کشمکش بر سر استخدام در فولاد راور؛ مردم: غیربومی گرفتند| مسوولان: 90 درصد بومی جذب کردیم

فاطمه نامجو- برخی از شهروندان در تماس با «کرمان نو» اعلام کردند

فقط دیپلم‌ها و رشته مدیریت 100 درصد بومی هستند. اما در رشته‌های هتلداری، برق، مکانیک، حسابداری، بهداشت محیط، ایمنی و… بالای 80 درصد تا 100درصد نیروی غیربومی جذب شده در حالی که در راور تحصیل‌کرده این رشته‌ها را داشتیم.

بر اساس آنچه که معترضان می‌گویند، در آزمون استخدامی فولاد راور بیش از 1500 نفر شرکت کردند اما تعداد نیروهای بومی در مقابل نیروهای غیربومی «ناچیز» است.

برای پیگیری ماجرا با مسوولان ذیربط در این زمینه صحبت کردیم.

افراد اعتراضات خود را به صورت کتبی اعلام کنند

حجت الاسلام و المسلمین تویسرکانی امام جمعه راور در گفت و گو با کرمان نو می گوید: من نه مدیرعامل شرکت و نه صاحب کارخانه هستم من فقط امام جمعه‌ای هستم که در موضوعاتی با ما هماهنگی و قول‌هایی داده می شود بنابراین نمی‌توانم اظهار نظری کنم چراکه این اظهار نظر کارشناسی نیست.

به گفته او «اعتراض مردم و جوانان منتقل شده که مسوولین ذیربط و آقای کرمی مدیر عامل فولاد راور گفته اند که در رشته دیپلم اکثریت افرادی که جذب شده اند همگی بومی هستند، در زمینه لیسانس، فوق لیسانس و بالاتر نیز از آنجایی که به دنبال نیروهای متخصص بودند و نیروهای راوری یا در زمینه خاصی که نیاز بود تخصص نداشتند یا رشته تحصیلی آنها متناسب نبود مجبور به استخدام از بین افراد غیر بومی شدند.»

وی اضافه می کند که اگر کسی از مردم محلی معتقد است چنین نبوده و در حقش اجحاف شده، می تواند به صورت کتبی اعتراض خود را به فرمانداری اعلام کند و رونوشتی از آن را نیز برای دفتر ما بفرستد تا ما نیز این موضوع را پیگیری کنیم.

90 درصد نیروها بومی هستند

«استخدام نیروهای فولاد راور 90 درصد از نیروهای بومی منطقه بوده است، دیپلم‌ها صد در صد راوری بوده‌اند.» این ها را اژدری فرماندار راور در گفت و گو با کرمان نو بیان می کند و در ادامه می گوید: «در زمینه رشته های کارشناسی نیز کمتر از ده درصد غیر بومی‌اند که عموما رشته هایی بوده اند که در راور نبوده یا تخصصی بوده اند مثلا حسابداری 4 نفر می خواستند که 3 نفر گرفته اند که یکی از آنها غیر بومی بوده است و دلیل آن هم این است که نیاز بود در آن پست فرد متخصص و با تجربه باشد چرا که آنها نمی توانند کارخانه را به دست یک فارغ التحصیل جدید بسپارند و نیاز دارند فردی وجود داشته باشد که کار کرده باشد.»

وی می افزاید که در رشته صنایع نیز ، سه نفر راوری بوده است و یکی دو نفر غیر بومی گرفتند به این دلیل که این رشته تخصصی است یا رشته ای همچون متالوژی اصلا در راور وجود نداشته اما به طور کلی می توان گفت بیش از 90 درصد بومی جذب شده است و در میان رشته های دیپلمی غیر بومی وجود ندارد.

اژدری در پاسخ به این سوال که چرا از قبل قول داده بودند که تمامی نیروها را از افراد بومی جذب می کنند اما این اتفاق رخ نداده گفت که من در این زمینه اطلاعی ندارم.

حقی از نیروهای بومی ضایع نشود

همچنین پیش از این نیز محمدرضا پورابراهیمی، نماینده مردم کرمان و راور در دیدار با مدیرعامل شرکت فولاد راور ضمن پیگیری اعتراضات استخدامی درخواست کنندگان اشتغال در کارخانه فولاد راور گفته بود که اهتمام جنابعالی بر جذب نیروهای بومی قابل تقدیر است، لیکن موارد خاصی که براساس درخواستهای ارائه شده از سوی متقاضیان این شهرستان به اینجانب نسبت به نتایج اعلام شده اعتراض داشتند، باید مجدد توسط شرکت بررسی تا هیچگونه حقی از نیروهای بومی شهرستان تضییع نگردد.

حضور معدودی غیربومی طبیعی است

مدیرعامل شرکت فولاد راور هم در این می گوید که  از حدود 130 نفر افراد اعلام شده جهت همکاری 80 نفر دیپلم مورد نیاز شرکت بوده که بیش از 60 درصد نیروهای استخدامی را تشکیل می‌دهند و در مورد این نیروها تمام موارد اعلامی از نیروهای بومی شهرستان بوده و در این گروه حتی یک نفر هم غیربومی اعلام نشده است. در گروه های دیگری همانند فوق دیپلم کامپیوتر، مهندسی برق و قدرت، لیسانس شیمی، لیسانس مدیریت و امور اداری و لیسانس مهندسی کامپیوتر، 100 درصد نیروهای اعلامی بومی شهرستان راور هستند،

کرمی در مورد محدودیت برای رشته هایی همانند متالوژی اظهار کرد: با توجه به اینکه قلب و مرکز کارخانه فولاد بخش متالوژی است در این رشته هیچ متقاضی از شهرستان راور در آزمون حضور نداشت و این شرکت به ناچار باید نسبت به کارگیری متقاضی غيربومي در این رشته اقدام کند. در سایر رشته ها مانند فوق دیپلم برق و فوق دیپلم مکانیک و لیسانس مهندسی صنایع، تلاش بر جذب حداکثر نیروهای بومی بوده اما بعضا به دلیل اختلاف زیاد نمرات متقاضیان این امکان فراهم نشد، اما با این وجود در همین رشته ها جذب نیروهای مرتبط به ترتیب 80 درصد، 50 درصد و 70 درصد به صورت بومی است.

او حضور تعداد معدودی غیربومی در تمام آزمون های استخدامی را امری طبیعی دانست و بیان کرد: تاکید ویژه دکتر پورابراهیمی و فرماندار و سایر مسؤولان شهرستانی بر به کارگیری حداکثری نیروهای بومی در کارخانه فولاد راور مدنظر بوده و در حال حاضر بیش از 80 درصد نیروهای اعلامی بومی شهرستان هستند و مابقی غیربومی شهرستان بوده اما بومی استان هستند که به دلیل عدم ثبت نام نیروهای بومی شهرستان در رشته های تخصصی مانند متالوژی و يا عدم وجود کسب حداقل نمره قبولی در آزمون بوده است.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=16913
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.