برترین شرکت معدنی در راه فرابورس ایران

علی اکبر پوریانی مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهر زمین با بیان این مطلب در حاشیه برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات وابسته تهران گفت: شرکت سنگ آهن گهر زمین به منظور استخراج 15 میلیون تن سنگ آهن در سال جهت تولید 10 میلیون تن کنسانتره و 10 میلیون تن گندله در سال 1383 به ثبت رسید . همچنین سهامداران این شرکت؛ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به میزان 30 درصد، گروه مدیریت و سرمایه گذاری امید به میزان 27.5 درصد، سرمایه گذاری غدیر به میزان 22.5 درصد و شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به میزان 20 درصد هستند.

مدیرعامل بزرگترین معدن سنگ آهن خاورمیانه افزود: با اجرا و تکمیل طرح های شرکت کارخانجات تولید 10 میلیون تن کنسانتره و 10 میلیون تن گندله و تامین خوراک کارخانجات مذکور و علاوه بر آن تامین بخشی از خوراک کارخانجات شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت گهر زمین یکی از شرکت های برتر معدنی و صنعتی بورس خواهد بود.

دست یابی به رکورد استخراج

پوریانی به اقدامات انجام شده این شرکت در سال 96 اشاره کرد و گفت: شرکت سنگ آهن گهر زمین موفق به دریافت کسب مقام اول صادر کننده کنسانتره سنگ آهن در سال 96 شد همچنین به رکورد استخراج بیش از 18 میلیون تن سنگ آهن در سال که در تاریخ عملیات معدنکاری در کشور برای اولین بار اتفاق افتاده است رسیده ایم.

وی از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال 96 را تولید بیش از 4 میلیون تن کنسانتره در سال با 2 خط تولید با ظرفیت هر یک 2 میلیون تن علیرغم 45 روز توقف تولید و بی آبی و عدم تامین برق مستمر مورد نیاز برشمرد.

اقدامات شاخص در برون رفت از تحریم ها

پوریانی در پاسخ به این سوال که برای برون رفت از مشکلات پیش روی شرکت های معدنی و شرکت تحت مدیریت خود چه برنامه ریزی داشته اید گفت: با توجه به اعمال تحریم های انجام شده در ارتباط با تامین لوازم و قطعات خارجی مورد نیاز این شرکت به بومی سازی قطعات و ساخت لوازم و قطعات مورد نیاز از سال 96 را در دستور کار خود قرار داده است. از اقدامات شاخص این واحد که مبتنی بر انجام تحقیقات مهندسی و توسط متخصین نخبه شرکت بوده است می توان به موارد زیر اشاره کرد:
*ساخت سگمنت های پرمصرف کاربید سمانته STUD و EDGE-BLOCK ویژه سیستم آسیاب های غلتکی فشار بالا (HPGR)
*ساخت داخل لوله های ضد سایش کامپوزیتی چند لایه پایه رابر
*حل چالش سایش شدید قطعات پرمصرف ایمپلر و پمپ های انتقال اسلاری خارجی
*ساخت الکترودهای بربزینگ قطعات کاربید سمانته STUD ویژه آسیاب HPGR
این مدیرعامل شرکت معدنی در ادامه به پروژه های در دست اقدام این شرکت اشاره کرد و گفت بیش از 5 برنامه در دستور کار شرکت گهر زمین قرار دارد که ساخت داخل مجموعه کامل غلتک (تایر، شفت و بیرینگ) آسیاب HPGR ، ساخت داخل پوسته بال میل، ساخت ایمپلرهای جدید با متریال بهینه، ساخت قطعات cheek-plate ویژه سیستم HPGR و ساخت متدهای حفاری می‌توان اشاره کرد.

بهره برداری یک خط تولید کنسانتره در سال 98

پوریانی به استخراج 15 میلیون تن به همراه برداشت 75 میلیون تن باطله جمعا 90 میلیون عملیات معدنکاری اشاره کرد و گفت: خردایش 15 میلیون تن کلوخه سنگ آهن و آماده سازی به عنوان خوراک ورود کارخانجات فرآوری از دیگر تولیدات این شرکت است. همچنین تولید 4 میلیون تن کنسانتره در سال به وسیله 4 خط فرآوری در حال بهره برداری است و یک خط تولید گندله سنگ آهن با ظرفیت 5 میلیون در سال و یک خط تولید کنسانتره با ظرفیت تولید 2 میلوین تن در سال 98 به بهره برداری خواهد رسید.

پیش بینی 90 میلیون تن عملیات باطله برداری

مدیرعامل سنگ آهن گهر زمین با اشاره به حجم ذخیره معدن شرکت افزود: ذخیره معدن شماره 3 حدود 640 میلیون تن برآورد گردیده که بر اساس طرح اولیه بایستی 240 میلیون تن آن به روش روباز و بقیه به صورت زیرزمینی استخراج گردد.

ولی براساس مطالعات انجام شده و بکارگیری روش های نوین معدنکاری از جمله حمل مواد به وسیله نوار نقاله، سنگ شکن داخل پیت معدن، اسکاواتور توسط شرکت های مشاور بین المللی بیش از 580 میلیون تن آن به صورت روباز استخراج خواهد شد چراکه هزینه های زیرزمینی بسیار بالا و غیر اقتصادی است.

وی همچنین افزود: از سال 1383 تاکنون میزان 355 میلیون تن عملیات بهره برداری از معدن انجام گردیده که از این مقدار 40 میلیون تن سنگ آهن و 315 میلیون تن باطله بوده است. و نیز برای سال 1397، تولید 15 میلیون تن سنگ آهن و میزان 90 میلیون تن عملیات باطله برداری پیش¬بینی شده است.

افزایش فعالیت ها در مسوولیت اجتماعی

مدیرعامل شرکت سنگ آهن گهر زمین به فعالیت های اجتماعی این شرکت در شهرستان منوجان اشاره کرد و گفت: شرکت گهر زمین در راستای اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه اقتصاد مقاومتی فعالیت هایی در این خصوص در شهرستان منوجان در جنوب استان کرمان از سال 1395 شروع کرده است، از جمله این فعالیت ها می توان به راه اندازی آموزشگاه های گلیم بافی، قالی بافی، شال بافی و خیاطی اشاره کرد که هم اکنون مشغول تولید هستند. همچنین خرید 100 راس بز از نوع سانن جهت اصلاح نژاد دام های بومی، و احداث یک واحد دامداری مجهز بوده است.

وی به خرید بیش از 1150 دست پوشاک برای دانش آموزان بی بضاعت، برگزاری کلاس های کنکور برای 300 نفر و توزیع سبد غذایی به تعداد 1250 مورد برای افراد بی بضاعت را از برنامه های دیگر شرکت سنگ گهر زمین برای فعالیت اجتماعی خواند.

وی در خصوص قرارداد با کشورهای خارجی و بحث تحریم ها در کشور گفت: شرکت سنگ آهن گهر زمین 2 قراداد، پروژه احداث خط سوم کنسانتره سنگ آهن به ظرفیت دو میلیون تن در سال به مبلغ 61 میلیون یورویی و یک قرارداد پروژه احداث خط اول گندله سازی به ظرفیت 5 میلوین تن در سال به مبلغ 82 میلوین یورویی با شرکت اتوتک آلمان دارد. پروژه احداث خط اول گندله سازی حدود 86 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا پایان خرداد 98 به بهره برداری خواهد رسید. از نظر مالی نیز 100 درصد پرداخت ها صورت گرفته است البته پروژه از نظر مهندسی و تجهیزات 100 درصد وارد کشور و از لحاظ پشتیبانی نصب نیز شرکت طرف قرارداد در این خصوص اعلام آمادگی کرده که کار را به اتمام می رساند.

لینک کوتاه مطلب : https://kermaneno.ir/?p=20992
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.