گزارش ویژه| خط تولید آزمایشی سیمان سفید کرمان افتتاح شد

فریدون رحمانی، مدير عامل گروه صنايع سيمان گفت که سيمان كرمان امروز براي دومين بار خط توليد شماره يك را اما اين بار با يك محصول جديد و متفاوت افتتاح مي کند.

وی اضافه کرد که ايجاد فرسودگي ناشي از نيم قرن كار مداوم اين خط توليد و از طرفي بالا رفتن هزينه هاي توليد تعميرات و نگهداري و مصرف انرژي بدليل قديمي بودن تكنولوژي و فرسودگي ماشين آلات و از طرفي ظهور و بروز تكنولوژي ها و ماشين آلات جديد و به روز و با صرفه  سناريوهاي متعددي را در نحوه برخورد با چالش هاي خط توليد شماره يك سيمان ايجاد كرد و توقف و تعطيل نمودن خط، توسعه، تغيير تكنولوژي و افزايش ظرفيت و يا تغيير كاربري و فن آوري به سمت توليد محصول جديد از اين دست پيشنهادات مطرح شده بود.

به گفته رحمانی، از آنجائيكه در سنوات گذشته بارها خط شماره يك موضوع بحث و بررسي قرار گرفته بود اما هيچ طرح و ايده اي رنگ اجرايي و عملياتي بخود نگرفته بود این بار عزم جدی مجموعه و پرسنل و مديريت موجب بررسي ها و تحقيقاتي شد كه حاصل آن تغيير كاربري اين اين خط از محصول سيمان خاكستري به سيمان سفيد شد؛ از آنجائيكه بازار سيمان سفيد نسبت به خاكستري وضعيت مناسب تري دارد این محصول  تازه با برند سيمان كرمان در بازار و منطقه و حتي استان هاي مجاور و جنوب و جنوب شرق كشور مي تواند جايگاه ويژه اي براي خود ايجاد کند.

او گفت که تيمهاي تحقيقاتي و پژوهشی در كنار مشاوران مطالعاتي و عملياتي با فوريت تشكيل شد و كليه راهكارهاي فني طرح با تكيه بر ظرفيتها و توان داخل مجموعه سيمان كرمان مورد بررسي و مطالعه قرار دادند و امكانات و تجهيزات بالفعل و بالقوه داخل كارخانه در كنار نحوه تامين مواد اوليه مورد نياز از داخل و خارج كارخانه مورد بررسي قرارگ رفت و پس از تدوين طرح ها و نقشه ها پروژه وارد فاز عملياتي شد.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره سیمان کرمان تصریح کرد که طرح توليد سيمان سفيد از طريق كوره واحد يك در دوره هاي پيشين هم مورد بررسي قرار گرفته بود. حتي با دعوت از شركت هاي اروپايي طرحها نيز ارائه شده اما به دليل ريسك بالاي تغيير محصول كوره قديمي و فرسوده از سيمان خاكستري به سيمان سفيد و مدت زمان بالاي توقف خط توليد و همچنين هزينه بالاي طرحهاي ارائه شده توسط شركت هاي اروپايي و داخلي ؛ اجراي طرح در فاز مطالعاتي راكد مانده بود و اقدامي صورت نپذيرفته بود.

به گفته رحمانی دغدغه ديگر سيمان كرمان در عملياتي نمودن اين پروژه آن بود كه توليد سيمان چاه نفت كه محصول ممتاز سيمان كرمان است توسط اين خط صورت مي پذيرد كه در صورت توقف اين خط اين محصول نيز از دست مي رفت.

مدير عامل سيمان كرمان ادامه داد که با تشكيل تيم توليد و فني و همت و تلاش همكاران اين بخش، توليد سيمان چاه نفت از طريق سایر  کوره ها با همان كيفيت مطلوب و بلکه بهترامکان پذير شد.

وی با اشاره به اینکه چالش ديگر پيشرو جلوگيري از عدم از دست رفتن سهم توليد بود، گفت که اين مهم نيز با تلاش همكاران و اهميت دادن به مبحث تعميرات و نگهداري و انجام تعميرات اساسي در كوره واحد 2 و 3 به دست آمد و خوشبختانه توانسته ايم عملاً خط يك را از چرخه توليد سيمان خاكستري خارج نمائيم اما ميزان سهم توليد در اين بخش با هيچ گونه كاهشي مواجه نشود.

رحماني همچنین عنوان داشت که از نكات بارز اين پروژه هزينه بسيار پايين اجراي آن بود كه با تكيه بر توان و تخصص متخصصين داخل كارخانه و حداكثر بهره برداري از امكانات و ظرفيتهاي موجود با نزديك به يك دهم هزينه پروژه هاي مشابه صورت پذيرفت.

آنطور که او گفته، مدت زمان اجراي پروژه با تلاش جمعي و همت كليه واحدها و مديران پرسنل مجموعه در ايام تعطيلات عيد نوروز در كمتر از يك ماه از توقف خط شماره يك و شروع فاز عملياتي اولين خروجي محصول كلينكر از كوره خارج شد.

وی اضافه کرد که اين همه ميسر نمي شد مگر با توكل بر خدا، كار تيمي  و مسئوليت پذيري مجموعه سيمان كرمان، که جا دارد از حمايتها و همراهي همه جانبه مديران هلدینگهای بالادستی همچون دكتر غريب پور، مدير عامل محترم گروه توسعه ملي و  مهندس داداش، مدير عامل محترم شركت سرمايه گذاري و توسعه صنايع سيمان (سيدكو) و رهنمودها و مساعدت هاي دكتر پور ابراهيمي، ریيس كميسيون اقتصادي و نماينده مردم كرمان در مجلس شوراي اسلامي تقدير و تشكر داشته باشيم.

شایان ذکر است توليد محصول سيمان سفيد با درجه بالاي سفيدي و سطح بالاي مقاومت كمك شاياني به چرخه اقتصادي سيمان كرمان خواهد کرد و حجم تولید سیمان سفيد در دنيا نسبت به سيمان خاكستري بسیار ناچیز و تولید آن تخصصی تر است که با به بارنشستن كوره سفيد سيمان كرمان بعنوان نهمين خط توليد فعال سيمان سفيد اين ظرفيت در داخل كشور به حدود 1.5 ميليون تن در سال خواهد رسيد.

سیمان سفید کرمان جزو بهترین‌هاست

مرتضی داداش، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) ایشان نیز با تقدیر و تشکر از کلیه دست اندرکاران راه اندازی خط تولید سیمان سفید بویژه مدیر عامل سیمان کرمان بخاطر پیگیری ها و اعمال تغییرات مثبت؛ مدیریت کارخانه و مدیر طرح و همچنین تقدیر ویژه از مدیر عامل گروه توسعه ملی، دکتر غریب پور به پاس توجه ویژه ایشان به مبحث بنگاه داری، گزارش مختصری از وضعیت صنعت سیمان کشور ارائه و اشاره کرد که در طی سال گذشته 5 واحد جدید تولید سیمان با ظرفیت بالغ بر 5 میلیون تن وارد چرخه تولید شدند.

به گفته او با توجه به ظرفیت تولید 82 میلیون تن در ابتدای سال 96 در پایان این سال این ظرفیت به بالغ 87 میلیون تن در سال افزایش یافت و این در حالی بود که طی 2 سال گذشته مصرف داخلی حدود 48 میلیون تن بوده، صادرات از 13 میلیون تن در سال 95 به 12 میلیون تن در سال 96 کاهش یافته و اوج تولید مصرف سیمان در کشور در سال 92و 93 با نزدیک به 72 میلیون تن با 53 میلیون تن مصرف داخلی و 19 میلیون تن صادرات بوده است که در حال حاضر کاهش قابل ملاحظه ای از سال 92 و 93 تا پایان سال 96 در مصرف داخلی و در صادرات حادث شده است از این رو با تصمیم انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان کارخانجات ناگزیر به کاهش تولید تا مرز 65 درصد ظرفیت خود هستند.

وی اضافه کرد که قریب 75 کارخانه تولید سیمان در حال حاضر موجب اشتغال مستقیم 50 هزار نفر و اشتغال غیر مستقیم 150 هزار نفر شده است، اساس تصمیمات در صنعت را بر جلوگیری از بیکار شدن حتی یک نفر گذارده ایم از این رو فعالیت برخی کارخانجات با 100 درصد ظرفیت و به تبع آن موجب از کار افتادن کامل برخی کارخانجات دیگری می شود بدین لحاظ کاهش ظرفیت تولید کلینکر کارخانجات تا مرز 65 درصد اتفاق افتاده اما بازهم ضرورت های دیگری پیدا می شود. تغییر کاربری کوره 300 تنی سیمان خاکستری کرمان به سیمان سفید راهکاری است در جهت جلو گیری از توقف خط و از دست دادن ظرفیت اشتغال ایجاد شده در این بخش.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) با بیان اینکه تا سال 1392 ظرفیت تولید و مصرف تقریباً برابر بوده اما از آن به بعد پیشی گرفتن حجم تولید از میزان مصرف منجر به ایجاد مازاد تولید و کاهش قیمت شد بطوریکه در کشورهای همسایه حداقل قیمت هر تن سیمان بالغ بر 300 هزار تومان است گفت که این عدد در کشور حدود 150 تا 160 هزار تومان است. کل سود حاصل  از صنعت سیمان در سال 96 حدود 3 هزار میلیارد بوده و این در حالی است که کل هزینه راه اندازی یک واحد یک میلیون تنی قریب به 100 میلیون دلار (قریب 500 میلیارد تومان ) سرمایه گذاری است که با توجه به هزینه های مالی و استهلاک رسیدن به سود را غیر ممکن می سازد.

وی ادامه داد که تولید سیمان سفید با هدف تولید تقریبی 300 تن در روز دیده شده است و ارزش افزوده این محصول در بحث صادرات می تواند برای سیمان کرمان بسیار سود آور باشد چرا که در حال حاضر مبادی صادرات کشور هر تن کلینکر خاکستری 24 دلار است که این در حالی است هر تن کلینکر سفید تقریباً 50 دلار  می شود.

مهندس داداش با اشاره به سود آوری قریب به 35 میلیارد تومانی سیمان کرمان در سال 96 اظهار کرد که سهم سود آوری این کارخانه تنها از محل فروش  صادرات کلینکر سفید به شرط تولید 100هزار تن در سال به ارزش افزوده بالغ بر 2 میلیون دلار در سال در این بخش خواهد رسید.

وی ابراز امیدواری کرد با توجه به دانش فنی ایجاد شده در سطح بسیار بالا و اقدامات موثر صورت گرفته، می توان گفت سیمان سفید کرمان با بهترین درجه سفیدی بالای 92 درصد و بالاترین سطح استحکام یکی از بهترین سیمان سفید کشور خواهد شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان (سیدکو) خاطرنشان کرد که در صورتی که بخواهیم هرگونه ظرفیت جدید ایجاد کنیم با 2 مشکل مواجه خواهیم شد اول اینکه به لحاظ مالکیت سیمان کرمان چاره اي به جز استفاده از صندوق ذخیره ارزی را نخواهیم داشت دوم اینکه چون صنعت سیمان در کلیه بانکها بدلیل ظرفیت بالای ایجاد شده جزو صنایع غیر اولویت دار هست امکان تخصیص ریال هم نخواهد بود بنابراین با توجه به قدیمی بودن خط سوم سیمان کرمان و از طرفی لزوم تداوم حیات مجموعه سیمان کرمان از مجموعه مسوولین استان خصوصاً  آقای دکتر پورابراهیمی در خواست مساعدت و همراهی ویژه را در رفع موانع ذکر شده داشته و دارم.

هدیه به مردم کرمان

غریب پور، مدیر عامل گروه توسعه ملی هم از پروژه خط تولید سیمان سفید کرمان به عنوان یک هدیه از طرف کارخانه سیمان کرمان – شرکت سیدکو و بانک ملی به مردم نجیب کرمان یاد کرد.

او ابراز امیدواری کرد که این خط تولید بتواند با دانش فنی متخصصین داخل کارخانه کمک شایانی به صنایع سیمان کرمان کند.

وی با اشاره به جایگاه گروه توسعه ملی در کشور بعنوان یک بنگاه اقتصادی 1.2 میلیارد دلاری که حدود یک درصد از بورس کشور را به لحاظ ارزش بازار به خود اختصاص داده است و به عنوان یک شرکت چندین رشته ای در زمینه ای بیمه، پتروشیمی، سیمان، لاستیک، شوینده، برق و الکترونیک و صنعت و معدن فعالیت دارد، گفت که واگذاری 1500 میلیارد تومان شرکت صنعتی معدنی سنگان با تایید واحد های نظارتی بدون انحراف صورت پذیرفت.

غریب پور با اشاره به خدمات محور بودن اقتصاد کشور و ترحیح خدمات بر تولید از طرف مردم گفت که بخش خصوصی آرام آرام وارد بنگاه داری می شود و با توجه به اینکه شرایط واگذاری بسیار سخت و زمان بر است از این رو در گروه توسعه ملی دو اقدام مهم صورت پذیرفت. اول بحث اصلاح مدیریت بود در شرایطی که خصوصی کردن بنگاه سخت و زمان بر است. ایجاد مدیریت خصوصی که به صورت پایلوت هم اکنون در سیمان کرمان اجرا شده. این اقدام در بخشهایی همچون بازده دارایی ها، بازده حقوق صاحبان سهام، حاشیه سود عملیاتی، سود نا خالص و غیره استانداردهایی تعریف شده که طبق آن بنگاه تحویل مدیریت جدید خواهد شد.

به گفته او اقدام دومی که در گروه توسعه ملی صورت گرفت جلوگیری از تعطیلی کارخانجات و خطوط تولیدی با توجه به شرایط موجود بود که در این بخش هم سیمان کرمان به عنوان الگوی این بخش بجای تعطیلی خط تولید 50 ساله فرسوده نسبت به تغییر کاربری و محصول و ایجاد ارزش افزوده در آن اقدام شد که در مرحله بعد اصلاح و به روزرسانی و افزایش ظرفیت خط شماره 3 این کارخانه با سرمایه قریب به 168 میلیارد تومان مد نظر است.

وی از تعهد گروه توسعه ملی در این بخش در سقف 50 میلیارد تومان به عنوان سهم سهام دار خبر داد این درحالی است که در سال گذشته سرمایه سیمان کرمان از 66 میلیارد تومان به 99 میلیارد تومان افزایش یافته است.

سرانه مصرف سیمان افزایش یابد

محمد جواد فدایی، سرپرست استانداری کرمان هم گفت که افتتاح خط تولید آزمایشی سیمان سفید کرمان بسیار خوشایند، لذت بخش و در شرایط کنونی به معنای امید و رونق است.

به اعتقاد او افزایش مصرف سرانه سیمان به معنای صنعتی شدن است و سهم 60 درصدی کشور در این زمینه شاید قابل قبول باشد اما با توجه به ظرفیتهای موجود درعرضه تولید، باید افزایش یابد.

سیمان کرمان می‌تواند قطب اقتصادی باشد

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از سیمان کرمان به عنوان یک برند برای استان و کشور یاد کرد و گفت که این کارخانه می‌تواند به عنوان قطب اقتصادی درکشور و منطقه باشد.

محمدرضا پورابراهیمی ادامه داد که تعاریف جدید برای مصرف سیمان میتواند مصرف داخلی این محصول را افزایش داده و از این رهگذر زمینه لازم برای اجرای طرحهای توسعه را فراهم آورد.

وی افزود: باتوجه به زلزله خیزبودن استان کرمان با استفاده ازسیمان می‌توان ساختمانهای بتنی را جایگزین ساختمان اسکلت فلزی کرد.

پورابراهیمی از مدیرکنونی سیمان کرمان به عنوان مدیری بسیار لایق و شایسته یاد کرد و اظهارداشت: جنس کار انجام شده برای تبدیل خط یک سیمان کرمان به تولید سیمان سفید از نوع دانش بنیان است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد که با توجه به راه اندازی خط تولید سیمان سفید در کرمان پیش بینی می‌شود که وضعیت درآمدی این کارخانه در سالجاری افزایش یابد.

وی با تاکید بر این که در روند واگذاریها،هیچ طرح توسعه ای نباید تعطیل شود گفت که درقانون رفع موانع تولید مطرح شده که اگر به دلایل رکود اقتصادی امکان واگذاری وجود نداشته باشد، الزام آن کنارمی رود.

نماینده مردم کرمان وراوردرمجلس شورای اسلامی تاکید کرد: راه اندازی خط یک تولید سیمان سفید کرمان کار بسیار ارزشمندی است که پشتوانه ای برای افزایش درآمد این کارخانه به شمار می رود و در مجلس شورای اسلامی از این فعالیتها حمایت می کنیم.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=18136
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.