هشدار پلیس آگاهی نسبت به کلاهبرداری‌های پیامکی

سرهنگ یدالله حسن‌پور در این باره افزود: طی چند سال اخیر برخی کلاهبرداران که بیشتر سابقه دار هستند با بهره گیری از امکانات مخابراتی، تجهیزات رایانه ای و سوء استفاده از فضای مجازی قربانیان خود را در سراسر کشور شناسایی می کنند.
به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: این افراد با ارسال پیامک یا برقراری تماس های تلفنی تحت عناوین برنده شدن در قرعه کشی جشنواره های مختلف، خرید و فروش اجناس، کالا و ارائه خدمات از آنان می خواهند برای یک پرداخت جزئی کنار دستگاه عابربانک بروند.
وی افزود: این کلاهبرداران سوژه های خود را از بین اقشار مختلف مردم، پزشکان، معلمان، وکلا، پرستاران، فعالان در صنوف مختلف خدماتی و بازرگانی انتخاب می کنند.
وی تصریح کرد: کلاهبرداران با به طمع انداختن افراد به بهانه پرداخت و یا واریز وجه، اطلاعات مهم حساب شامل شماره کارت، شماره حساب، رمز دوم، عبارت CCV2 و اطلاعات شخصی شهروندان را دریافت کرده و فرد قربانی را با ترفندهای مختلف به عابر بانک هدایت و با انجام یکسری عملیات های بانکی مبالغی را از حساب آنها برداشت می کنند.
سرهنگ حسن پور تصریح کرد: علیرغم هشدارهای صادره از سوی پلیس از طریق رسانه های دیداری و شنیداری، مطبوعات و همچنین برگزاری کلاس های آموزشی برای اصناف و اقشار مردم در مساجد، مدارس، دانشگاه ها و غیره همچنان این جرم قربانیان زیادی را به خود اختصاص می دهد.
وی گفت: افراد مختلف در سطوح و اقشار اجتماعی و با تحصیلات عالیه به پلیس مراجعه و در مورد کلاهبراداری های اینچنین طرح شکایت می کنند.
وی یادآور شد: عواملی مانند طمع، ساده انگاری و رسیدن به سود بدون زحمت، اعتماد به تماس گیرندگان غریبه و خودباختگی در مقابل فرد کلاهبردار، ناآشنایی با نحوه کارکردن با دستگاه خودپرداز، ارسال اطلاعات شخصی حساب به صورت پیامکی به افراد ناشناس، انجام معاملات تلفنی، فریب خوردن عرضه و تبلیغ کالاهای لوکس در فضای مجازی با قیمت های پایین تر از عرف بازار از جمله موارد دخیل در وقوع اینگونه کلاهبردرای ها است.
رئیس پلیس آگاهی استان کرمان با اشاره به قرار گرفتن در ایام پایانی سال و تعطیلات نوروز بر توجه بیشتر شهروندان نسبت به مراقبت از اموال شخصی، دقت در مبادلات کالا و پول در خریدهای نوروزی، دقت مضاعف در پرداخت ها از طریق دستگاه های پوز و حفظ رمز کارت و مواردی از این دست هشدار داد.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=25924
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.