کرمان در میانه‌های جدول تورم ماهانه

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران با عنوان «شاخص قیمت مصرف‌کننده به تفکیک استان» در حالی میانگین نرخ تورم خانواده‌های کشور در آبان ماه 147.8 درصد بوده که 2.6 درصد نسبت به ماه قبل افزایش را نشان می‌دهد.

از طرفی کمترین افزایش نرخ تورم ماهانه (آبان نسبت به مهر) خانوارها مربوط به استان همدان با 1.4 درصد و پس‌ازآن مربوط به استان‌های گیلان با 1.5 درصد، قزوین با 1.6 درصد و مازندران با 1.7 درصد افزایش است و بیشترین افزایش آن مربوط به استان آذربایجان شرقی با 4.3 درصد بوده و پس‌ازآن استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با 4 درصد، کردستان با 3.7 درصد و خراسان شمالی با 3.6 درصد افزایش قرار دارند.

در این میان نیز خانواده‌های کرمانی در آبان ماه با 2.7 درصد افزایش نسبت به ماه قبل برای خدمات و کالا یکسان خرج کرده‌اند و سیزدهمین استان ارزان کشور ازنظر تورم ماهانه است.

تورم نقطه‌به‌نقطه

درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) برای خانوارهای کشور 34.9 درصد است. یعنی مردم کشور در آبان ماه سال جاری نسبت به آبان ماه سال گذشته 34.9 درصد بیشتر برای خرید «یک مجموعه کالا و خدمات یکسان » هزینه کرده‌اند.

بررسی این آمارها نشان می‌دهد که مردم کرمان در آبان ماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل با 28.8 درصد افرایش، کمترین هزینه را در میان استان‌های کشور کرده‌اند و خانواده‌های استان سیستان و بلوچستان با 42.6 درصد افزایش هزینه نسبت به ماه مشابه سال قبل در آبان ماه بیشترین هزینه را برای همان مجموعه کالا و خدمات داشته‌اند.

جایگاه استان در جدول تورم ماهانه در دسته خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات

بررسی این گزارش مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد که خانواده‌های کل کشور در آبان ماه نسبت به ماه قبل برای «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» 4.1 درصد بیشتر هزینه کرده‌اند. این در حالی است که خانواده‌های کرمان در همین مدت برای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات 3.7 درصد بیشتر هزینه کرده‌اند و یازدهمین استان کرمان ازنظر کمترین هزینه برای این دسته بوده‌اند.

در میان استان‌ها نیز بالاترین نرخ برای این دسته از کالا 6.2 درصد و مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده و پس‌ازآن هرمزگان قرار دارد که تورم 5.4 درصدی را تجربه کرده است. همچنین نام استان‌های کردستان با 5.1 درصد و تهران و اردبیل با 5 درصد در لیست بالاترین دارندگان نرخ تورم ماهانه خوراکی دیده می‌شود.

در بخش استان‌هایی که کمترین نرخ تورم ماهانه خوراکی را داشته‌اند نیز در ابتدا نام قزوین دیده می‌شود که تورم آن‌یک درصد رشد داشته است. در رتبه دوم نیز استان‌های خوزستان و همدان با 2.1 درصد، در رتبه سوم گیلان با 2.8 درصد و در رتبه چهارم سه استان مازندران، لرستان و ایلام به‌صورت مشترک تورم 3.2درصدی داشته‌اند.

نرخ تورم شهریور خانوارهای کرمانی 3.4 درصد| کرمانی نسبت به دیگر استان‌ها کمترین هزینه خانوار را داشته‌اند

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=21553
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.