شهرداری و شورای شهر کرمان همچنان به پل می‌اندیشند

شهرداری کرمان دوباره کلنگ پل می زند

هفته های گذشته شهردار کرمان از آمادگی شرکت “جهاد نصر” برای سرمایه گذاری EPCF تا مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان( ۳۰ میلیارد اسفالت و ۷۰ میلیارد طرح های عمرانی) در شهر کرمان خبر داد و اعضای شورای شهر نیز کلیت این قرارداد را تصویب کرده و جزِیئات آن را موکول به هفته های اینده کردند.(برای مطالعه بیشتر)

لازم به ذکر است سرمایه گذاری به صورت EPCF یعنی یک شرکت تامین مالی لازم جهت انجام یک پروژه را انجام می دهد و بعد از اتمام کار و به صورت اقساطی هزینه های خود را از طرفی که کار را برای آن انجام داده پس می گیرد. به گفته شهردار کرمان این اولین باری است که شرکتی به صورت EPCF در کرمان اقدام به سرمایه گذاری می کند.

در این جلسه معاون عمرانی شهرداری، نماینده شرکت مشاور تژه و نماینده شرکت جهاد نصر برای توضیح طرح‌های مطالعاتی سه پل یعنی سه راه نیکزاد، ترمینال جدید و الله آباد حضور داشتند.

هنگام که مهندس داور از شرکت مشاور تژه از مطالعات اولیه تقاطع غیرهم‌سطح نیکزاد شروع به حرف زدن کرد یکی از اعضای شورا آمارهای موجود را غیرقابل قبول دانست .

محمد یاسین پنجعلی زاده عضو شورای شهر کرمان آمار ارایه شده را به دلیل استفاده از داده های آماری شرکت گارنو  رد کرد و گفت ما این شرکت را قبول نداریم.

در ادامه سعید گیلانی نیز با پنجعلی زاده همراه شد و مخالفت خود را در این زمینه اعلام کند. او می گوید هنوز بسیار زود است که بخواهیم در مورد جزئیات حرف بزنیم  و مسائل کلی تری وجود دارد و باید شهردار آن ها را روشن کند.

سعید گیلانی می‌گوید اولین سوالی که در مورد این قرارداد پیش می آید تامین مالی پروژه است. در صورتی که نزدیک به ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیارد تومان شهرداری به قرارگاه خاتم تعهد مالی دارد و الان هم در سایر زمینه ها در مضیقه به سر می برد شهرداری کرمان چطور پروژه جدید تعریف می کند؟

وی با تاکید و اصرار زیاد از شهردار و رییس شورا خواست تا اول جزئیات مشخص شود بعد قراردادی صورت گیرد تا  مشکلاتی که الان با قرارگاه خاتم وجود دارد پیش نیاید. او همچنین می گوید وقتی قرار است اجرای این سه تقاطع غیر هم سطح به صورت مناقصه برگزار شود از کجا معلوم شرکت جهاد نصر برنده این مناقصه باشد و چرا الان ما باید قبل از مناقصه با این شرکت مذاکره داشته باشیم.

گیلانی همچنین با این روال کار که قبل از مناقصه با شرکتی خاص مذاکره انجام می شود را رد کرد و گفت بهتر است اگر بنا بر انعقاد قرارداد با جهاد نصر است ترک تشریفات مناقصه شود.

علی منصوری در ادامه این مخالفت ها می‌گوید چرا باید این نقاط انتخاب شود چه کسی مشخص کرده این نقاط پل زده شود به نظر من «سه راه شرف آباد» بیشتر پل نیاز دارد تا «چهارراه نیکزاد».

او همچنین می‌گوید چرا باید فقط پل ساخته شود مگر آبادی شهر به پل است تمام خیابان ها آسفالتشان مشکل دارد کرمان تبدیل به ویرانه ای شده باز می گویند فقط پل!

گیلانی در پایان به این موضوع تاکید می‌کند که دو سال پیش هشت پل در سطح شهر تصویب کردید اما حالا می گویید چهار عدد آن ها اشتباه بوده و لغو می کنیم و الان هم یک شبه دوباره قرارداد امضا می‌کنیم ولی هنوز قرارداد پروژه میدان آزادی و وضعیت چهارراه امام جمعه و طهماسب آباد مشخص نیست.

در نهایت اقایان گیلانی، منصوری، ایرانمنش و پنجعلی زاده مسئول پیگیری این قرارداد و جزئیات آن شدند.

مشرفی رییس شورا در جواب به اینکه چرا این مناطق برای ساخت  تقاطع غیر هم سطح انتخاب شده می گوید ما باید در رینگ شهر کرمان تقاطع غیر هم سطح داشته باشیم و سه راه شرف آباد به دلیل این که یک طرحی قرارگاه خاتم به شهرداری داده اما هزینه بر بوده مورد تایید قرار نگرفته و سه راه سیلو شهرداری با نیروی انتظامی به مشکل برخورد کرده که در حال پیگیری است و بهترین نقاط همین نقاط پیشنهادی جدید است.

داستان پیچیده مشاوران طرح های عمرانی

اما بحث دیگری که واکنش های متفاوت اعضا را به همراه داشت انتخاب مشاور طرح های عمرانی بود.

به گفته یاسین پنجعلی زاده در حالی که حدود ۶۵ درصد از کار فیزیکی  زیر گذر  آزادی و پل های ابوذر، ولیعصر و خلبان انجام شده ولی مشاور طرح آن قرارداد نداشته و ما مجبور به بستن قرارداد به میزان چهار میلیارد تومان با  شرکت «گارنو» شدیم.

وی همچنین تاکید می‌کند که  به علت اینکه در ابتدای شروع کار قراردادی در این زمینه بسته نشد و تمام هزینه‌های طراحی و مشاوره به این شرکت بدون بستن قراردادی پرداخت شد ما الان مجبور شدیم  این قرارداد را قبول کنیم.

در کمیسیون های شورا چه گذشت؟

در این جلسه مصوبات کمیسیون‌ها هم مورد بررسی قرار گرفت.اما مصوبات یکی از کمیسیون‌ها دوباره بحث برانگیز بود.

به گفته فتح الله مویدی،شهرداری کرمان در قبال تملک‌هایی که بابت قلعه دختر و قلعه اردشیر داشته در قبال آن سازمان مسکن و شهرسازی زمین‌هایی به افراد واگذار کرده که در هنگام سند گرفتن با سازمان راه و شهرسازی به مشکل خورده و شهرداری فقط به یک نفر زمینی در بالای شهر(منطقه سرجنگلداری) کرمان داده  که این نامه در کمیسیون مربوطه موافقت نشد.

علی منصوری در این رابطه به خبرنگار «کرمان نو» می‌گوید اولا زمینی که داده شده قیمت آن بسیار پایین تر از حد کارشناسی است و دوما این که چرا فقط به یک نفر داده شده است؟

او همچنین ادامه می‌دهد که اگر شهرداری همچین کاری می‌کند باید تمام آن افراد انجام دهد و فقط خاص یک نفر نباشد.

سعید گیلانی در این رابطه می‌گوید اگر چنین کاری انجام شود از فردا همه خواستار زمین در بالای شهر هستند  این خود بدعت تازه‌ای در نحوه واگذاری زمین‌های جابجایی می‌شود.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=5272
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.