصوصی صورت می گیرد.
نصرالهی بیان کرد: برای تامین برق متقاضیان صنعتی تا سال 1405در صورتی که سه نیروگاه از نیروگاه های زرند، فولاد بوتیا، بردسیر، گهران و شوباد وارد مدار شوند، مشکلی در زمینه تامین برق نخواهیم داشت.
وی افزود: در حال حاضر نیروگاه زرند به عنوان آخرین نیروگاه دولتی در دست اجراست و به احتمال زیاد اولین واحد گازی آن به میزان 160 مگاوات تا سال 98 به مدار می آید و نیروگاه فولاد بوتیا نیز در همان منطقه زرند در حال اجرا است.
مدیرعامل شرکت برق منطقه ای کرمان گفت: نیروگاه بردسیر مجوز دریافت کرده و در حال انجام اقدامات فاینانس است و نیروگاه گهران اعلام آمادگی کرده بعد از تکمیل شدن فاز بخار مجددا فاز دوم خود را به میزان 500 مگاوات به مدار آورد و در منطقه کهنوج نیز پذیرای سرمایه گذاران محترم هستیم و استقبال می کنیم.
وی تصریح کرد: رویکرد شرکت برق منطقه ای کرمان در حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در زمینه تولید برق خورشیدی و نیروگاه های تولید پراکنده است و ما این نوید را می دهیم که 200 مگاوات از برق مورد نیاز استان تا سال 1400 از طریق نیروگاه های خورشیدی و تولید پراکنده تامین خواهد شد و از سرمایه گذاران بخش خصوصی استقبال می کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=24545
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.